اخبار اقتصادی امروز: 179
  • تاریخ : یکشنبه, ۲۹ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    واگرایی طلا و نفت/طلا و دلار از اول سال چقدر رشد کردند؟

    اکوایران:معامله‌گران در بازارهای داخلی غالبا دو پارامتر طلا و نفت از بازارهای جهانی را برای بررسی بازار داخلی و سطح ریسک‌ها و تنشها مورد بررسی قرار میدهند.

    معامله‌گران در بازارهای داخلی غالبا دو پارامتر طلا و نفت از بازارهای جهانی را برای بررسی بازار داخلی و سطح ریسک‌ها و تنش‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند، نفت مدت‌هاست که منبع اصلی درآمدهای صادراتی است که مقدار فروش آن در میزان درآمدهای ارزی و کنترل قیمت ارز اثر دارد ، تنش‌های خاورمیانه را ارزیابی می‌کند و در نقطه مقابل طلا هم با توجه به واقعیت‌های کلان اقتصادی و وضعیت تنش‌ها قیمت‌گذاری می‌شود.

    بازارهای جهانی امروز تعطیل هستند ولی در آخرین روز معاملاتی در بازارهای بین‌المللی قیمت نفت جهانی کاهش یافت و طلا در خلاف جهت آن حرکت کرد.

    نفت جهانی  در هفته قبل بیش از ۸ درصد کاهش پیدا کرد که بیشترین کاهش هفتگی نفت از اوایل سپتامبر است تحلیلگران معتقدند که علت عقب نشینی  قیمت نفت جهانی رفع نگرانی‌ها از حمله احتمالی اسرائیل علیه مواضع ایران است.

    بلومبرگ  این نکته را در کاهش قیمت نفت مد نظر قرار داده است که نزولی شدن قیمت نفت در حالی اتفاق افتاده است که دولت آمریکا در هفته قبل تحریم‌هایی را علیه تجارت نفت ایران اعمال کرد ولی بازار نفت به آن اعتنایی نکرد و آن را جدی نگرفت  زیرا بازارها باور ندارند که در این برهه زمانی آمریکا  به خاطر قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عرضه نفت تهران را تحت فشار قرار دهد که  قیمت نفت را افزایش دهد زیرا می‌تواند بر خروجی انتخابات آمریکا  در پنجم نوامبر اثرگذار باشد.

    مقامات  آمریکایی به طور خصوصی اعتراف می‌کنند که آمریکا فعلا تمایلی برای هدف قرار دادن خریداران چینی نفت و واسطه‌ای اماراتی ندارند.

    قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز جمعه محدوده ۷۰ دلاری را از دست داد و در کانال ۶۹ دلار معاملات هفتگی را تمام کرد.

    اونس جهانی طلا ولی در پایان هفته قبل روند افزایشی داشت و رکورد قیمتی تازه ای را در محدوده دو هزار و ۷۲۰ دلار ثبت کرد.

    بانک‌های مرکزی مطرح جهان نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهند به عنوان مثال بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای سومین بار نرخ بهره را کاهش داد. بحران مسکن چین و تنش‌های خاورمیانه هم تقاضای طلا به عنوان دارایی امن را افزایش داد در این شرایط گزارش اقتصادی بهتر از انتظار ایالات متحده رشد طلا را تا حدودی محدود کرد ولی اونس جهانی طلا رکورد تازه‌ای را ثبت کرد.

    حباب اقلام سکه رشد کرد

    طلای جهانی در معاملات روز جمعه نسبت به ساعات پایانی معاملات بازار طلای داخلی در روز پنجشنبه نزدیک ۱.۴۵  درصد رشد کرد و همین مسئله زمینه را برای جهش قیمت طلا و اقلام سکه در روزقبل فراهم کرد.  افزایش قیمت طلا و دلار، در نهایت باعث جهش قیمت اقلام سکه شد.

    حباب سکه امامی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب ۳۱ درصد ، ۴۲ درصد ،۸۶ درصد و ۶۷ درصد است که سطوح بالایی است که در صورتی که طلای جهانی و دلار اصلاح کنند احتمال زیان بیشتری را نصیب خریداران سکه نسبت به طلای آب شده خواهد کرد.

    مقایسه وضعیت طلا و دلار در سال جاری

    بازار ارز روز قبل نوسان کمتری را نسبت به بازار طلا تجربه کرده است درهم امارات به نیمه کانال ۱۷ هزار تومان رسید و حباب آن  ۳۶۸ تومان شد. از ابتدای سال جاری وضعیت برای طلا بهتر از دلار بوده است دلار تهران از ابتدای سال جاری تا کنون ۵.۳ درصد رشد را ثبت کرده است ولی اونس طلا افزایش ۲۶ درصدی را از ابتدای سال جاری ثبت کرده است. طلای آب شده هم تکیه بر اهرم دلار و اونس از ابتدای سال جاری رشد بیش از ۳۰ درصدی داشته است.

    خروج پول از صندوق های درآمد ثابت

    شرایط در بازار سرمایه در روز قبل متفاوت بود و شاخص کل بورس با   ۲۴ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۴۱ هزار واحدی قرار گرفت در روز قبل نزدیک ۷۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت خارج شد که بیشترین خروج پول حقیقی از ۲۸ ام مرداد است.ولی در عوض ورود پول به صندوق های طلا رکورد زد، یعنی صاحبان سرمایه تصمیم گرفتند که دارایی خود را از دارایی کم ریسک خارج کنند  و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد علامت خوبی به اقتصاد در وضعیت کنونی نیست.

     

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    سکه روی طلا را سفید کرد
    29 - مهر - 1403

    سکه روی طلا را سفید کرد

    قیمت طلا و سکه به مسیر صعودی خود ادامه دادند و امروز هم با افزایش قیمت مواجه شدند.

    حرکت دلار نیما با فرمان همتی
    29 - مهر - 1403

    حرکت دلار نیما با فرمان همتی

    قیمت دلار نیمایی با وجود اختلاف نظر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی با افزایش همراه شد و به ۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

    ارزش‌گذاری شانس پیروزی ترامپ در بازار طلا
    29 - مهر - 1403

    ارزش‌گذاری شانس پیروزی ترامپ در بازار طلا

    جهش انس طلا و افزایش احتمال پیروزی ترامپ حسابی همه بازار ها را تکان داد، در بازار داخلی پول‌ها کجا پناه گرفتند؟

    انعکاس نگران‌کننده رکوردشکنی‌های متوالی بازار طلا در صندوق‌های درآمد ثابت
    28 - مهر - 1403

    انعکاس نگران‌کننده رکوردشکنی‌های متوالی بازار طلا در صندوق‌های درآمد ثابت

    اکوایران: در روز جاری در حالی بازار سهام و صندوق‌ها درآمد ثابت خروج پول حقیقی ثبت کردند که صندوق‌های طلا با ورود ۹۴۹ میلیارد تومانی پول مواجه شدند و به طور همزمان رکورد ورود پول به صندوق‌‌های طلا و ارزش معاملات آن‌ها شکسته شده است.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا