فوری | ماجرای واریز اشتباهی ۱ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان چه بود؟ +جزئیات

یک نماینده مجلس در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: دولت در این زمینه اشتباهی مرتکب شده و به تمامی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مبلغ یک میلیون تومان به‌عنوان علی‌الحساب پرداخت کرده است، در حالی که ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از این افراد مشمول متناسب‌سازی نمی‌شوند. دولت باید قانون را به درستی اجرا کند و لایحه‌ای ارائه دهد تا اصلاحات لازم انجام شود.

مهرداد بائوج لاهوتی درباره تعیین تکلیف متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: داستان این است که ۵۰ هزار میلیارد تومان ما برای همسان‌سازی حقوق گذاشته‌ایم، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هم بازنشسته داریم؛ دولت یک اشتباهی کرده است آمده به همه این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مبلغ یک میلیون تومان علی‌الحساب را داده در صورتی که ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ نفر مشمول متناسب‌سازی نبوده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا برخی از این بازنشستگان شامل متناسب‌سازی نبوده‌اند؟ چون مثلا حقوق فرد شاغل همترازش ۱۰ میلیون تومان بوده است، حقوق خودش ۹ میلیون تومان است و این فرد نباید می‌گرفت.

وی ادامه داد: چون دولت این اشتباه را داشته ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و باقی مانده ۱۸ هزار میلیارد تومان است که اگر آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را کم کنیم می‌شود حدود ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نفر، بنابراین دولت نباید به اشتباه خودش ادامه دهد این را هم نمایندگان مجلس گفتند و هم آقای قالیباف گفت؛ آقای پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن مجلس گفتند ما تا پایان سال یک میلیون تومان را به همه می‌دهیم، در صورتی که خلاف داده‌اند و باید قانون را اجرا کنند.

لاهوتی با اشاره به این که قانون مشخص است حال یک بی عدالتی صورت گرفته و رئیس سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند برای قانون‌گذار تعیین تکلیف کند، گفت: دولت قانون را اجرا کند و لایحه‌ای بیاورد و اصلاحات را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در مورد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان این است که قرار بود دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی را پرداخت کند و تامین اجتماعی هم بیاید متناسب‌سازی را اجرا کند؛ اما دولت به سازمان تامین اجتماعی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است، ما آمدیم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را تصویب کردیم که اموال دهد، تهاتر کند و اوراق بدهد و دست دولت را باز گذاشتیم تا بخشی از بدهی خودش را بدهد تامین اجتماعی هم اجرا کند.

حقوق-بازنشستگان-چهار

شایان ذکر است که چندی پیش ولی‌الله بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: نمایندگان مجلس معتقدند که عدم اقدام دولت در زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی غیرقابل قبول است و اکنون شش ماه از این موضوع می‌گذرد.

وی بیان کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت در این خصوص تذکر لازم را داده و باید به سرعت پرداخت عملیاتی شود، زیرا این مهم ۶ ماه تاخیر داشته و نیمی از سال گذشته است و بازنشستگان برای امرار معاش به این افزایش حقوق نیاز دارند و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت عنوان می‌کند ۱۰ تا ۳۰ میلیون ریال به صورت علی‌الحساب تاکنون به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز کرده اما باید همسان‌سازی اجرای شود تا بازنشستگان بتوانند از ارقام حقوقی مطلوب بهره‌مند شوند.

بیاتی افزود: رئیس مجلس بعد از تذکر به دولت، بنا دارد این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح کند تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

به تازگی جلساتی با حضور محمد اسدی، رئیس عالی کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی، علی‌اصغر بیات، دبیر کانون عالی کارگران بازنشسته، و علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، با رئیس کمیسیون اجتماعی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسات، مشکلات و مطالبات بازنشستگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به نظر می‌رسد که به‌زودی زمان واریز معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مشخص خواهد شد.

وی در ادامه به روند پرداخت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و تصریح کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم لحاظ و دولت مکلف شد طی سه سال برای این مهم اقدام کند که در سال اول ۴۰ درصد و در سال دوم و سوم ۳۰ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شود و با توجه به اینکه دولت امسال با مشکل مواجه شد، این افزایش محقق نشده است. استان مرکزی هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

چندی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در جلسه‌ای رئیس مجلس به همراه روسای کمیسیون بودجه، کمیسیون اقتصادی و وزرای مربوطه میهمان رئیس جمهور بودند که در آن موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان در دولت مصوب شد.


منبع:

ایلنا



کدخبر:
۳۳۷۷۳۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]