قیمت دلار امروز | شوک سیاسی موقتی است؟

یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر این نکته که تأثیر شوک‌های سیاسی اخیر بر بازار ارز موقتی بوده است، بیان کرد: نوسانات نرخ دلار که ناشی از تنش‌های سیاسی است، اثراتی کوتاه‌مدت دارد. به عنوان مثال، حمله به سفارت ایران در دمشق و واکنش ایران به رژیم صهیونیستی از جمله تنش‌های سیاسی در یک سال گذشته بوده که تأثیرات آن بر بازار ارز نیز موقتی بوده است.

علی اصغر جمعه‌ای، کارشناس اقتصادی، با اشاره به تأثیرات التهابات و مسائل سیاسی بر تمامی بازارهای مالی و اقتصادی در سطح جهانی، تأکید کرد که این موضوع مختص به ایران نیست. وی افزود: در ماه‌های اخیر، اقتصاد کشور ما با چالش‌های متعددی از جمله شهادت رئیس‌جمهور، بمب‌گذاری در کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران و پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی روبرو بوده است. به گفته او، اگر چنین التهاباتی در هر کشور دیگری رخ می‌داد، نرخ ارز به شدت افزایش می‌یافت.

وی افزود: تجربه یکسال و نیم اخیر در ایران نشان داد که با وجود تعدد تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی، نرخ ارز در محدوده معینی نوسان داشت به عبارتی با مدیریت مناسب بازارساز نرخ ارز بعد از هر تنش سیاسی به خوبی تحت کنترل بود و نوسانات قیمتی ارز بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رفت و دلار به سطح قبلی خود بازمی‌گشت.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان تاکید کرد: در زمان تنش‌های سیاسی مردم برای حفظ ارزش پول ترجیح می‌دهند ریال خود را به سایر دارایی‌ها مانند طلا و ارز تبدیل کنند؛ اما ارز مسئله سیاسی است و سرمایه گذاری در آن با ریسک همراه است که مردم نیز به این امر آگاه شده‌اند.

دلار

جمعه‌ای با اشاره به این موضوع که اثر شوک‌های سیاسی اخیر بر بازار ارز موقتی بود، تصریح کرد: افزایش یا کاهش نرخ دلار که ناشی از تنش‌های سیاسی باشد اثری موقت و کوتاه مدت دارد به عنوان نمونه حمله به سفارت ایران در دمشق و پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی از جمله تنش‌های سیاسی یک سال اخیر است که آثاری کوتاه مدت بر بازار ارز داشت. 

وی تاکید کرد: حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی به لبنان نیز اگرچه ممکن است بازارها را با نوساناتی روبرو کند اما افزایش قیمت‌ ارز موقتی خواهد بود و شاهد تکرار تجربه خوب قبلی بازارساز در مدیریت ارز خواهیم بود.
 
این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به اقدامات خوب بازارساز در مدیریت بازار ارز اظهار کرد: با رخ دادن تنش‌های سیاسی جهش شدیدی  در نرخ ارز رخ نمی‌دهد که این امر بیانگر عملکرد خوب بانک مرکزی در حوزه مدیریت ارز بوده؛ به نحوی که این بانک در سال گذشته برای کنترل نرخ رشد نقدینگی نیز اقدامات مفیدی انجام داده که ما خواستار ادامه دار بودن این قبیل اقدامات در دولت چهاردهم نیز هستیم.

قیمت لحظه ای دلار هم اکنون

در پایان به این موضوع اشاره می کنیم که قیمت دلار در ۷ مهر ماه ۱۴۰۳ در بازار آزاد به قیمت ۵۹ هزار و ۴۷۵ تومان رسیده است.


منبع:

ايسنا



کدخبر:
۳۳۵۹۷۹

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]