قانون جدید مالیات خودرو در ۱۴۰۳ + جزییات

مالیات بر خودرو، مالیاتی است که از مالکین خودروها بر اساس ارزش خودروهای تحت تملک آنها اخذ می‌شود. بر اساس قانون بودجه، کلیه اشخاصی که مالک خودرو بوده و ارزش خودرو یا مجموع خودروهای تحت تملک آن‌ها از مقدار مشخصی بیشتر باشد، موظف به پرداخت این مالیات هستند. عدم پرداخت مالیات خودرو ممکن است منجر به جرایم سنگین مالیاتی شود.تمامی خودروهایی که ارزش آنها از حد تعیین‌شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بیشتر باشد، مشمول این مالیات می‌شوند. این ارزش به صورت سالانه توسط دولت تعیین و اعلام می‌شود.

در طی سال‌ های اخیر، دولت‌ ها به تدریج انواع مختلفی از مالیات‌ ها را به قوانین مالیاتی خود اضافه کرده‌اند. مالیات بر ارزش افزوده، مالیات سکه، مالیات بر درآمد، مالیات املاک و مالیات خودرو، نمونه‌هایی از این مالیات‌ ها هستند. هدف این گزارش بررسی مالیات بر خودرو و جزئیات مرتبط با آن است.با گسترش نیوز همراه باشید.

مالیات خودرو چیست؟

مالیات بر خودرو، مالیاتی است که از مالکین خودروها بر اساس ارزش خودروهای تحت تملک آنها اخذ می‌شود. بر اساس قانون بودجه، کلیه اشخاصی که مالک خودرو بوده و ارزش خودرو یا مجموع خودروهای تحت تملک آن‌ ها از مقدار مشخصی بیشتر باشد، موظف به پرداخت این مالیات هستند. عدم پرداخت مالیات خودرو ممکن است منجر به جرایم سنگین مالیاتی شود.

انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) که دارای شماره انتظامی شخصی هستند، متعلق به مالکان حقیقی و حقوقی می‌باشند. اگر ارزش روز این خودروها بیش از سی و پنج میلیارد ریال (۳.۵ میلیارد تومان) باشد، نسبت به مازاد این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱%) خواهند شد.

وام-خودرو

پس می‌توان مالیات بر خودرو را به عنوان نوعی مالیات مستقیم تعریف کرد که بر اساس آن، مالکین خودروهایی با ارزش بیشتر از سه میلیارد و پانصد میلیون تومان موظفند سالانه یک درصد از مازاد بر این مبلغ را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. پس از پرداخت، آنها می‌توانند مفاصا حساب مالیاتی خودرو (سندی است که نشان دهنده تسویه حساب بدهی مالیاتی مربوط به خودرو، با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد) را از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir دریافت کنند. این ارزش می‌تواند مربوط به یک خودرو یا مجموع خودروهای تحت تملک آن مالکان باشد.

مهلت پرداخت مالیات بر خودرو، مشابه مالیات وانت پیکان، در سال گذشته تا پایان بهمن ماه تعیین شده بود. طبق قانون بودجه، سازمان امور مالیاتی کشور موظف بود حداکثر تا پایان فروردین ماه، نسبت به شناسایی و معرفی مالکین خودروهای مشمول این قانون اقدام کند و این موضوع را به اطلاع آنها برساند. همچنین، اشخاص متقاضی می‌توانستند برای پرداخت مالیات خودرو به سامانه مربوط به دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو مراجعه کنند.

نرم‌افزار “مالیات من” توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی شده است تا دسترسی آسان‌تری به امکاناتی مانند ثبت‌نام الکترونیکی جدید در سامانه عملکرد، دریافت اخبار مالیاتی، پرداخت الکترونیکی، مشاهده اظهارنامه‌های مالیاتی سال‌های گذشته و دیگر خدمات مشابه فراهم کند.

نکته: ضمانت اجرایی عدم پرداخت مالیات بر خودرو در سال ۱۴۰۳ به این صورت است که ثبت نقل و انتقال خودروهایی که مشمول این مالیات هستند، پیش از پرداخت مالیات مربوطه امکان‌پذیر نخواهد بود. در صورت تخلف از این قانون و ثبت نقل و انتقال خودرو، متخلفان در پرداخت مالیات مربوط به آن خودرو مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

مالیات

چه خودروهایی مشمول مالیات خودرو می شوند؟

در سال جاری، فقط مالکین خودروهایی که ارزش آنها بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون تومان است، موظف بودند طبق جدول میزان مالیات بر خودرو، سالانه یک درصد از مازاد بر این مبلغ را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. همچنین، مالیات بر عایدی خودرو در صورت تصویب طرح، بر سود ناشی از فروش خودروهای مازاد بر مصرف اعمال خواهد شد.

با توجه به مقطوع بودن این نوع مالیات، نیازی به ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.intamedia.ir نیست. استعلام و پرداخت مالیات از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir انجام می‌شود. با این حال، لازم است که در این زمینه به دو نکته توجه شود:

۱. آنچه در تعلق مالیات خودرو اهمیت دارد، مجموع ارزش خودروهای متعلق به یک شخص است. بنابراین، افرادی که مالک دو یا چند خودرو هستند و ارزش هر یک از آنها به تنهایی کمتر از سه میلیارد و پانصد میلیون تومان است، اما مجموع ارزش آنها بیش از این مبلغ باشد، مشمول مالیات بر خودرو خواهند بود.

۲. با توجه به حداقل ارزش خودروهای مشمول مالیات تعیین‌شده در قانون بودجه سال جاری، یعنی سه میلیارد و پانصد میلیون تومان، می‌توان نتیجه گرفت که تقریباً اکثر خودروهای داخلی مشمول مالیات خودرو نیستند و مالیات تنها شامل خودروهای وارداتی می‌شود، مگر در مواردی که یک شخص مالک دو یا چند خودروی داخلی باشد که مجموع ارزش آنها به سه میلیارد و پانصد میلیون تومان برسد.

جدول لیست مالیات خودرو

با توجه به مصوبه مجلس در سال جاری، جدول مالیات خودرو برای سال ۱۴۰۳ به شکل زیر تنظیم شده است:

ارزش خودرو نرخ مالیات

سه میلیارد و پانصد میلیون تومان

یک درصد

 
نکته اول: با توجه به این نکته که در حال حاضر، خودروهای تولید داخلی با ارزشی بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون تومان وجود ندارد یا تعداد آن‌ها بسیار کم است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تنها خودروهای خارجی مشمول مالیات خودرو خواهند بود.

نکته دوم: با تصویب دولت برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خرید و فروش ملک، خودرو، طلا و انواع ارز نیز مشمول این مالیات خواهند شد. در مورد اندوخته طلا، تا میزان ۱۵۰ گرم معاف از مالیات خواهد بود. نمایندگان تصویب‌کننده این طرح تأکید کرده‌اند که هدف از این اقدام، مالیات بر سوداگری و دلالی‌های کاذب است و شامل ۹۹ درصد مردم نمی‌شود.

مالیات-خودرو

سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک

نکته‌ای که مالکان خودرو باید به آن توجه داشته باشند این است که همان‌طور که استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو از طریق سامانه “تهران من” انجام می‌شود، پرداخت مالیات خودرو نیز از طریق سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک ممکن است. آدرس این سامانه expcar.tax.gov.ir است و ورود به آن طبق راهنمای زیر انجام می‌شود.
 

ابتدا در مرورگر دستگاه خود، آدرس my.tax.gov.ir را جست‌وجو کنید تا به صفحه اصلی درگاه ملی خدمات مالیاتی وارد شوید. سپس نام کاربری (کد ملی) و کلمه عبوری که در هنگام ثبت‌نام دریافت کرده‌اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، گزینه ورود را بزنید.

اکنون یک کد شش‌ رقمی به شماره همراه شما پیامک می‌شود. این کد را در کادر مربوطه وارد کرده و دوباره گزینه ورود را فشار دهید. حال می‌توانید با کلیک بر روی عبارت “مالیات بر نقل و انتقال خودرو” در منوی سمت راست، وارد سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک به آدرس expcar.tax.gov.ir شوید.

نکته: لازم به ذکر است که برای استفاده از خدمات سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک به آدرس expcar.tax.gov.ir، در مرحله اول باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت‌نام کنید.

مالیات خودرو صفر

در توضیح مالیات خودرو صفر باید گفت که شرکت‌ های خودروساز به عنوان نخستین پرداخت‌ کنندگان مالیات خودروهای صفر کیلومتر تولید و مونتاژ داخل شناخته می‌شوند. این شرکت‌ ها موظفند مالیات مربوط به خودرو را بدون درج آن در صورت‌ حساب فروش، به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌کند، پرداخت کنند.

همچنین، خریدار نیز باید زمانی که قصد فروش خودروی صفر خود را دارد، مالیات آن را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کند. به طور کلی، می‌توان گفت که مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر بیشتر از خودروهای کارکرده است.

مالیات-خودرو

قانون جدید مالیات خودرو

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، میزان مالیات خودرو هر ساله در قانون بودجه مشخص می‌شود. در سال گذشته، این موضوع در بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این بند، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که در اختیار مالکان حقیقی و حقوقی قرار دارد و قیمت روز آنها بیش از سی میلیارد ریال است، موظفند نسبت به مازاد بر این مبلغ، مالیات سالانه خودرو را به نرخ یک درصد (۱%) پرداخت کنند.

بر اساس قانون جدید مالیات خودرو، ماخذ محاسبه مالیات خودرو در این بند، قیمت روز انواع خودروها است که با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آنها و صرفاً بر اساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به عنوان سند رسمی خودرو تعیین و تا پایان فروردین سال ۱۴۰۲ توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه پرداخت کنند. همچنین، ثبت نقل و انتقال خودروهایی که بر اساس این بند مشمول مالیات شده‌اند، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی ممنوع است.

مالیات-بر-خودرو

مالیات اجاره خودرو

مبلغ مالیات بر درآمد اجاره خودرو معادل ده درصد از رقم قرارداد است. پرداخت این مالیات بر عهده اجاره‌دهنده خودرو می‌باشد. در تعیین مبلغ اجاره و مالیات بر درآمد خودرو، عوامل مختلفی مؤثر هستند، از جمله ارزش خودرو، مدت زمان اجاره، نوع خودرو و شخص اجاره‌کننده. گاهی اوقات کاربرد خودرو مورد اجاره نیز در تعیین قیمت قرارداد و میزان مالیات تأثیر دارد.

نکته مهم: اگر چه مهلت پرداخت مالیات بر خودرو در سال ۱۴۰۳ هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما با توجه به مهلت تعیین‌شده در سال گذشته، می‌توان پیش‌بینی کرد که زمان مقرر در سال ۱۴۰۳ نیز مشابه خواهد بود. به محض اعلام رسمی مهلت پرداخت مالیات خودرو برای سال ۱۴۰۳، این گزارش به‌روزرسانی خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]