ریسک های خانمان سوز در مسیر طلا | دلار جهت طلا را مشخص می کند؟

امیرآبادی کارشناس اقتصادی گفت: قیمت طلا جایی که باید برود در نهایت می رود و فقط اخبار باعث می شود این تغییر زودتر انجام می شود. در سال های آینده هژمونی نفت و دلار قدرت خود را از دست خواهند داد، طلا و قدرت دانش هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک ابزار پوششی در ریسک ژئوپلیتیک رفتار کند.

بازار طلا و سکه در هفته های اخیر تحرکات عجیبی را داشته است و با رشدی سرسام آور به حرکت صعودی خود ادامه می دهد. قیمت طلا هم در انس جهانی و هم در بازار داخلی کانال های جدید را یکی پس از دیگری فتح می کند و به سطح هایی می رسد که کمتر کسی مثلا یک ماه پیش می توانست چنین رقم هایی را برای طلا متصور شود. بنابراین بازار طلا هم پر ریسک هم گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران است.

به همین بهانه خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در گفتگو با سایروس امیرآبادی کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازارهای مالی به بررسی عوامل موثر بر بازار طلا و ریسک های موجود در سرمایه گذاری طلا پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

معصوم_پور

دلیل وجود ریسک های ژئوپلیتیک

سایروس امیرآبادی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قبل از بررسی درباره این موضوع که چرا باید از طلا در برابر ریسک های مالی استفاده شود، باید ریسک های ژئوپلیتیک را مورد بررسی قرار بدیم که چه ریسک های در پیش داریم و ریسک های ژئوپلیتیک ما چه مواردی هستند. از طرفی باید بررسی کرد که چرا طلا در صدر فهرست نگرانی سرمایه گذاران قرار می گیرد و چه رابطه ای بین نفت و طلا در این ریسک وجود دارد.

وی افزود: ریسک‌های ژئوپلیتیک همواره غیرمنتظره به وجود می آیند و در دوران رونق نادیده گرفته می‌شوند. باید در ابتدا نگاهی به ریسک های ژئوپلیتیک پیش رو داشته باشیم و در انتها به پوشش طلا در ریسک ژئوپلیتیک بپردازیم. اولین مورد گسترش جنگ با لبنان و همچنین درگیر شدن مستقیم با ایران و در نهاییت بازگشت جدی آمریکا به منطقه بعد از خروج از عراق و افغانستان است که می تواند امریکا را به منطقه برگرداند و در نهایت منجر به بازگشت متحدان آمریکا در منطقه شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از طرفی در کشورهای مهمی انتخابات داریم  و ممکن است قدرت به دست ناسیونالیست های افراطی بی افتد، همچنین در انتخابات  امریکا که امکان دارد قدرت به دست گروهی برسد که به ریسک در منطقه دامن بزند. خود انتخابات امریکا امکان بازگشت حزب جمهوری‌خواه را ممکن است به همراه داشته باشد که خودش یک مساله کاملا پیچیده ای خواهد بود. همچنین مساله ناتو و اکراین در چالش جدی حزب جمهوری‌خواه وجود دارد چرا که در صورت موجود حزب جمهوری‌خواه هیچ وقت پوتین به اشغال فکر نمی کرد.

موضوع کنترل سیاسی کشورها

امیرآبادی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی چالش های مربوط به چین و روسیه است. روسیه در اوکراین و با اتحادیه اروپا درگیر است و از طرفی چین هم با تایوان در چالش است. چین و روسیه به دنبال دستیابی به هژمونی منطقه ای هستند.یعنی امریکا در منطقه خود، چین در منطقه خود و روسیه هم در منطقه خود دارای هژمونی منطقه ای باشند. این موضوع باعث درگیری هایی بین آمریکا و دو قدرت دیگر خواهد بود.

وی ادامه داد: ریسک بعدی را می توان به اسم موضوع دارک معرفی کرد. مواردی که به هیچ وجه قابل پیش بینی نیستند مثل پاندمی کرونا، جنگ بعدی یا…این ها مواردی است که باید از لحاظ ژئوپلیتیک مورد بررسی جدی قرار گیرد. نکته مهم دیگر این است که در شورای جهانی طلا اعلام کرده که ریسک های ژئوپلیتیک هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است و می تواند به عنوان یک عامل پنهان منجر به رشد طلا شود. موارد اشاره شده همگی مواردی هستند  که قدرت طلا در پوشش ریسک را نشان می دهد. نشان می دهد هر کشوری ذخیره طلای مناسبی داشته باشه در مقابل ریسک های ژئوپلیتیک می تواند ایستادگی کند.

طلا می تواند ریسک های ژئوپلیتیک را پوشش دهد

تحلیل گر بازارهای مالی تاکید کرد: بنده به شخصه معتقد هستم، قیمت طلا جایی که باید برود در نهایت می رود و فقط اخبار باعث می شود این تغییر زودتر انجام می شود. سطوح قیمتی از قبل به نوعی مشخص شده است و فقط اخبار باعث می شود ما زودتر یا دیرتر به آن محدوده برسیم. از طلا می توان به عنوان یه ابزار پوششی در ریسک ژئوپلیتیک استفاده کرد این بر کسی پوشیده نیست، اما موضوع مهمی که بهش اشاره نکردم موضوع هژمونی نفت بر طلا است.باید تاثیر نفت بر طلا را کامل بدونیم.

امیرآبادی تاکید کرد: از دیگر کالا های حیاتی و بسیار مهم در عرصه مبادلات جهانی که نفت تاثیر زیادی بر آن دارد می توان به طلا اشاره کرد. بالا رفتن قیمت نفت موجب افزایش تورم جهانی می شود و در این شرایط سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا سرمایه خود را به چیزی تبدیل کنند تا بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد. طلا یکی از بهترین انتخاب های آنها است در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیک و به همین دلیل تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن می شود. تاثیر گذاری قیمت نفت بر طلا موجب می شود تا نفت به صورت غیر مستقیم بر بسیاری دیگر از کالا ها، سهام شرکت ها و ارزهای رایج کشور های مختلف نیز اثر بگذارد جدا از این موضوع طلا به عنوان یه کالای پوششی رابطه تنگاتنگی با دلار، فرانک سویسس و دلار استرالیا دارد.

وی افزود: در مزایای پوشش طلا در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیک می توان گفت در بعضی مواقع طلا، دلار  را مطیع خود می کند و تغییرات دلار در پی تغییرات طلا آمده است. اما به طور کلی آنچه معمول است این موضوع است که دلار جهت طلا را مشخص می کند و علت آن هم این است که طلا در بازار های جهانی به دلار ارزش گذاری می شود و قیمت طلا برای کسانی که با دیگر ارزها قصد خرید دارند گران می شود و در نتیجه از تقاضای آن کاسته شده و کاهش قیمت را به دنبال دارد. عکس این موضوع نیز صادق است یعنی کاهش ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا برای خریداران است که با ارزی غیر از دلار خرید دارند و در نتیجه تقاضا بالا رفته و موجب افزایش قیمت می شود.

امیر آبادی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: درست است که از  طلا می توان به عنوان یک ابزار پوششی در ریسک ژئوپلیتیک استفاده کرد اما باید بدونیم یکی از اولین قوانین بازار طلا این است که قیمت این فلز  با ارزش دلار رابطه معکوس دارد  و در جهت خلاف آن حرکت می کند. البته بسیاری اوقات دیده شده که این قانون نقض می شود  و طلا و دلار هم جهت با یکدیگر حرکت می کنند. در کل با توجه به اینکه در سال های آینده هژمونی نفت  و دلار  قدرت خود را از دست خواهند داد، طلا و قدرت دانش  هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک ابزار پوششی در ریسک ژئوپلیتیک  رفتار کند.



کدخبر:
۳۳۶۷۷۹


سارا سمیع شمس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]