نگرانی‌ها برای قطع درختان باغ گلستان تبریز

قطع تعدادی از درختان باغ گلستان تبریز برای احداث کلانتری، موضوعی است که این روزها تبریزی‌ها را نگران کرده و اعضای شورای شهر را به واکنش نشان دادن و توضیح خواستن از شهردار واداشته است، در حالیکه شهرداری و برخی از نهادها موضع دیگری در این زمینه دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، باغ گلستان تبریز در بهار سال ۱۳۰۸ خورشیدی، به‌عنوان اولین گردشگاه رسمی و باغ ملی شهر تبریز تأسیس شد، این باغ از قدیمی‌ترین بوستان‌های تبریز و کشورمان محسوب می‌شود.

 متاسفانه تخریب بخش‌های مختلفی از این بوستان در سال‌های گذشته باعث شده در حال حاضر این مجموعه شکوه گذشته‌ی خود را نداشته باشد. اما با این وجود باغ گلستان هنوز هم در بین اهالی و گردشگران محبوب است هر چند برخی آسیب‌های اجتماعی هم در حوالی آن مجموعه مطرح بوده و نیازمند رسیدگی مسئولان ذیربط است.

اخیرا موضوع قطع اشجار در باغ گلستان تبریز برای احداث کلانتری تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان تبریزی و تیتر اصلی برخی از رسانه‌های بومی محلی شده و واکنش‌های مختلفی از سوی نهادها به دنبال داشته است.

احد صادقی، عضو شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: فارغ از اینکه واگذاری باغ گلستان توسط شهرداری به نیروی انتظامی برای احداث کلانتری فرایند قانونی خود را طی نکرده، حتی به این باغ به عنوان هویت ملی تبریز دست درازی شده است.

وی‌ ادامه داد: باغ گلستان هویت ملی شهر تبریز بوده و تمامی شهروندان در قبال حفاظت از آن وظایف ویژه‌ای دارند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهر با تاکید بر اینکه قطع درختان باغ گلستان تبریز، مجوز قانونی کمیسیون ماده هفت شهرداری را ندارد، گفت: شهرداری می‌توانست زمین دیگری برای احداث کلانتری به نیروی انتظامی واگذار کند.

وی عنوان کرد: در مصوبه‌ی شورای تامین ما نیز شنیده‌ایم که فرایند واگذاری زمین باید با جلب نظر از شورای شهر انجام می‌گرفت، شهرداری باید قبل از هر اقدامی این‌ موضوع را به شورای شهر اطلاع می‌داد.

صادقی بیان کرد: متاسفانه موضوع قطع اشجار باغ گلستان از هفته‌ی پیش مطرح شده اما ترغیبی برای رسیدگی به این موضوع بین اعضا مشاهده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما مجبور شدیم تا با تعدادی از اعضای شورا شهر این موضوع را به مراجع قانونی در سطح استان و ملی ارجاع دهیم.

نماینده شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در کمیسیون ماده هفت شهرداری گفت: تلاش ما براین است تا این موضوع متوقف شده و زمین مناسبی هم به نیروی انتظامی اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه هر تصمیمی که در شورای تامین گرفته می‌شود، باید فرایند قانونی خود را حفظ کند، اضافه کرد: مصوبات شورای تامین نباید قانون را نقض کند، تلاش ما براین است تا این اقدام اشتباه، به فرآیند قانونی خود بازگشته و زمینی در شأن نیروی انتظامی اختصاص داده شود.

فریدون بابایی اقدم، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت:  حدود دو هفته از مطرح شدن موضوع باغ گلستان می‌گذرد و استناد همه بر صورت جلسه‌ی امضا شده توسط شهرداری است، تااین لحظه هیچ اظهار نظری از شهرداری  در خصوص دلیل اجرای این اقدام مطرح نشده که آیا در واگذاری این زمین به ثبت ملی بودن آن توجهی شده است؟

وی ادامه داد: آقای فرماندار بیان کردند که در این موضوع تشویش اذهان عمومی صورت گرفته و  واگذاری زمین انجام نگرفته و هدف بهره‌برداری بوده است، در حالیکه صورتجلسه نشان می‌دهد که در این مکان واگذاری زمین صورت گرفته است.

وی افزود: در بحث تغییر کاربری ماده‌ ۵ و عملیات ساختمانی که در آن‌جا انجام گرفته است، جا دارد تا از شهرداری منطقه بابت حضور به موقع جهت جلوگیری از اجرای این طرح تشکر کنم.

بابایی اقدم بیان کرد: رئیس شورای شهر در نامه‌ای ۴۸ ساعت زمان دادند تا عملیات متوقف شده و زمین جدیدی برای اختصاص به نیروی انتظامی معرفی شود، اما تا این لحظه خبری از این موضوع نشده است. 

وی عنوان کرد: درخواست اصلی و شفاف ما مبنی براین است که اقدامات غیرقانونی که در این مکان انجام گرفته به حالت اولیه بازگردانده شود و از هرجایی که صلاح است، زمینی برای اختصاص به نیروی انتظامی پیشنهاد کنید. تا زمانی که در این خصوص تصمیم گیری صورت گیرد، عملیات اجرایی متوقف شود.

تنها در ۵۰ متر از پوشش گیاهی باغ گلستان جابه‌جایی صورت گرفته است

یونس فاتح، فرماندار تبریز در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: تا جایی که از جلسات برگزار شده نتیجه گرفته‌ایم، تنها از ۵۰ متر از پوشش گیاهی باغ گلستان در این پروژه استفاده شده و مابقی از اراضی آزاد و زمین‌های مربوط به مترو بوده است.

وی ادامه داد: آخرین نتایج را پس از بررسی‌های دقیق‌تر بیان‌ خواهیم کرد.

 دادستان به موضوع درختان باغ گلستان ورود کرده است

بابک محبوب علیلو، دادستان مرکز استان آذربایجان‌ شرقی  نیز در پی انتشار اخبار متعدد پیرامون باغ گلستان به خبرنگاران گفت: دادستانی تبریز مانند برخی اعضای شورای شهر دنبال اقدامات تبلیغاتی نیست بلکه اقدامات دادستانی در حدود مقررات انجام می‌پذیرد.

وی افزود: موضوع صدور مجوز برای قطع درختان باغ گلستان تبریز در دست بررسی است.

دادستان تبریز خاطرنشان کرد: موضع دادگستری آذربایجان‌ شرقی در رابطه با درختان باغ گلستان توسط رئیس دادگستری استان در مصاحبه با رسانه‌ها مطرح شده است.

میراث فرهنگی پیگیر نقض حریم باغ گلستان است

وحید نواداد، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی به محض باخبر شدن از اقدامات انجام گرفته در باغ گلستان که به عنوان هویت ملی تبریز شناخته می‌شود، پیگیر نقض حریم آن شده است.

وی ادامه داد: براساس یک سری گمانه زنی‌ها در سال ۱۳۹۸ باستان شناسان یک سری بررسی‌های انجام داده و در پی آن لایه‌های تاریخی را در این مکان شناسایی کردند و این مکان تحت عنوان محوطه‌ی تاریخی گورستان گجیل به ثبت ملی رسیده است.

 وی افزود: در حقیقت محوطه‌ی تاریخی باغ گلستان به ثبت ملی رسیده است و ما در اداره کل میراث فرهنگی استان به موضوع پارک و فضای سبز آن ورود نمی‌کنیم بلکه با محوطه‌ی تاریخی آن سروکار داریم.

نواداد با تاکید براینکه ثبت ملی شدن این محوطه‌ی تاریخی سال ۱۳۹۸ به شهرداری تبریز ابلاغ شده است، تاکید کرد: شهرداری قبل از انجام هرگونه عملیات عمرانی در بافت‌های تاریخی شهر باید از میراث فرهنگی استان استعلام کند که در این مورد، این کار را انجام نداده است.

معاون اداره کل میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهارکرد: ما بلافاصله پس از اطلاع از وضعیت پیش آمده اقدامات حقوقی لازم را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در تمامی موارد مشابه چون کنسولگری آلمان و مدرسه‌ی سمیه که چنین مسئله‌ای پیش آمده بود، به شکل قانونی برخورد کردیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]