اولین هدیه دولت برای کارمندان در ۱۴۰۴ | آقای رئیس جمهور پای قولش ماند

بر اساس ماده ۸۲ قانون مالیات‌ های مستقیم، درآمدی که یک شخص حقیقی در ازای ارائه نیروی کار خود به شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در ایران، برحسب مدت زمان یا کار انجام‌ شده، به‌صورت نقدی یا غیرنقدی کسب می‌کند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

چند روز پیش، وزیر اقتصاد در صفحه شخصی خود در X اعلام کرد که وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای تأکیدات رئیس‌ جمهور محترم در زمینه حمایت از حقوق‌ بگیران و ایجاد عدالت مالیاتی، پیشنهاد افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ بگیران را مطرح کرده است. بر اساس این پیشنهاد، سقف معافیت مالیاتی نسبت به سال جاری دو برابر شده و به ۲۴ میلیون تومان خواهد رسید.

این پیشنهاد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ ارائه شده و به‌طور خاص به معافیت حقوق‌ بگیران از پرداخت مالیات اشاره دارد. این موضوع به وضوح در راستای شعار انتخاباتی رئیس‌ جمهور در دوران انتخابات مطرح شده است، که بر اهمیت معافیت حقوق‌ بگیران از مالیات تأکید داشت.به همین دلیل، قصد داریم در گزارش میزان و نرخ جدول مالیات بر درآمد حقوق در سال ۱۴۰۳ را بررسی کنیم.با ما همراه باشید.

مالیات-حقوق-دستمزد

نرخ جدول مالیات حقوق چیست؟

بر اساس ماده ۸۲ قانون مالیات‌ های مستقیم، درآمدی که یک شخص حقیقی در ازای ارائه نیروی کار خود به شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در ایران، برحسب مدت زمان یا کار انجام‌ شده، به‌صورت نقدی یا غیرنقدی کسب می‌کند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

همچنین، درآمد یک شخص در حین انجام مأموریت خارج از کشور نیز، با رعایت شرایط خاصی، مشمول مالیات بر حقوق است. درآمد مشمول مالیات حقوق شامل اصل حقوق (مقرری یا مزد) و مزایای مربوط به شغل است که پس از کسر معافیت‌ ها محاسبه می‌شود. نرخ مالیات بر حقوق و میزان معافیت آن به‌صورت سالانه در قانون بودجه سنواتی تعیین می‌گردد.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که نرخ جدول مالیات بر حقوق چیست، می‌توان گفت که این نرخ، هزینه‌ای است که هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سنواتی تدوین می‌شود. پس از تصویب دولت، مودیان موظف هستند بر اساس نرخ اعلام‌ شده، مالیات بر حقوق و درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

اعتراض-به-مالیات

جدول مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۳

بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، پرداخت‌کنندگان حقوق (کارفرمایان) موظفند در هنگام هر پرداخت یا تخصیص حقوق، مالیات مربوطه را طبق مقررات محاسبه کرده و از حقوق فرد کسر کنند. سپس باید این مالیات را ظرف سی روز به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

در این راستا، پرداخت‌کنندگان حقوق باید با جدول مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون بودجه جدید آشنا باشند تا بتوانند میزان مالیات هر فرد را پس از کسر معافیت‌ها تعیین کنند. به‌منظور اطلاع‌رسانی به علاقمندان، در قسمت زیر، جدول مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۳ مطابق با قانون بودجه ارائه شده است:

میزان حقوق (سالانه) نرخ مالیات بر درآمد حقوق
تا ۱۴۴ میلیون تومان معاف از مالیات
نسبت به مازاد ۱۴۴ میلیون تومان تا ۱۹۸ میلیون تومان ۱۰ درصد
نسبت به مازاد ۱۹۸ میلیون تومان تا ۳۲۴ میلیون تومان ۱۵ درصد
نسبت به مازاد ۳۲۴ میلیون تومان تا ۴۸۰ میلیون تومان ۲۰ درصد
نسبت به مازاد ۴۸۰ میلیون تومان به بالا ۳۰ درصد
 
نکته اول: کلیه افرادی که به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمت در دستگاه‌ها و تحت هر عنوانی مانند ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌الزحمه، حق‌نظارت، حق‌تألیف و پاداش شورای حل اختلاف، دریافتی تحت عنوان حقوق دارند، مشمول این بند هستند و موظف به پرداخت مالیات مربوطه می‌باشند.

نکته دوم: مفاد جدول فوق در مورد درآمد مشمول مالیات ناشی از عناوین برشمرده‌شده نیز قابل اجراست، حتی اگر این عناوین از مصادیق درآمدهای مواد (۸۲) و (۸۳) «قانون مالیات‌های مستقیم» نباشند.

موارد مشمول مالیات حقوق

در مورد موارد مشمول مالیات بر حقوق، باید به ماده ۸۲ قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کرد. بر اساس این ماده، درآمد کلیه اشخاص حقیقی که در ایران در خدمت شخص دیگری فعالیت می‌کنند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

همچنین، لازم به ذکر است که حقوقی که شخص در طول مأموریت خود در خارج از کشور (از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاص مقیم ایران) به‌دست می‌آورد و از منابع ایرانی ناشی می‌شود، نیز مشمول مالیات بر درآمد حقوق است. درآمد مشمول مالیات حقوق شامل درآمدهای نقدی و غیرنقدی می‌شود.

مالیات-پرداختی

سقف معافیت مالیاتی

سقف معافیت مالیاتی سالانه مطابق ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم، مبلغ یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال است. افرادی که درآمد سالانه آن‌ها حداکثر یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال باشد، از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند.افرادی که حقوق آن‌ها بیش از صد و چهل و چهار میلیون تومان است، باید نسبت به مازاد آن مبلغ، با توجه به نرخ‌ها و درصدهای مصوب در قسمت قبلی مقاله، مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که افرادی که حقوق سالانه آن‌ها بیشتر از صد و چهل و چهار میلیون تومان است (برای مثال، صد و پنجاه میلیون تومان)، تنها نسبت به مبلغ مازاد (شش میلیون تومان) که از معافیت خارج است، مالیات پرداخت خواهند کرد.

برای درک بهتر این موضوع، در این بخش نحوه محاسبه مالیات بر حقوق فردی که در ماه ۲۰ میلیون تومان و در سال ۲۴۰ میلیون تومان درآمد دارد، به زبان ساده توضیح داده شده است. در ابتدا باید اشاره کرد که ۹۶ میلیون تومان از این مبلغ معاف از مالیات خواهد بود و مالیات بر اساس ۹۶ میلیون تومان باقی‌مانده محاسبه می‌شود.

مالیات بر حقوق ۹۶ میلیون تومان باقی‌مانده، نسبت به مازاد ۱۴۴ میلیون تا ۱۹۸ میلیون تومان به نرخ ۱۰ درصد محاسبه می‌شود. بنابراین، مودی باید مالیات مربوط به این مازاد را پرداخت کند.



کدخبر:
۳۳۷۲۳۹

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]