سرنوشت قیمت دلار در بازار آزاد (۱۵ مهر)

بازار ارز در آغاز هفته با کاهش مواجه شد. در حالی که نرخ شاخص‌های ارزی در پایان هفته گذشته به طور نسبی افزایش یافته بود، روز شنبه روند بازار به سمت کاهش پیش رفت. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که اظهارات رهبری در نماز جمعه ۱۳ مهر می‌تواند بخشی از ریسک‌های موجود در بازار را کاهش دهد.

بازار هفته جدید را با کاهش قیمت آغاز کرد. بررسی‌های انجام‌شده در هسته مرکزی معاملات ارزی غیررسمی تهران (میدان فردوسی و سبزه‌میدان) نشان می‌دهد که بازار از وضعیت فشار تقاضا خارج شده است. بسیاری از تحلیلگران این وضعیت را مرتبط با رویکرد حاکمیت در قبال مناقشات منطقه‌ای می‌دانند. پس از ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان و اظهارات مقامات رسمی کشور درباره واکنش نظامی ایران به این حادثه، سطح ریسک‌های سیاسی در معاملات ارزی افزایش یافت. این ریسک‌ها با تأثیر بر انتظارات تورمی فعالان بازار، موجب افزایش تقاضا و در نتیجه رشد ارزش شاخص‌های ارزی شد. با اجرای عملیات «وعده صادق۲» و احتمال پاسخ متقابل رژیم صهیونیستی، روند افزایشی شاخص‌ها شدت بیشتری به خود گرفت.

اما به عقیده تحلیلگران رویکرد حاکمیت به‌گونه‌ای نیست که سیگنال وقوع جنگ را به بازار مخابره کند. پس از سخنرانی رهبری در نمازجمعه، تتر دچار افت قیمت شد. در ادامه پیش‌بینی می‌شد افت قیمت تتر به معاملات نقدی بازار روز شنبه نیز سرایت کند که دلار برمدار پیش‌بینی‌ها جلو رفت و این اتفاق صورت گرفت. قیمت هر یک از شاخص‌های ارزی در معاملات بازار روز گذشته حدود یک تا دو هزار تومان کاهش یافت. تحلیلگران معتقدند که درصورت پاسخگویی رژیم صهیونیستی به عملیات نظامی ایران مجددا سطح ریسک‌های موجود در بازار افزایش یابد. البته باید خاطرنشان کرد که مقامات رژیم صهیونیستی در اظهارات اخیر خود از عدم تمایل نسبت به رویارویی مستقیم با ایران سخن به‌میان آورده و درنتیجه احتمال دارد پاسخ مذکور در مقیاس کوچک و کم‌اهمیت باشد.

ریزش همگانی شاخص‌ها

دیروز شنبه ۱۴ مهرماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی بود. قیمت دلار آزاد که در معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته در رقم ۶۳ هزار و ۵۵۰ تومان معامله می‌شد. در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را در مرز کانال‌های ۶۲ و ۶۳ هزارتومانی آغاز کرد. این ارز تا ساعات پایانی معاملات دیروز افت ۶۰۰ تومانی دیگری را نیز تجربه کرد تا در نهایت با هزار و ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شود. یورو آزاد نیز در روز گذشته با افت ارزش قابل توجه هزار و ۷۰۰ تومانی از کانال ۷۰ هزارتومانی خارج و در رقم ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین پوند انگلستان در بازار روز گذشته هزار و ۵۰۰ تومان ارزان‌تر از روز پنج‌شنبه هفته گذشته در رقم ۸۲ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش‌ رسید. اما در معاملات ارزی رسمی روز گذشته فعالیت شاخص‌ها افزایشی بود. نرخ دلار حواله مرکز مبادله (نیما سابق) در روز گذشته حدود ۱۴۴۳ تومان رشد کرد و به رقم ۴۷ هزار و ۱۴۶ تومان رسید.

همراهی کم‌رمق بازار سکه

افت نرخ‌ها در معاملات بازار سکه به‌شدت بازار ارز نبود. قیمت سکه با پشتوانه دو موتور افزایشی دلار و طلای جهانی در روزهای اخیر وارد کانال ۴۸ میلیون تومانی شد. روز گذشته ارزش این کالای سرمایه‌ای حدود ۵۸۰هزار تومان افت کرد و به رقم ۴۸میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید. نیم و ربع‌سکه نیز به‌ترتیب با افت نرخ‌های ۲۵۰ و ۱۵۰هزار تومانی در ارقام ۲۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۱۷میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شدند.


منبع:

دنیای اقتصاد



کدخبر:
۳۳۶۹۴۶

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]