اخبار اقتصادی امروز: 0
  • تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    ضربالاجل دادستانی برای ترخیص خودروی وارداتی

    اکوایران: دادستان تهران از پارکینگ محل نگهداری خودرو‌های وارداتی گمرک غرب تهران بازدید و ضمن استماع توضیحات مسئولان، دستورات لازم را در جهت تسریع در فرایند تعیین تکلیف خودرو‌های موجود صادر کرد.

    به گزارش اکوایران به نقل از میزان؛‌ علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، به همراه مقامات قضایی و مدیران از وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، به بازدید از پارکینگ خودروهای وارداتی در گمرک غرب تهران پرداخت.

    هدف این بازدید بررسی وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی و جلوگیری از رسوب آن‌ها بود. صالحی در این دیدار به اهمیت تسریع در فرایند ترخیص خودروها تأکید کرد و گفت: “نباید ترخیص خودروها با اطاله چند ماهه مواجه شود، در حالی که این خودروها و به ویژه کشنده‌ها مورد نیاز عمومی هستند.”

    دادستان تهران همچنین از مسؤولان خواست تا مشکلات موجود در حوزه واردات و صادرات را به‌طور موضوعی به دادستانی گزارش دهند و به سرعت پیگیری کنند. او افزود که با توجه به حجم قابل توجه واردات خودروهای سواری و کشنده برای تأمین نیاز داخل و تنظیم بازار، باید تلاش‌ها برای انجام فرایند ترخیص مضاعف شود. صالحی بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و حل مشکلات واردکنندگان، از جمله در زمینه ثبت سفارش و تخصیص ارز، تأکید کرد.

    با توجه به وقفه صورت گرفته در ارائه خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی، مصوب شد فوراً در خصوص حل مسائل اجرایی اقدام و در صورت وجود خودرو، عرضه در سامانه به صورت مرتب انجام شود و حداکثر در فواصل ۱۵ روز صورت پذیرد و عرضه خودرو منوط به تکمیل سبد خودرویی و تعداد معین نشود تا در نتیجه کاهش عرضه، موجبات افزایش بی ضابطه قیمت خودرو و نارضایتی عمومی فراهم نشود.

    صالحی همچنین از واردکنندگان خودرو خواست تا در اسرع وقت نسبت به ثبت اظهارنامه‌های خودروهای خود اقدام کنند تا فرایند ترخیص به سرعت انجام شود و کالاها مشمول مقررات متروکه نشوند. او همچنین بیان کرد که ارزش‌گذاری ۲۲۰۰ دستگاه خودروی وارداتی که با وقفه مواجه شده بود، به پایان رسیده و دستورات لازم برای عرضه این خودروها ظرف یک هفته آینده صادر خواهد شد.

    مشکل ترخیص کشنده ها چه بود؟

    این خبر درحالی منتشر شده که ۵ مهر مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، در مصاحبه‌ای با ایرنا به مشکلات ترخیص کشنده‌ها اشاره کرد و گفته بود: تاکنون بیش از ۲۶ هزار کشنده به کشور وارد شده است، اما برخی از این خودروها به دلیل تغییرات در ثبت سفارش و مسوولیت‌های دستگاهی، با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. به‌ویژه در سال گذشته، دارندگان این خودروها با موانعی برای ترخیص دستگاه‌های خود روبه‌رو شدند که ناشی از تغییرات ناگهانی در قوانین و فرآیندهای گمرکی بود.

    بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، به دنبال این مشکلات، هیأت وزیران در ۲۵ مردادماه مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که به کشنده‌هایی که پیش از این تاریخ وارد کشور شده و دارای قبض انبار هستند، اجازه می‌دهد نسبت به ثبت سفارش و اصلاح آن‌ها اقدام کنند. این اقدام به ویژه برای افرادی که در سال گذشته دچار مشکل شدند، تسهیلاتی را فراهم می‌آورد.

    ضیغمی همچنین تأکید کرد که این فرآیند مطابق دستور معاون رئیس جمهور در حال انجام است و دارندگان کشنده‌ها می‌توانند بدون نگرانی از سقف و سابقه اعتباری خود، ثبت سفارش و اصلاح آن‌ها را انجام دهند. به‌علاوه، واردکنندگان می‌توانند از ارز صادراتی برای تأمین نیاز خود استفاده کنند و با همکاری گمرک، ترخیص کشنده‌ها در اولویت قرار خواهد گرفت. به این ترتیب،  انتظار بر این است تا نهایتاً حداکثر تا ماه آینده، این کشنده‌ها ترخیص شوند و ظرفیت بالقوه حمل و نقل جاده‌ای و تجارت کشور افزایش یابد .

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    بازار خودرو برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرد + جدول
    15 - مهر - 1403

    بازار خودرو برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرد + جدول

    اکوایران: بازار خودرو امروز برخلاف انتظار، در سراشیبی قیمتی -البته با شیب کم- قرار گرفت. این در حالی است که بازارهای موازی پا را بر پدال گاز فشردند.

    انتقادات سردار از خودروهای داخلی
    15 - مهر - 1403

    انتقادات سردار از خودروهای داخلی

    فرمانده کل انتظامی گفت که خودروسازان خودشان و خانواده هایشان از خودروهایی که تولید می کنند استفاده کنند تا ضریب اعتماد به خودروهای داخلی مشخص شود.

    بی‌اعتنایی ۹۰ درصدی مالکان خودروهای لوکس/ مالیات خودروهای لوکس چند درصد است؟
    14 - مهر - 1403

    بی‌اعتنایی ۹۰ درصدی مالکان خودروهای لوکس/ مالیات خودروهای لوکس چند درصد است؟

    طبق اعلام دیوان محاسبات کشور،‌ تنها ۱۰ درصد از مالکان خودروهای لوکس مالیات پرداخت کرده‌اند.

    صاحبان خودروهای فرسوده خوشحال شدند / جدیدترین خبر از خودروهای اسقاطی
    14 - مهر - 1403

    صاحبان خودروهای فرسوده خوشحال شدند / جدیدترین خبر از خودروهای اسقاطی

    اکو ایران : رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور جدیدترین وضعیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تشریح کرد.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا