اخبار اقتصادی امروز: 151
  • تاریخ : چهارشنبه, ۱۸ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    قیمت محصولات خودروسازان در کارخانه با چه سرعتی حرکت می‌کند؟

    اکوایران: شرکت‌های خودروساز کشور، در حالی از قیمت‌گذاری دستوری گله دارند و این مسئله را عامل اصلی خلق زیان خود می‌دانند که روند افزایش قیمت محصولاتشان از زمانی که سود‌آور بودند؛ رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

    به گزارش اکوایران، گزارش عملکرد ماهانه خودروسازان از سال ۹۵ نشان می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای محصولات سه خودروساز کشور، به طور متوسط ۲۶ میلیون تومان بوده است. ایران‌خودرو در پنج ماهه طی شده از سال جاری محصولات خودش رو به طور متوسط با قیمت ۴۲۸ میلیون تومانی از درب کارخانه خارج کرده و سایپا و پارس‌خودرو هم محصولاتشان را حدودا با قیمت ۲۹۰ میلیون تومانی به فروش رسانده‌اند. علاوه بر آن، طرح فروش شهریور ماه امسال ایران‌خودرو در این ارزیابی قرار ندارد؛ در حالی که در این طرح متوسط قیمتی محصولات این شرکت تا بیش از ۵۴۹ میلیون تومان رسیده است.

    بررسی‌های اکوایران از روند قیمتی محصولات این سه خودروساز، در کنار تورم تولید کننده خودرو (مرکز آمار ایران) نشان می‌دهد که از انتهای سال ۹۵ تا تیر ماه امسال، تورم تولید کننده خودرو که بیانگر هزینه‌های تولید وسایل نقلیه در این صنعت است؛ سالانه به طور متوسط ۳۶ درصد بوده. این در حالیه که ایران‌خودرو در این بازه زمانی با متوسط سرعت ۴۵٫۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت محصولاتش را در کارخانه تجربه کرده و سایپا هم با ۴۰ درصد، سرعت کمتری به نسبت دو خودروساز دیگر داشته است.

    اظهارات مهم رئیس فدرال رزرو درباره آینده نرخ بهره آمریکا

    030710

    در این مدت قیمت محصولات ایران‌خودرو بیش از ۱۵ برابر رشد داشته، در حالی که شاخص قیمت تولید کننده وسایل نقلیه کمتر از ۱۰ برابر افزایش داشته است. محصولات سایپا نیز در همین مدت نزدیک به ۱۲ برابر و محصولات پارس‌خودرو نیز به نسبت زمستان ۹۵ بیش از ۱۱ برابر افزایش قیمت داشته‌اند. این افزایش قیمت محصولات خودروسازان در حالی تا ۱۵ برابر بوده که همچنان شاهد ثبت زیان خالص در صورت‌های مالی آن‌ها و حاشیه سود‌های منفی در این صنعت هستیم. افزایش بیشتر قیمت محصولات خودروسازان نسبت به شاخص قیمت تولید کننده در صنعت خودرو چندین نکته را در پیش دارد.

    شاخص قیمت تولید کننده، در بر دارنده قیمت بهای تمام شده محصولات و خدمات صنعت خودرو و ساخت قطعات است که حجم محصولات وسیع‌تری را نسبت به اتومبیل‌های این سه خودروساز شامل می‌شود. در نهایت هم باید به این نکته توجه کرد که در همین بازه زمانی سال ۹۶ تا تیر ماه امسال، افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو با رشد نرخ دلار در بازار آزاد فاصله بسیار اندکی داشته که با بررسی عملکرد شهریورماه احتمال پیشی گرفتنش از نرخ دلار بازار آزاد هم وجود دارد.

    دلِ بورس هنوز لرزان است

    مجری: پریسا عرفانی

    گرافیست: فهیمه شاملو

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    جایگاه شارژ خودروهای برقی تهران به ۱۲۶ رسید/ معضلات برقی‌سواران تمام می‌شود؟
    18 - مهر - 1403

    جایگاه شارژ خودروهای برقی تهران به ۱۲۶ رسید/ معضلات برقی‌سواران تمام می‌شود؟

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران گفت: مقرر شده به ۱۲۶ جایگاه شارژ خودروهای برقی با ایجاد زیرساخت‌های لازم با اولویت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، برق‌رسانی شود.

    هایما خبر جدیدی برای بازار مخابره کرد / تابستان برای محصول مونتاژی ایران خودرو داغ بود
    17 - مهر - 1403

    هایما خبر جدیدی برای بازار مخابره کرد / تابستان برای محصول مونتاژی ایران خودرو داغ بود

    اکو ایران : اطلاعات ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس اوایل مهر ۱۴۰۳ بروز رسانی شد.

    چند درصد از صف طویل متقاضیان در لاتاری ایران‌خودرو برنده شدند؟
    17 - مهر - 1403

    چند درصد از صف طویل متقاضیان در لاتاری ایران‌خودرو برنده شدند؟

    اکوایران: در آخرین طرح فروش محصولات ایران‌خودرو، بیش از ۳ میلیون نفر ثبت نام کردند؛ در حالی که این خودروساز، کمتر از ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو برای این حجم از تقاضا تدارک دیده بود.

    موفقیت خودروسازان چینی در بازار اقتصادی‌ها/ قیمت خودرو در چین و ایران چقدر تفاوت دارد؟
    17 - مهر - 1403

    موفقیت خودروسازان چینی در بازار اقتصادی‌ها/ قیمت خودرو در چین و ایران چقدر تفاوت دارد؟

    چین طی سال‌های اخیر توانست بازارهای اقتصادی جهان را تصاحب کند و به یکی از غول‌های خودروسازی جهان تبدیل شود.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا