فرودگاه قم در انتظار ارائه طرحی مطلوب از سوی سرمایه‌گذار| تزریق ۲.۵ همت برای مترو

قم- نماینده مردم قم در خانه ملت گفت: فرودگاه قم باید با حل مسائل حقوقی و ارائه طرحی مطلوب از سوی سرمایه‌گذار جدید از سوی دولت تعیین تکلیف شود.

هیفاء پردل؛ بازار: پروژه‌های مهمی در استان قم وجود دارند که با گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و با آمدن و رفتن دولت‌ها تنها در حد یک مصوبه کاغذی روی میز مانده است؛ انگار همین دیروز بود که در آخرین سفر دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی، مقرر شد حداکثر به مدت ۵۰ روز وضعیت معارضان پروژه فرودگاه قم تعیین و مجری این طرح با رویکرد احقاق حقوق همه ذینفعان به شکل دقیق مورد مطالعه قرار داده و تصمیم‌گیری درباره آن پیگیری شود.

اما با توجه به این که این پروژه در کنار منوریل، قطار شهری و دیگر پروژه‌های مهم دیگر جزئی از مصوبات سفر بودند با شهادت شهید رئیسی نیمه کاره ماند و اکنون با آمدن دولت چهاردهم و انتخاب نمایندگان جدید در مجلس امید قمی‌ها به سرانجام رسیدن این پروژه‌های مهم است.

حجت الاسلام قاسم روانبخش، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار آخرین وضعیت پروژه‌های مهم فرودگاه و مترو در قم را تشریح کرد و خواستار تسریع در تعیین تکلیف این پروژه‌ها شد. گفت‌وگو با این نماینده مردم قم در خانه ملت بدین شرح است:

فرودگاه قم در انتظار ارائه طرحی مطلوب از سوی سرمایه‌گذار| تزریق ۲.۵ همت برای مترو

* آخرین اقدامات انجام شده برای فرودگاه قم چیست؟

در جریان آخرین سفر شهید رئیسی و دولت سیزدهم به قم سه کار مهم پیگیری شد موضوع فرودگاه؛ منوریل و همچنین مترو و در کنار آن کمربند مهم و استراتژیک شهید سلیمانی که جزو دستورات مهم سفر بود طبق این دستور مقرر شد طی ۵۰ روز سرمایه‌گذار مشکلات حقوقی فرودگاه را رفع کند.

در روزهای اخیر از پروژه فرودگاه و سه پروژه دیگر بازدید داشتیم و تأکید هر سه نماینده قم بر تعیین تکلیف و ساخت فرودگاه برای این استان است. در ابتدا مقرر شد شخص سرمایه‌گذار قبلی «آقای شفیعی» پروژه را ساخته و ادامه دهد و ما تأکید کردیم با پیگیری از دولت جدید امکانات زیرساختی از قبیل آب و برق و گاز در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم.

اگر پروژه ۵۶۰ هکتاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد و تا پایان سال بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی در این منطقه ساخته شود با بار ترافیکی بی‌شماری روبرو هستیم

مقرر شد بعد از ۴۰ روز از ۲۷ خرداد طرح جدید مطلوبی از سوی سرمایه‌گذار آماده و ارائه شود اما طرحی که از سوی سرمایه‌گذار به ما رسید مطلوب نبود لذا پیشنهاد شد سرمایه‌گذار جدیدی این پروژه را ادامه دهد و هزینه‌هایی که سرمایه‌گذار قبلی عهده گرفته پرداخت شود.

همان‌طور که می‌دانید این پروژه معارض امنیتی و هم خصوصی که شامل مرغداری‌ها است دارد که مانع اصلی اجرای پروژه است طی روزهای اخیر بحث حقوقی فرودگاه را بررسی و در حال پیگیری برای تعیین تکلیف آن هستیم و با نشستی که با وزیر راه و شهرسازی جدید داشتیم قرار شد این پروژه از سوی دولت جدید پیگیری شود و قم نخستین سفر وزیر راه باشد.

* مترو قم به خصوص خط B این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد؟

۶ کیلومتر از متروی قم آماده بهره‌برداری است و منتظر تأمین واگن آن هستیم؛ ۶ کیلومتر به سمت مسجد مقدس جمکران هنوز نیمه کاره است که با پیگیری شهردار و نمایندگان قم در خانه ملت طی نامه‌ای که به آقای همتی وزیر اقتصاد دادیم ۲.۵ همت از سوی وزارت اقتصاد در قالب اوراق قرضه تزریق و اختصاص یافت.

خط دوم مترو یا همان خط B که مورد جدال و بحث است مهم است ما ایده دادیم که از پردیسان به صورت ترن بان تا ایستگاه قطار قبلی یا همان ۵۶۰ هکتاری پردیسان ادامه یابد این طرح فعلاً مورد قبول قرار گرفته و در حال بررسی آن هستیم اگر پروژه ۵۶۰ هکتاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد و تا پایان سال بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی دولت در این منطقه ساخته شود با بار ترافیکی بی‌شماری روبرو هستیم از سویی این ایده می‌تواند از طریق صرفه‌جویی بنزین به کاهش بلیط قطار شهری نیز منجر شود.

فرودگاه قم در انتظار ارائه طرحی مطلوب از سوی سرمایه‌گذار| تزریق ۲.۵ همت برای مترو

* برای حل مشکلات کمربند شهید سلیمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های قم چه اقداماتی انجام شده است؟

کمربند شهید سلیمانی هم به لحاظ موقعیت و هم نوع پروژه در نوع خود بی‌نظیر است و مجری این طرح به دلیل عدم حمایت پروژه را هم دستخوش مشکلات کرده بود این پروژه که ۳۲ کیلومتر آن از بهشت معصومه تا سلفچگان است می‌تواند در کاهش بار ترافیکی نقش مهمی را ایفا کند؛ نه تنها برای قم بلکه برای کشور یک پروژه مهمی است.

روانبخش: در جلسه‌ای که با معاونت سازمان برنامه و بودجه داشتیم مقرر شد آب شیرین برای منطقه جمکران اختصاص یابد برای این امر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

ما پیگیری‌های لازم را انجام و پروژه به سرعت در حال انجام است ایده‌ای که برای سرعت دادن به این پروژه داشتیم این بود که ۳۰ درصد عوارضی که در اتوبان تهران به قم گرفته می‌شود به مجری پروژه کمربندی شهید سلیمانی اختصاص یابد.

* طی ماه‌های گذشته چه پروژه‌هایی را در قم پیگیری کرده‌اید؟

در پایان این خبر را هم می‌دهم که وضعیت مسکن ۵۶۰ هکتاری قم هم پیگیری شده و قرار است تا پایان سال یک هزار واحد آن افتتاح شود.

در جلسه‌ای که با معاونت سازمان برنامه و بودجه داشتیم مقرر شد آب شیرین برای جمکران اختصاص یابد برای این امر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

با توجه به جمعیت استان قم و از سویی میزبانی از زائران در این استان، ما درخواست اختصاص ۲۰۰ واحد اتوبوس برای تقویت حمل و نقل عمومی و شهری قم دادیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]