اعضای جدید فرماندهی حزب‌الله لبنان مشخص شد؟

حزب‌الله در اولین واکنش رسمی خود به این گمانه‌زنی‌ها انتخاب صفی‌الدین را تکذیب کرده و گفته است اخبار در خصوص انتخاب دبیرکل این گروه از طریق منابع رسمی اعلام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با این حال همچنان از نگاه بسیاری، هاشم صفی‌الدین گزینه اصلی جانشینی سیدحسن نصرالله محسوب می‌شود. او در حال حاضر رئیس شورای اجرایی حزب‌الله است و ارتباط خوبی هم با تهران دارد. عبدالله صفی‌الدین، برادر او نیز مسئول دفتر حزب‌الله لبنان در ایران است.

هاشم صفی‌الدین، متولد سال ۱۹۶۴ در دیر قانون النهر، روستایی در جنوب لبنان است. او به همراه سیدحسن نصرالله در دو شهر مهم مذهبی خاورمیانه یعنی نجف و قم به تحصیل علوم دینی پرداخت و از نخستین روزهای تأسیس حزب‌الله به این گروه پیوست.

شیخ هاشم صفی‌الدین علاوه بر نقش‌های خود در حزب‌الله، از سال ۱۳۹۶ به‌عنوان مدیرعامل انجمن غیرانتفاعی «رابطة آل صفی‌الدین فی جمیع المناطق اللبنانیة» (انجمن خانوادگی صفی‌الدین در لبنان) فعالیت می‌کند. این انجمن که اعضای آن از خانواده صفی‌الدین هستند، به منظور رفع نیازهای اعضای خانواده، تقویت روابط میان آن‌ها، حمایت مالی از اعضای کم‌درآمد و کمک به تحصیلات آن‌ها تأسیس شده است.

علاوه بر نقش‌آفرینی در امور اجرایی، او یکی از اعضای شورایی است که تصمیمات کلیدی حزب‌الله در آنجا گرفته می‌شود. صفی‌الدین در انتقاد از سیاست ایالات متحده همواره صریح بوده است. او در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به فشارهای آمریکا بر حزب‌الله، اعلام کرد: «این دولت دیوانه و نابسامان ایالات متحده به ریاست ترامپ نمی‌تواند به مقاومت آسیب برساند» و تأکید کرد که چنین اقداماتی تنها عزم حزب‌الله را تقویت می‌کند.

صفی‌الدین در ماه ژوئن، پس از ترور یکی دیگر از فرماندهان حزب‌الله، تهدید به تشدید تنش علیه اسرائیل کرد و در مراسم تشییع جنازه آن فرمانده اعلام کرد: «بگذار (دشمن) خود را برای گریه و زاری آماده کند.»

به‌رغم محرمانه بودن روند انتخاب رهبری در حزب‌الله، نقشی که صفی‌الدین در اداره امور روزمره این حزب ایفا کرد، علاوه بر شغلی مشابه با سیدحسن نصرالله، او را به برجسته‌ترین نامزد جانشینی خود تبدیل می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]