کاهش دامنه نوسان بورس و اثرات آن بر بازار | کارشناسان چه گفتند؟

در هفته جاری طبق تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان بورس و فرابورس به میزان یک درصد مثبت و منفی تعیین گردید. در این گزارش توضیح کوتاهی درباره دامنه نوسان بورس و دلایل محدودیت آن توسط سازمان بورس پرداخته ایی و همچنین اثرات آن بر معاملات بورس را بررسی کرده ایم.

گسترش نیوز- سارا سمیع شمس: دامنه نوسان بورس محدود شد. دامنه نوسان به بورس به حالت قبل برگشت. تصمیم جدید سازمان بورس درباره دامنه نوسان! حتما شما هم بارها بار با این جمله ها روبرو شده اید. دامنه نوسان به محدودیتی اشاره دارد که برای افزایش یا کاهش قیمت یک سهم در طول یک روز معاملاتی تعیین شده است و معمولا در بورس برابر با ۵ درصد مثبت و منفی است. هدف از تعیین دامنه نوسان، کنترل و نظارت بر بازار است. با وجود این محدودیت، هیچ فردی نمی‌تواند از قدرت یا سرمایه خود سوءاستفاده کرده و قیمت یک سهم را به دلخواه خود تغییر دهد.

در همین رابطه خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در این گزارش قصد دارد به تاثیرات کاهش دامنه نوسان بورس بر معاملات بازار و همچنین سود و زیان تغییر دامنه نوسان بر بازار سرمایه بپردازد.

بورس-بازار سرمایه

دامنه نوسان بورس چه مواقعی محدود می شود؟

سازمان بورس در جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از دارایی‌ های مختلف، اقداماتی را انجام می‌دهد. یکی از این اقدامات، تعیین دامنه نوسان بورس است که مانع از خروج ارزش یک دارایی از حالت طبیعی خود می‌ شود. به همین دلیل، این سازمان برای نظارت بیشتر بر دارایی‌ ها، فعالیت‌ های آن‌ ها را در چارچوب نگه می‌دارد. بنابراین، اگر فعالیت یک دارایی از عرف خارج شده یا حوادث غیرمنتظره‌ ای در آن رخ داده است، بلافاصله معاملات آن را متوقف کرده و بر روی دارایی نظارت می‌ کند. در واقع دامنه نوسانات مانع تصمیمات هیجانی سهامداران می‌ شود تصمیمات عجولانه آن‌ ها را به حداقل می‌ رساند.

تغییر دامنه نوسانات بازار بورس مانع دستکاری قیمت دارایی توسط سهامداران بزرگ می‌ شود. در واقع هیچ سهامداری نمی‌ تواند با خرید یا فروش عمده یک دارایی قیمت آن را به دلخواه خود تغییر دهد. دامنه نوسانات بازار بورس باعث کشف قیمت واقعی سهام می‌ شود؛ زیرا وقتی قیمت یک سهم به مقادیر زیادی تغییر کند و به محدوده نوسان آن نزدیک شود، در این صورت معاملات آن در بورس متوقف شده و به سهامدار فرصت می‌دهد تا با تفکر تصمیمات درست بگیرد. تغییرات دامنه نوسانات بازار بورس مانع هیجانات بیش از حد بازار می‌ شود و حداکثر و حداقل تغییرات قیمت یک دارایی را محدود می‌ کند.

تغییر دامنه نوسان بورس به معاملات لطمه می زند؟

در ماه های گذشته رویدادهای مختلفی برای کشور به وقوع پیوسته که هر یک تأثیرات خود را بر بازار سرمایه گذاشته‌اند. در این مدت، تنها راهکار برای جلوگیری از کاهش بیشتر، اعمال محدودیت در دامنه نوسان بوده است. به نظر می‌رسد که محدودیت دامنه نوسان به عنوان راهی برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازار مطرح شده است. اما این محدودیت‌ های مکرر نه تنها نقدشوندگی بازار را کاهش داده، بلکه معامله‌ گران روزانه و نوسان‌ گیران را نیز از بازار خارج کرده و در نهایت پیام مهمی از بی‌ ثباتی فضای اقتصادی ایران و بورس را به سهامداران منتقل می‌کند.

واکنش فعالان بازار سرمایه به تغییر دامنه نوسان بورس

همایون دارابی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه، در حمایت از کاهش دامنه نوسان اظهار داشت: این تصمیم صحیحی است که باید با اجرای چند ماهه و عدم افزایش دامنه در کوتاه‌مدت، به همراه تقویت بازارگردانی و تقویت صندوق توسعه بازار به‌طور مؤثر پیاده‌سازی شود. امسال به لحاظ ریسک‌های سیاسی سالی بی‌سابقه است و چاره‌ای جز اتخاذ سیاست‌های محدودکننده وجود ندارد.

حمیدرضا مهرآور، یکی از کارشناسان بازار سرمایه، بیان کرد که کاهش دامنه نوسان برای ایجاد آرامش در بازار ضروری بود. او افزود: به طور معمول، بورس‌های جهانی در چنین شرایطی به طور خاص تصمیم‌گیری می‌کنند و به سمت کاهش دامنه نوسان حرکت می‌کنند. همچنین، در صورت وخامت اوضاع بازار، مسئولان ممکن است برای مدت محدودی بورس را تعطیل کنند. در حال حاضر، بهترین اقدام ایجاد محدودیت در دامنه نوسان بود. لازم بود تا زمانی که از این شرایط عبور کنیم، تغییرات حداقلی در قواعد حاکم بر بازار اعمال شود.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه، بر این نکته تأکید کرد: تأثیر رویدادهای سیاسی معمولاً کوتاه‌مدت است و حداکثر تا سه یا چهار روز آینده، ترس ایجاد شده در بازار کاهش می‌یابد. وی تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس در مورد کاهش دامنه نوسان را یک اقدام بسیار مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد که پس از انجام شفاف‌ سازی‌ ها و کاهش ریسک‌ های احتمالی، دامنه نوسان به وضعیت قبلی خود بازگردد. در بازار سرمایه، نقدشوندگی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در مواجهه با شوک‌ های سیاسی، کاهش دامنه نوسان بهترین اقدام ممکن است. او افزود که کاهش نقدشوندگی در این شرایط چندان نگران‌کننده نیست و به محض برطرف شدن نگرانی‌ها، وضعیت نقدشوندگی بازار بهبود خواهد یافت.



کدخبر:
۳۳۶۲۳۷


سارا سمیع شمس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]