جاده‌های پرخطر کرمان| پروژه‌های نیمه‌تمام و نیاز به اعتبار

کرمان- با وجود تلاش‌های انجام شده برای بهبود وضعیت راه‌های استان کرمان اما بسیاری از پروژه‌های جاده‌ای همچنان نیمه‌تمام باقی مانده و مردم از وضعیت خطرناک و حوادث مکرر گلایه‌مندند.

اسما محمودی؛ بازار: کرمان پهناورترین استان‌ کشور به شمار می رود و همین امر سبب شده راه های طولانی داشته باشد به گونه ای که جایگاه دوم کشور در این زمینه را دارد.

کرمان استان‌ های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند و با توجه به اهمیت حمل و نقل در اقتصاد و ارتباط مستقیم آن با جاده، وضعیت راه های استان در حوزه اقتصاد اهمیت ویژه ای می یابد. بدون حمل و نقل ظرفیت های اقتصادی مانند کشاورزی، معدن و… راکد می شود.

حمل و نقل در استان معدنی کرمان چه در حوزه تولید و چه در توزیع، نقش انکارناپذیری دارد و در حوزه‌ های کشاورزی، معدن و صنعت در ارزش تولید ناخالص کشور موثر است.

طول مجموعه راه‌های اصلی، بزرگراه‌ها و آزاد راه‌های شمال کرمان ۲ هزار و ۹۴۶ کیلومتر و مجموعه راه‌های فرعی و روستایی ۶ هزار و ۲۲۱ کیلومتر است.

گلایه مردم از وضعیت راه های کرمان

امیر حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص جاده «نوق- رفسنجان» گفت: این محور بسیار پرحادثه است این در حالیست که بخشی از آن درست شده و برای برخی قسمت ها اقدامی انجام نشده است. چندین سال است که مسئولان در خصوص این جاده قول هایی داده اند اما به آنها عمل نکرده اند.

شهرون راوری: جاده ترانزیتی «راور- دیهوک» بسیار خطرناک است و افراد زیادی در اثر تصادف در این محور جان خود را از دست داده اند. عملیات مربوط به دوبانده سازی آن آغاز شده اما نیاز به سرعت بیشتری برای اجرا دارد

علی روحی به بازار گفت: جاده ترانزیتی «راور- دیهوک» بسیار خطرناک است و افراد زیادی در اثر تصادف در این محور جان خود را از دست داده اند. عملیات مربوط به دوبانده سازی آن آغاز شده اما نیاز به سرعت بیشتری برای اجرا دارد.

ناصر مولائی هم به وضعیت جاده «کرمان- کوهساران- راور» اشاره و اظهار کرد: حدود ۲۵ سال است که کار در این جاده در حال انجام بوده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. از مسئولان سوال می کنم که آیا این پروژه پایان دارد یا خیر؟!

وی همچنین در خصوص محور «نرماشیر- ریگان» گفت: این جاده با تردد بسیار زیاد مواجه است و این در حالیست که روزانه شاهد بروز تصادفات در این مسیر هستیم. قاچاق سوخت به شهرهای سیستان و بلوچستان از این محور انجام می شود از مسئولان درخواست داریم ضمن برخورد با این مساله برای دو بانده شدن این محور اقدام کنند.

جابجایی ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر جاده های کرمان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: حدود ۲۰ میلیون تن کالا در نیمه نخست امسال توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای استان جابه‌جا شده است. این میزان کالا در قالب ۸۶۰ هزار سفر انجام شده است.

سهند شفق با بیان این که تعداد بارنامه های صادره توسط ۲۰۳ شرکت حمل و نقل کالای فعال در استان کرمان صادر شده است، افزود: ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارتن کالاها به صورت درون استانی و ۱۵ میلیون تن آن به صورت برون استانی حمل شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان تصریح کرد: عمده کالای حمل شده شامل سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی، کنستانتره سنگ آهن، سیمان و مواد نفتی بوده که به وسیله انواع وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین اعم از کامیون، کامیونت و تریلر حمل شده است.

شفق مقصد اصلی بارهای استان کرمان را به ترتیب استان‌های کرمان، هرمزگان، بندرعباس، یزد، خوزستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان عنوان کرد و گفت: شهرستان های سیرجان، کرمان و زرند به ترتیب رتبه های اول تا سوم مبدأ بارهای استان را طی شش ماهه اول امسال به خود اختصاص داده‌اند.

۱۵ پروژه اصلی در دست احداث است

مدیر کل راه وشهرسازی شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ پروژه اصلی در شمال استان کرمان در دست احداث است، اظهار کرد: مهم تربن این پروژه ها شامل «کرمان- راور- دیهوک»، «کرمان- بافت»، «بم- جیرفت»، «جیرفت- بافت- سیرجان»، «زرند- بافت»، «کرمان- زرند»، «نرماشیر- ریگان»، «بم- زاهدان- میرجاوه»، کنارگذر کرمان- «زرند- کوهبنان» و «کرمان- کوهپایه»، «رفسنجان- نوق»، زرند- سه راهی دشتخاک، «محمدآباد ریگان- بندرجاسک» و «کرمان- رابر» است.

رضا حافظی طول این پروژه ها را یک هزار و ۳۲۰ کیلومتر اعلام و عنوان کرد: در شمال استان کرمان تمامی جاده های اصلی و بزرگراهی را در دست احداث داریم. این راه ها به قطعات مختلف تقسیم شده اند که در برخی قطعات عملیات احداث در حال انجام است و در برخی هم باید مناقصات انتقال پیمانکار برای شروع کار انجام شود.

حافظی گفت: دو الی سه محور نیاز به ماده ۲۳ دارند و مطالعات آنها تقریبا انجام شده است که مهم ترین آنها جاده سه راهی «مرصاد- راین- جیرفت» است.

مدیر کل راه وشهرسازی شمال استان کرمان توضیح داد که وظیفه اداره کل راه و شهرسازی ساخت یا دو بانده کردن جاده های اصلی و بزرگراهی استان کرمان بوده و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان متولی جاده های فرعی و روستایی است.

اعتبارات پاسخگو نیست

وی در ادامه گفت: همچنین مردم محلی متقاضی اتصال بم به شهداد- نهبندان هستند که مطالعات این جاده در سال های گذشته انجام شده است که بازنگری و به روز رسانی مطالعات در حال انجام است و بعد از اخذ ماده ۲۳ انجام می شود.

حافظی در خصوص جاده «نوق- رفسنجان» اظهار کرد: احداث باند دوم این جاده در دست اجراست. طول این طرح ۱۵۵ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان کرمان می باشد. در حال حاضر هشت کیلومتر این جاده احداث شده و ۲۳ کیلومتر در دست احداث داریم. ۸۴ کیلومتر مابقی باید تامین اعتبارات سنواتی انجام شود تا بتوانیم مناقصات مربوطه را برگزار کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان تصریح کرد: میزان اعتباراتی که برای این منظور تخصیص داده می شود جوابگوی طول جاده نیست. پی گیر افزایش سهم استانی این اعتبار هستیم تا بتوانیم اعتبارات مناسب تری را در این حوزه داشته باشیم تا حجم بیشتری را زیر بار ترافیک ببریم و هر چه زودتر جاده به اتمام برسد.

حافظی با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۸۰ کیلومتر جاده نیاز داریم، گفت: هزینه احداث هر یک کیلومتر جاده بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان است. در صورت تخصیص اعتبار مناسب می توان ظرف سه سال آینده این پروژه را به اتمام رساند. البته با وضعیت کنونی تخصیص اعتبار شاید بیش از ۱۰ سال زمان برای اتمام آن نیاز باشد.

حافظی: میزان تخصیص هایی که در سال به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان برای راه های کویری داده می شود عموما بسیار ناچیز و اندک است

وی با اشاره به اینکه اعتبارات این محور از بودجه راه های کویری تخصیص داده می شود، افزود: میزان تخصیص هایی که در سال به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان برای راه های کویری داده می شود عموما بسیار ناچیز و اندک است.

حافظی گفت: این رقم چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است؛ این کمبود اعتبار باعث می شود، مجبور باشیم حجم کمی را زیر بار ساخت و ساز و مناقصه ببریم. در این شرایط مجبوریم محور مورد نظر را به قطعات کوچک تقسیم کنیم تا بتوانیم اعتبار مورد نیازشان را تامین کنیم.

مدیرکل راه وشهرسازی شمال استان کرمان بیان کرد: حوزه راه ها ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با میزان بودجه تخصیصی دارد.

وی در خصوص جاده «کرمان- کوهپایه» هم گفت: طول این جاده ۲۵ کیلومتر است که ۹ کیلومتر آن در دست احداث است و امیدواریم با ابلاغ تخصیص اعتبار امسال، ۶ کیلومتر باقیمانده با برگزاری مناقصه به پیمانکار برای ساخت داده می شود.

حافظی در خصوص طولانی شدن اجرای پروژه «کرمان- راور- دیهوک» عنوان کرد: این جاده اولویت اول ماست که باز هم بحث اعتبارات در تکمیل جاده بسیار اهمیت دارد. از ۳۶۵ کیلومتر طول این جاده ۱۸۸ کیلومتر در حوزه استان کرمان است که تاکنون ۷۲ کیلومتر ساخته شده و ۵۳ کیلومتر هم در دست احداث است. ۶۳ کیلومتر باقی مانده بعد از حوزه شهر راور تا مرز استان کرمان است که باید اعتبارات آن تامین شود؛ کمربندی راور هم داخل همین پروژه است. به زودی ۲۰ کیلومتر از این جاده زیر بار ترافیک می رود. با تخصیص اعتبار ۱۴۰۳ از ۶۳ کیلومتر باقی مانده هم قسمت هایی را به مناقصه برای انتخاب پیمانکار برای احداث جاده می گذاریم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبار خوبی برای جاده «کرمان- راور» رسید، اظهار کرد: چنانچه امسال هم اعتبار خوبی اختصاص یابد شاید بتوانیم برای میزان مناسبی از ۶۳ کیلومتر باقی مانده مناقصه برگزار کنیم.

حافظی: گاهی پیمانکاران در زمنیه تخصیص سوخت دچار مشکل می شوند و در مدت زمان اجرای پروژه سوخت تخصیص یافته کفاف کارشان را نمی دهد و مجبور می شوند کارگاه را تا تخصیص سوخت ماه بعد، تعطیل کنند

مدیر کل راه وشهرسازی شمال استان کرمان گفت: در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت، تخصیص سوخت حوزه های دیگر با دقت بیش از اندازه ای انجام می شود. بر این اساس گاهی پیمانکاران در زمنیه تخصیص سوخت دچار مشکل می شوند و در مدت زمان اجرای پروژه سوخت تخصیص یافته کفاف کارشان را نمی دهد و مجبور می شوند کارگاه را تا تخصیص سوخت ماه بعد، تعطیل کنند.

وی یکی دیگر از چالش ها را مصالح ساختمانی برای بحث ابنیه دانست و بیان کرد: مثلا جاده «کرمان- راور- دیهوک» دارای آب و هوای خاصی است و در بازه زمانی سال (در تیر و مرداد به دلیل گرمای بسیار شدید و در زمستان ها به دلیل وجود گردنه و سرمای شدید) عملیات اجرایی متوقف می شود.

حافظی با اشاره به بار ترافیکی بسیار بالای جاده «ریگان- نرماشیر» افزود: با توجه به انجام قاچاق سوخت از طریق این محور روش ترافیکی ناایمنی در این جاده حاکم است و خودروهای سوخت بر این جاده را به شدت نا امن کرده اند. اکثر تصادف این محور منجر به حوادث دلخراشی می شود.

وی گفت: تاکنون پنج کیلومتر محور «ریگان- نرماشیر» دو بانده شده و ۱۷ کیلومتر هم در دست احداث است. انشالله بتوانیم با ابلاغ تامین اعتبار ۱۴۰۳، ۲۵ کیلومتر باقیمانده با برگزاری مناقصه کار توسط پیمانکار آغاز شود.

مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان گفت: محور «کرمان- بافت» جزو محورهای اصلی استان است که کار در این زمینه در حال انجام است. این جاده از سه شهرستان کرمان، بافت و بردسیر عبور می کند. از طول ۱۵۸ کیلومتری این مسیر ۷۸ کیلومتر ساخته شده است و ۲۶ کیلومتر هم در دست احداث است. برای ۵۰ کیلومتر از این محور باید تعیین پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه انجام شود.

وضعیت جاده های پرتردد زرند

وی در خصوص وضعیت جاده های شهرستان زرند با توجه به حادثه خیز بودن آنها اظهار کرد: در حوزه شهرستان زرند جاده های «کرمان- زرند» و «زرند- بافت» و «زرند- کوهبنان» را داریم.

حافظی بیان کرد: دوبانده سازی جاده «زرند- کرمان» به طول ۸۵ کیلومتر به اتمام رسیده و تقریبا پنج کیلومتر آن در دست احداث است که رو به اتمام است.

وی گفت: ۵۲ کیلومتر از جاده «زرند- بافت» ساخته شده، ۱۲ کیلومتر در دست احداث است و مابقی در تامین اعتبار ۱۴۰۳ انجام می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان با اشاره به اهمیت جاده «زرند- کوهبنان» با طول ۳۵ کیلومتر اظهار کرد: ترک تشریفات این جاده بعد از پیگیری های فراوان مسئولان استانی گرفته شد و منتظر تامین اعتبار در سازمان برنامه و بودجه برای شروع عملیات اجرایی این پروژه هستیم.

توسعه محورهای مواصلاتی مناسب ضمن ایجاد امکان دسترسی ایمن و مناسب مردم، باعث رشد اقتصادی منطقه می شود. حمل و نقل حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و تولید است که لازمه آن وجود جاده های مناسب و ایمن است.

کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور با راه‌ های طولانی و جاده‌ های پر اهمیت، نقشی کلیدی در حمل و نقل و اقتصاد منطقه ایفا می‌کند. با وجود تلاش‌ های انجام شده برای بهبود وضعیت راه‌ ها، بسیاری از پروژه‌ های جاده‌ ای همچنان نیمه‌ تمام باقی مانده و مردم از وضعیت خطرناک و حوادث مکرر گلایه‌مندند. در حالی که اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه‌ ها پاسخگوی نیازها نیست، توسعه راه‌ ها به دلیل کمبود بودجه به کندی پیش می‌رود و چالش‌ های بسیاری در این مسیر وجود دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]