روابط میان کارگر و کارفرما در ایران | هر کسی به فکر سود جویی شخصی است

فرامرز توفیقی، فعال کارگری اظهار داشت: در ۲ تا ۳ سال آینده، طبقه متوسط دیگر وجود نخواهد داشت و جامعه به دو گروه فقیر و مرفه تقسیم خواهد شد. طبقه مرفه برای حفظ موقعیت خود به کاهش بیشتر سطح زندگی فقرا نیاز دارد و از سوی دیگر، طبقه فقیر به دلیل تضعیف پیوندهای اجتماعی و عدم اتحاد، هر روز با دشواری‌های بیشتری در زندگی مواجه خواهد شد.

برخی از کارفرمایان در سطح شهر به استخدام کارگران ایرانی علاقه‌مند هستند. به همین دلیل، آگهی‌های مختلفی درباره استخدام کارگران در مکان‌های قابل مشاهده نصب می‌کنند. اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود که بسیاری از این آگهی‌ها بیش از یک سال در پشت شیشه‌های مغازه‌ها باقی مانده و تغییری نمی‌کنند. با توجه به آمار رو به افزایش بیکاری در کشور، این سوال مطرح می‌شود که کارگران کجا هستند و چرا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که کار نکنند؟

روابط میان کارگر و کارفرما در ایران هدفمند و قانونمند نیست

 

فرامرز توفیقی، فعال کارگری با اشاره به تعریف نشدن روابط میان کارگر و کارفرما، گفت: روابط میان کارگر و کارفرما در ایران حتی در میان کارگران یک سوپرمارکت هدفمند و قانونمند نیست. می توان گفت در ایران گذرگاه های فرار از قانون بیشتر از نظارت و پایش قانون است بر همین اساس هرکس به فکر سودجویی شخصی است.

وی ادامه داد: بر همین اساس جوان در بدو ورود به یک بنگاه اقتصادی هنگامی که رابطه کارگر و کارفرمایی را نمی بیند و نمی تواند امنیت و حداقل های زندگی خود را تامین یا امیدی برای دریافت به موقع حقوق خود نداشته باشد و از سوی دیگر کارفرما به دنبال الزاماتی است که بتواند کارگری ساده را با حداقل حقوق جذب کند به این نتیجه می رسد که «بیکار بمونم که راحت ترم».

این فعال کارگری ادامه داد: بر همین اساس وقتی بستر مناسب و فرایند قانونی وجود ندارد و از سوی دیگر  حمایتی از سمت قانون و مجری آن صورت نمی گیرد این روند ادامه دارد. باید توجه داشت  این اتفاق چه برای کارفرما که می خواهد بر حسب اعتماد جذب کارگر داشته کند و چه برای کارگری که به دنبال آینده ای روشن است؛ تاریک و بی نتیجه است چرا که ما به دنبال اجرای قانون نیستیم.

جمعیت استان های یزد، اصفهان، همدان و… رو به کاهش و جمعیت استان های شمالی رو به افزایش است

کارگران-ساختمان

او با اشاره به معضلات ناشی از ادامه روند عدم تعریف رابطه میان کارگر و کارفرما، گفت: گسیختگی و ناهنجاری اجتماعی ناشی از این موضوع حدود ۲ سال است در ایران آغاز شده و می بایست در انتظار عواقب وحشناک آن باشیم. امروزه علاوه بر مهاجرت های خارجی مهاجرت های درون کشور نیز افزایش پیدا کرده اند. جمعیت استان های یزد، اصفهان، همدان و… رو به کاهش و جمعیت استان های شمالی رو به افزایش است به این دلیل که  این استان ها دارای مزارع و باغات زیادی بوده و مردم این

استان ها با فکر به سود و خوشحالی این زمین ها را می فروشند. در حالی که این موضوع یکی از نتایج گسستگی اجتماعی است که نتیجه آن شکل گیری فاصله طبقاتی وحشتناک است.

در ۲ الی ۳ سال آینده دیگر چیزی تحت عنوان طبقه متوسط وجود ندارد

توفیقی تاکید کرد: در ۲ الی ۳ سال آینده دیگر چیزی تحت عنوان طبقه متوسط وجود ندارد و جامعه تشکیل شده از فقیران و مرفهان است. طبقه مرفه برای ماندن نیازمند فقیر تر کردن فقیران است و طبقه فقیر به دلیل از هم گسستگی اجتماعی و عدم اتحاد هر روز سخت تر زندگی خواهد کرد.

بلاتکلیفی انتخاب معاونت های اجرایی

وی باانتقاد از تاخیر در انتخاب معاونت های اجرایی تاکنون، گفت: همچنان معاونت های بی تجربه و ناکارآمد دوره های قبل در صدر کار هستند. باید توجه داشت تنها با شعار درمانی نمی توان مشکلات کشور را حل کرد و مردم نیازمند عمل موثر هستند. جامعه کف خیابان ملتهب بوده و فشارها را لمس می کند این جامعه چیزی برای از دست دادن ندارد.

روزانه صد ها حادثه خرد، کلان در کارگاه ها اتفاق می افتد که ناشی از عدم کنترل و نظارت بر مباحث ایمنی و محافظت وزارت کار است

وی افزود: از سوی دیگر نیاز است حوادث کاری را ببینیم و به آن توجه کنیم روزانه صد ها حادثه خرد، کلان و انفرادی در کارگاه ها اتفاق می افتد که ناشی از عدم کنترل و نظارت بر مباحث ایمنی و محافظت وزارت کار است، اما هیچ صدایی از آن بیرون نمی آید چرا که مثل معدن طبس ناگهانی و با هجمه زیاد نیست که رسانه ای شود.


منبع:

رکنا



کدخبر:
۳۳۵۸۲۴

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]