تصمیمی که به نفع بورس نیست!

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اظهار داشت: «به طور کلی، ریسک‌هایی که به صورت سیستماتیک به بازار تحمیل می‌شوند، می‌توانند تأثیرات مثبت یا منفی داشته باشند. اما ادامه‌دار شدن این ریسک‌ها و در برخی موارد، خروج از مدل اولیه نظام معاملاتی، به گونه‌ای که بازار را به سمت تعطیلی سوق دهد، نادرست است. زیرا با طولانی شدن روند نزولی یا صعودی بازار، تأثیر قابل توجهی در تغییر روند آن نخواهیم داشت. تنها نتیجه این وضعیت کاهش حجم معاملات و ایجاد رضایتمندی موقتی در جلوگیری از افت قیمت خواهد بود.»

تعیین نوسان مثبت و منفی یک درصد در حالی صورت گرفت که دامنه نوسان بورس و فرابورس به دستور مجید عشقی، رئیس پیشین سازمان بورس، از تیرماه به مثبت و منفی شش درصد تغییر یافته بود.

به طور کلی طی سال‌های گذشته دامنه نوسان قیمت در بورس به دلیل اتفاقات سیاسی و اقتصادی یا حتی ریسک‌های سیستماتیک تغییر کرده بودند. برای مثال، در ابتدای سال دامنه نوسان بورس به دلیل سقوط بالگرد رئیس جمهور تغییر یافت. قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، دلایل تصمیم جدید هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این مورد توضیح داده بود که پس از حادثه سقوط بالگرد و درگذشت نابهنگام رئیس جمهوری و هیات همراه، سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران با استفاده از اختیارات مندرج در «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران» انجام و این تصمیمات را اتخاذ کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در شهریور ماه سال جاری دامنه نوسان مثبت و منفی سه درصد و پیش از آن به مثبت و منفی دو درصد می‌رسید. 

دامنه نوسانات باید باز باشد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی گفت:«اساسا ریسک‌هایی که به صورت سیستماتیک به بازار وارد می‌شود یک اثر مثبت یا منفی را باید بگذارید، اما تداوم ورود چنین ریسک‌هایی و در برخی موارد، خارج شدن از مدل اولیه نظام معاملاتی، به ترتیبی که بازار را رو به تعطیلی بکشاند صحیح نیست. چراکه با طولانی‌تر کردن روند نزولی یا صعودی بازار،‌ هیچ نقش پررنگی در تغییر روند بازار نخواهیم داشت. بجز آنکه حجم معاملات کاهش می‌یابد و یک رضایتمندی موقت در پیشگیری افت قیمت شاهد خواهیم بود.»

او با اشاره به بازار رمزارز و کریپتوکارنسی‌ها توضیح داد:«بورس نیز بدون دخالت سیاست‌گذاران،‌ مانند بازار رمزارزها در نهایت شکل خود را پیدا می‌کند و نمی‌توان با استفاده از این ابزار جلوی روند طبیعی حرکت قیمت سهام شد. به تاخیر انداختن نتیجه‌ای ندارد و تنها مساله را پاک می‌کند.»

این کارشناس بازارهای سرمایه افزود:«یکی از اقدامات اساسی که باید در رابطه با بورس ایران انجام شود، صدور هشدارهایی است که در بازار سرمایه کشورهای منطقه نیز مشاهده می‌شود. نمی‌شود با هر اتفاق کوچکی جلوی نوسانات بازار را گرفت. این اقدام مانند آن است که با احیای موقت، سعی در بهبود حال یک بیمار داشته باشیم.»

آقابزرگی تاکید کرد:«با محدود کردن نوسان قیمت سعی در کمک به دارندگان سهام یا فروشندگانی که می‌خواهند عجولانه سهام خود را بفروشند می‌کند. در چنین بازارهایی افراد آماتور وارد بازار می‌شوند. افراد حرفه‌ای در بازارهای آزاد می‌توانند نوسان بگیرد و صاحب سود شوند. این قاعده بازی است و در بازار سرمایه جای توجیه و حمایت نیست.»

او گفت:«باز بودن دامنه نوسان می‌تواند وضعیت بحرانی بورس را التیام بخشد. اقدام مناسب در بازار سرمایه آن است که راه صحیح قیمت در بازار به زودی کشف شود. درحال حاضر بورس ایران را بومی‌سازی کرده‌اند و هیچ راه حل مشخصی برای آن وجود ندارد.»


منبع:

اکوایران



کدخبر:
۳۳۶۱۱۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]