آخرین وضعیت تزریق نقدینگی به بورس

گزارش مربوط به اجرای سیاست پولی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ارزش سفارش‌های تأیید شده در عملیات بازار باز در تاریخ ۲۶ شهریور به ۲۳ همت کاهش یافته است. این مقدار نسبت به هفته گذشته کاهش داشته، در حالی که در هفته قبل (۱۹ شهریور) این رقم ۲۲۱ همت بود.

با توجه به پیش‌بینی‌های بانک مرکزی در خصوص وضعیت نقدینگی در بازار بین بانکی، این بانک در هفته جاری به توافق باز خرید روی آورد. به همین دلیل، بانک مرکزی اقدام به انجام عملیات بازار باز در قالب توافق باز خرید به مبلغ ۲۳۴.۳ هزار میلیارد ریال کرد.

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است:

جدول

 

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌ بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند.
 
موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌ بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اعلام می‌شود.
 
متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.
 
 
بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند.

پرداخت سود به حساب سهامداران

در هفته سوم شهریور ماه امسال، ۱۹ شرکت «دوده‌ صنعتی‌ پارس، بانک‌ قرض‌الحسنه‌ رسالت، سرمایه‌گذاری‌ پویا، سرمایه‌گذاری‌ توسعه‌ توکا، پالایش‌ نفت‌ اصفهان، ص. س.املاک‌ و مستغلات‌ امین‌شهر، لامیران، سرمایه‌گذاری‌ صنایع‌ ایران، سیمان‌فارس، گسترش‌صنایع‌روی‌ایرانیان، بهمن‌دیزل، گروه‌ صنعتی‌ ملی، نفت‌پاسارگاد، پتروشیمی‌ گلستان، تولید و مدیریت‌ نیروگاه‌ زاگرس‌ کوثر، ایران‌ یاساتایر و رابر، فولاد هرمزگان‌ جنوب، بهار رزعالیس‌ چناران و ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران» سود جاری ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۹۲۹ سهامدار که شامل ۵ هزار و ۸۹۰ میلیارد و ۵۹ میلیون تومان می‌شود را به حساب آنها در سامانه سجام واریز شد.

واریز سود سنواتی و تقدم ۴ شرکت

همچنین، در این بازه زمانی، ۴ ناشر «لامیران، سرمایه‌گذاری‌پردیس، بیمه‌زندگی‌آگاه و پارس‌ الکتریک» سود سنواتی و حق تقدم ۱۳۰ هزار و ۸۱۱ سهامدار را که شامل ۱۱۷ میلیارد و ۲۳ میلیون تومان می‌شود، توسط سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کردند.


منبع:

سنانیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]