رونمایی نماینده مجلس از ۲ قیمت جدید در باز دلار + فیلم

در حالی که بانک مرکزی بر ادامه سیاست قبلی خود در زمینه تثبیت نرخ ارز تأکید دارد، دو نماینده مجلس اخیراً از دو نرخ غیرمعمول برای دلار در بازار گزارش داده‌اند.

مدتی پیش، حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از ابتدای سال جاری، بانک مرکزی حدود ۲۲۰۰ قلم کالای وارداتی را از دامنه ارز نیمایی خارج کرده و به ارز اشخاص منتقل کرده است. نرخ دلار نیمایی در ابتدای سال حدود ۴۰ هزار تومان بود و اکنون به حدود ۴۶ هزار تومان رسیده است، در حالی که نرخ ارز اشخاص در حال حاضر حدود ۵۵ هزار تومان به ازای هر دلار آمریکاست.
روایت این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از نرخ جدید و پذیرفته شده از سوی بانک مرکزی در محدوده ۵۵ هزار تومان بود. صمصامی تاکید داشت: بانک مرکزی نرخ ارز اشخاص را پذیرفته است. به بیان دقیق‌تر،  بانک مرکزی اساساً نرخ غیررسمی و قاچاق را پذیرفته است. چون مبنای تغییر نرخ ارز اشخاص یا همان توافقی، نرخ ارز قاچاق و بازار آزاد است. نرخی که طبق قانون، قاچاق و غیرقانونی است، مبنای تعیین نرخ ارز اشخاص و توافقی شده است؛ بنابراین بانک مرکزی بر خلاف قانون، از یک نرخ غیرقانونی تبعیت می‌کند.

 

حالا در شرایطی که بانک مرکزی هیچ پاسخی نسبت به اظهارات صمصامی نداشته است، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس از نرخ بالاتری برای دلار در بازار کالایی کشور خبر داده است.

مهدی طغیانی نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دو روز قبل در خصوص قیمت جدید دلار در بازار خودرو افشاگری کرد و گفت: سال گذشته ۷ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو اعطا شد. برای خودروی مونتاژی ارز ۳۸ تا ۴۰ هزار تومانی دریافت شده، اما با ارز ۱۰۰ هزار تومانی به مردم فروخته می‌شود. وی افزود: مجلس تا کنون در این خصوص اقدامی انجام نداده است.



کدخبر:
۳۳۷۵۱۴

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]