به‌خاطر سروصدای ۴نفر، بازار برنج رها شد/ جهاد و صمت چه می‌کنند؟

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها به‌ویژه برنج گفت: مسئولان به‌بهانه حمایت از تولید ۹۰میلیون مصرف‌کننده را به‌گروگان گرفته‌اند.

– اخبار اقتصادی –

علی فرهمند، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی طی هفته‌های اخیر از عملکرد دولت در حوزه تنظیم بازار به‌شدت انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت محصولات پروتئینی، لبنیات، برنج و… در فاصله کوتاهی از هم، جامعه را دچار سردرگمی کرده است و مردم از این وضعیت کلافه هستند.

وی عملکرد دولت در این حوزه را اسفبار توصیف کرد و تأکید کرد: مصرف‌کننده هر روز صبح که به سوپرمارکت مراجعه می‌کند با نرخ‌های جدیدی نسبت به روز گذشته مواجه می‌شود که دلیل آن عدم وجود یک سیستم تنظیم بازار کارآمد است.

فرهمند با توجه به افزایش چشمگیر قیمت برنج هندی گفت: قشر بزرگی از جامعه ما قادر به مصرف برنج ایرانی نیستند و از برنج خارجی استفاده می‌کنند بنابراین افزایش قیمت این کالا منجر به نابسامانی بزرگی در قیمت کالاهای دیگر نیز خواهد شد که به‌نظر می‌رسد مسئولان از این امر غافل هستند یا اینکه عمداً، و به‌دلایلی که نمی‌دانیم، نمی‌خواهند به آن توجهی داشته باشند.

این کارشناس تصریح کرد: متأسفانه وزارت‌خانه‌های تولیدی از جمله وزارت جهاد کشاورزی به‌بهانه حمایت از تولید، مصرف‌کننده را کاملاً نادیده می‌گیرند و گلایه بیشتر ما از برخی نمایندگان مجلس است که به‌جای حمایت از مصرف‌کنندگان و تأمین معیشت مردم، سروصدا راه می‌اندازند و شعار حمایت از تولید می‌دهند در حالی که هیچ راستی‌آزمایی‌ای نیز در زمینه میزان تولید انجام نمی‌شود.

وی با ابراز اینکه احیای وزارت بازرگانی امری ضروری به‌نظر می‌رسد، گفت: بعد از انحلال و ادغام این دو وزارت‌خانه، بازار محصولات کشاورزی و غذایی اکثر مواقع روزهای پرتنشی را دنبال کرده است و حتی گاهی حاکمیت مجبور به ورود به این مسئله شده است.

فرهمند با تصریح به اینکه حدود ۹۰ میلیون مصرف‌کننده گروگان گرفته شده‌اند تا عده‌ای با شعارهای توخالی بتوانند خود را مطرح کنند و صندلی‌هایشان به خطر نیفتد، از مسئولان مربوطه خواست هرچه سریع‌تر به وضعیت معیشت مردم رسیدگی و بساط این گرانی‌ها را جمع کنند.

انتهای پیام/+

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]