اخبار اقتصادی امروز: 43
  • تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    چرا ۱۴ مهر روز تهران شد‌؟

    ۱۴ مهرروز تهران است . احمد مسجدجامعی عضو و رئیس پیشین شورای شهر تهران و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد در دولت سید محمد خاتمی درخصوص این که چطور ۱۴ مهر روز تهران شد توضیح می‌دهد : حدودا به یک دهه پیش برمی گشت. بحث‌های اولیه در این زمینه یک سال طول کشید و در شورای چهارم به نتیجه رسید. برای روز تهران مناسبت‌ها زیاد بود که برخی مناسبت‌ها ملی، برخی مناسبت‌ها انقلابی و بعضی دیگر آموزشی و فرهنگی بود.

     

    او درخصوص این که چه پیشنهادهایی در این خصوص دریافت شد هم می‌گوید:‌  روزها و مناسبت‌های زیادی به ما پیشنهاد شده بود که در جلسه‌‌ای که از «روز تهران» دفاع کردم، به تک تک آنها پرداختم. در این بیش از یک سال، بسیاری از مناسبت‌ها با این رویکرد که تهران پایتخت ایران است، بررسی شد و آن را محور قرار دادیم چون شاخصه‌ای بود که با شهرهای دیگر تفاوت ایجاد می‌کرد. تهران در زمان آغامحمدخان پایتخت شد و در ابتدا به نظر می‌رسید بتوانیم آن روز را ملاک قرار بدهیم اما به این برخوردیم که اولین روزی که تهران به عنوان پایتخت درنظر گرفته شد مصادف با نوروز بوده و از آنجا که نوروز خودش یک مناسبت ملی است، دیگر نمی‌تواند هیچ‌چیز دیگر در کنارش قرار بگیرد چرا که نوروز، همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. پس از محور قرار دادن ریشه پایتخت‌شدن تهران عبور کردیم. در مرحله بعد پیشنهاد اختصاص روز ورود امام (ره) به ایران به عنوان روز تهران را بررسی کردیم و آنجا هم به این نتیجه رسیدیم که این روز، خود یک روز مستقل است و هیچ‌چیز نمی‌تواند در کنارش قرار بگیرد.

    در نهایت رسیدیم به روزی که در قانون اساسی مشروطیت، تهران به عنوان پایتخت به تصویب می‌رسد و آن را به عنوان «روز تهران» اعلام کردیم. البته از آنجا که پیش از ما هم روزهایی در حدود روز تهران نام‌گذاری شده بود، به‌تدریج این مناسبت‌ها آنقدر زیاد شد که به هفته‌ تهران رسیدیم.

     

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    15 - مهر - 1403

    در صحن شورا چه گذشت؟؛ورود تراموا به تهران پس از تایید شورا

    اکوایران : همزمان با دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، یک فوریت نامگذاری یک معبر در تهران به نام شهید عباس نیلفروشان بررسی و با ۱۸ رای موافق تصویب شد.

    15 - مهر - 1403

    یک فوریت نام‌گذاری معبری به نام سردار عباس نیلفروشان

    مهدی چمران در حاشیه دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز گزارشات حسابرسی بررسی خواهد شد تا از روند عقب نمانیم، اظهار کرد: علت این است که تکالیف گزارشات امسال عملیاتی شود.

    15 - مهر - 1403

    زاکانی منزل شهید رئیسی را می‌خرد؟

    مهدی چمران در حاشیه دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز گزارشات حسابرسی بررسی خواهد شد تا از روند عقب نمانیم، اظهار کرد: علت این است که تکالیف گزارشات امسال عملیاتی شود. امروز یک فوریت نامگذاری معبری به نام شهید نیلفروشان و همچنین خرید منزل شهید رئیسی برای تبدیل به موزه نیز بررسی می‌شود.

    14 - مهر - 1403

    یک روز برای دفاع از نام تهران

    اعضای شورای شهر چهارم ، ۱۴ مهرماه را برای روز تهران انتخاب کردند، روزی که در قانون اساسی مشروطیت، تهران به عنوان پایتخت به تصویب می‌رسد.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا