پیش بینی بازار بورس ۱۵ مهر ۱۴۰۳ | صدای اعتراض اهالی بازار بلند شد !

بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز با کاهش حدود ۱ درصدی به کار خود پایان داد و وضعیت نقشه بازار همچنان قرمز است. شاخص کل بیش از ۸ هزار واحد کاهش یافت و به حدود ۲.۱ میلیون واحد رسید؛ عددی که در یک سال و نیم گذشته بیشترین زمان را در آن سپری کرده است.

وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از پایان هفته گذشته با مشکل دسترسی روبه‌رو شده است. در صبح امروز، با توجه به اعتراضات فراوان فعالان بازار سرمایه، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که این مشکل ناشی از اختلال در اینترنت کشور است و نه از سوی شرکت. این توضیح برای بسیاری از اهالی بازار قابل قبول نبود!

 محمدباقر حسن زاده، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس به سنا گفته است که منشأ اختلال سایت مدیریت فناوری، داخلی نبوده و مشکل قطع دسترسی کاربران به سایت این شرکت مربوط به اختلال در اینترنت کشور است و فعلاً نمی‌توان زمان دقیقی برای برطرف شدن مشکل اعلام کرد.

 ارزش معاملات خرد در بازار بورس روز جاری حوالی ۱۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد اما به دلیل اختلال در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران آمار دقیقی از ارزش معاملات گروه‌های مختلف در بازار بورس اوراق بهادار تهران وجود ندارد!

این محدوده دامنه نوسان و این قطع دسترسی به اطلاعات معاملات به بهانه اختلال اینترنت که ظاهراً تنهای برای سایت مدیریت فناوری بورس تهران است باعث شده است که اهالی بازار از وضعیت پیش آمده حسابی کلافه شوند. بازاری که بر مبنای شفافیت، نقدشوندگی و اعتماد بنا شده است در حال حاضر در تاریکی و قفل صف‌های فروش و بی اعتمادی به کار خود ادامه می‌دهد و همچنین مشخص نبود پایان این زمان خود بزرگ‌ترین چالش پیش روی بازار سرمایه است.

 در صورتی که کارشناسان بازار معتقد هستند که با رشد نرخ دلار نیما که در حال حاضر اعداد و ارقام بالای ۴۷ هزار تومانی را به خود گرفته است می‌تواند یکی از عوامل رشد بازار در این بازه زمانی باشد. اتفاقی که در هفته ابتدایی مهر ماه شاهد آن بودیم و خالص ورود پول حقیقی و رشد شاخص کل را در این هفته (هفته نخست مهر ماه) بازار به چشم دید. اما ورق بازار سرمایه در دومین هفته از مهر ماه سال جاری کاملاً برگشت.

 این در حالی است که به گزارش سنا ارزش معاملات گروه بانکی در هفته دوم مهر ماه همچنان در صدر برترین ارزش معاملاتی در این روزهای بازار سرمایه است و در مجموع هفته پیش رقم ۱۹۰۰ میلیارد تومانی را به خود گرفته است. پس از این گروه، گروه فلزات اساسی با ۱۱۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملاتی رتبه دوم را داشته است. ارزش معاملاتی گروه شیمیایی بازار سرمایه برای هفته دوم مهرماه نیز ۸۵۰ میلیارد تومان گزارش شده است و گروه خودرویی لیدر سنتی بازار سرمایه ۵۷۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده و در رتبه چهارم قرار دارد.

 بانک مرکزی نیز در جدیدترین گزارش خود از کاهش ۰.۰۱ واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی خبر داده است و عدد ۲۳.۷۴ درصدی را ذکر کرده است این در حالی است که این نرخ در یک سال گذشته مجدداً رکورد جدید را ثبت کرده است و وارد کانال ۲۳.۷۴ درصدی شده بود.

از بازار طلا نیز خبر می‌رسد که واحدهای صنفی موظف شده‌اند که صدور فاکتور رسمی شده‌اند و مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز (که همچنان اهالی بازار با ماهیت این بازار با وجود بورس تهران و بورس کالا مشکل دارند) عنوان کرده است که بیستمین حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۶ مهرماه و از طریق سامانه معاملات این مرکز برگزار می‌شود.

 همچنین در بازار خودرو نیز دنیای اقتصاد این طور نوشته است که حدود ۱۷ ماه از فریز قیمتی محصولات خودرویی می‌گذرد این در شرایطی است که برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند وزارت صمت فعلاً قصدی مبنی بر اصلاح قیمت خودروها ندارد.

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران: 

 عدد شاخص کل یک بار دیگر به محدوده ۲.۱ میلیون واحدی رسیده است عددی که برای یک سال و نیم گذشته برای بازار سرمایه به دفعات تکرار شده است. با قطع وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اهالی بنیادی کار بازار سرمایه همچون اهالی تکنیکالی از بازار و وضع موجود آن دلسرد شده‌اند موضوعی که قرار بوده است با اعتماد سازی شاهد برگشت سرمایه به این بازار باشد با وجود مشکلات فنی و در کنار آن چالش‌های سیاسی و ابهامات اقتصادی همچنان بی نتیجه مانده است.

 از نظر تکنیکالیست‌های بازار سرمایه تا زمان بازگشایی دامنه نوسان و برگشت معاملات به روال عادی هر گونه تحلیل تکنیکالی برای بازار با خطای بیش از اندازه‌ای همراه خواهد شد.

نمودار


منبع:

اکو ایران



کدخبر:
۳۳۶۸۴۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]