امکان رشد اقتصادی ۸ درصد از محل توسعه دریامحور / عدم تحقق رشد اقتصادی، کشور را با مخاطره جدی روبرو می‌کند

دبیر همایش اقتصاد دریامحور بیان کرد: از محل توسعه دریامحور امکان رسیدن به رشد اقتصادی ممکن است، اما این اقدام نیازمند سیاست یکپارچه، تقسیم کار ملی و مدیریت چابک است که این وضعیت در سال های گذشته برقرار نبوده است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، حمید آذرمند، دبیر همایش اقتصاد دریامحور در نشست خبری بیان کرد: هیچ زمانی مانند الان به رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز نداشتیم، شاید قبلا این رقم بلندپروازانه بوده، اما در حال حاضر کلیدی و حیاتی است. اگر رشد اقتصادی ۸ درصدی که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است، محقق نشود وارد تله درآمد متوسط و یا پایین خواهیم شد و به لحاظ ژئوپلتیکی و رفاه ملی نیز در مخاطره جدی قرار خواهیم گرفت. 

آذرمند با تاکید بر این که رشد اقتصادی دیگر با روش های گذشته ممکن نیست، گفت: ظرفیت های فعلی برای تحقق این رشد، معدن و صنایع معدنی، اقتصاد دیجیتال، زنجیره نفت و اقتصاد دریامحور است که به نوعی اقتصاد دریامحور چتر و مکمل کننده سه حوزه دیگر است. 

وی افزود: از محل توسعه دریامحور امکان رسیدن به رشد اقتصادی ممکن است، اما این اقدام نیازمند سیاست یکپارچه، تقسیم کار ملی و مدیریت چابک است که این وضعیت در سال های گذشته برقرار نبوده است. 

دبیر همایش اقتصاد دریامحور ادامه داد: سیاست های دریامحور سال گذشته ابلاغ و برنامه های آن با تاخیر طی چند ماه گذشته اعلام شد که برخی به آن نقد دارند و هنوز وارد مرحله اجرا نشده و خواسته و مطالبات بخش خصوصی نیز شنیده نشده است. 

آذرمند تصریح کرد: ما صرفا به دنبال برگزاری یک رویداد و ارائه سخنرانی نیستیم. رویکرد و محور اصلی این همایش حضور مسئولان در کنار فعالان اقتصادی خواهد بود. اگر در این همایش پیگیری رخ ندهد و ذی نفعان حضور نداشته باشند، اثرگذار نخواهد بود. بنابراین همایش با حضور مسئولان اجرایی و تصمیم گیر، کارشناسان و صاحب نظران و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به عنوان سه ضلع اصلی برگزار خواهد شد.

به گفته وی، پنل های همایش با حضور شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی که طرح دارند و با مشکل مواجه شده اند و یا نیازمند سرمایه گذاری هستند، برگزار خواهد شد و کارگروه ها، نشست ها و بحث‌های تخصصی مرتبط نیز با استفاده از ظرفیت تشکل ها در شهرهای مختلف ادامه خواهد یافت.

دبیر همایش اقتصاد دریامحور گفت: اگر به دنبال جهش سرمایه گذاری در یک حوزه هستیم، باید زیرساخت های مناسب با آن را هم فراهم کنیم. در حال حاضر با ناترازی انرژی، کمبود آب و زیرساخت های حمل و نقل مطرح است. ضمن این که بحث دسترسی به بازارهای صادراتی نیز مطرح است که نیازمند اصلاح سیاست گذاری ارزی است تا سرمایه گذار به دلیل نوسانات دچار مخاطره نشود.

آذرمند گفت: بحث تامین مالی و ریسک هم یک محدودیت دیگری است که وجود دارد، اگر به دنبال جهش سرمایه گذاری از جمله در اقتصاد دریامحور هستیم باید سیاست های کلان، سیاست های ارزی، نظام تامین مالی تنظیم و زیرساخت های مناسب آن را آن را فراهم کنیم.

آذرمند درخصوص جزئیات برگزاری همایش نیز گفت: همایش اقتصاد دریامحور به منظور شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های گسترده اقتصاد موجود در ساحل، فراساحل و آب های آزاد برگزار می شود. محورهای اصلی این رویدادتوسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی سازی، صنایع فراساحلی، انرژی، شیلات، اقتصاد دیجیتال، صنعت مالی و گردشگری است. 

دبیر همایش اقتصاد دریامحور گفت: همایش اقتصاد دریامحور به دنبال ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های اقتصادی است. این همایش ۱۶ آبان ماه در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]