اعتقاد وزیر راه به بخش خصوصی؛ دولت تسهیلگر مسکن می شود| کارخانه ها قیمت سیمان را افزایش می دهند

پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه اعتقاد تیم جدید وزارت راه این است که تمام فرایندهای ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام شود گفت: کارخانه ها قیمت سیمان را هر زمان بخواهند افزایش می دهند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تغییرات در کابینه به نظر می رسید برخی تصمیمات نیز از سوی دولت به خصوص در بخش مسکن تغییر کند. آنطور که بارها و بارها پزشکیان رئیس جمهوری نیز به آن اشاره کرد مقرر شد تا برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار بگیرد.

بعد از انتخاب فرزانه صادق به عنوان وزیر راه و شهرسازی و رای اعتماد مجلس به او برخی تحلیلگران و کارشناسان بر این باور بودند که او با توجه به اینکه از بدنه وزارت راه و شهرسازی است راحت تر می تواند برنامه های دولت را پیش ببرد.

با توجه به تاکید دولت سیزدهم برای دخالت در بازار مسکن به نظر می رسید دولت چهاردهم این موضوع را دنبال نکند و آنطور که در این دو ماه گذشته می توان دریافت این است که دولت چهاردهم قصد ندارد در بخش مسکن دخالت مستقیم کند.

تمایل دولت ولت بر این است که تمام فرایندها در حوزه راه و شهرسازی توسط بخش خصوصی انجام شود

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت چهاردهم، بخش خصوصی مورد اعتماد خواهد بود؟ گفت: در مورد اعتماد و همکاری با بخش خصوصی در دولت چهاردهم اینطور می توان تحلیل کرد که در جلساتی که با فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی داشته ایم به نظر می رسد تمایل دولت ولت بر این است که تمام فرایندها در حوزه راه و شهرسازی توسط بخش خصوصی انجام شود.

او ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و تیم جدید معتقد هستند که باید در حوزه مسکن و ساختمان به بخش خصوصی اعتماد کرد و اعتقاد داشت. چرا که بخش خصوصی و انبوه سازان بازوی مشورتی و قوی می توانند برای دولت باشند.

عدم تمایل دولت چهاردهم و تیم جدید وزارت راه و شهرسازی به تصدیگری می تواند این نوید را بدهد که تمامی اقدامات بخش مسکن و ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت تنها به تسهیلگری بپردازد

پورحاجت تاکید کرد: عدم تمایل دولت چهاردهم و تیم جدید وزارت راه و شهرسازی به تصدیگری می تواند این نوید را بدهد که تمامی اقدامات بخش مسکن و ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت تنها به تسهیلگری بپردازد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور تاکید کرد: قطعا این نگاه و این اظهارات از سوی مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی این طور می تواند پیش برود که باید منتظر فصل جدیدی از همدلی دولت و بخش خصوصی در آینده بود. قطعا این نگاه می تواند شرایط بهتری برای بخش مسکن و ساختمان در کشور ایجاد کند.

شرکت های تولید کننده و ساز و کار بورس در کنار هم شرایطی را ایجاد می کنند که هر زمان که می خواهند قیمت سیمان را افزایش می دهند

او در پاسخ به این پرسش که قیمت سیمان در این روزها که اوضاع تولید سیمان به دلیل عدم قطع برق بهتر شده است کاهش داشته است یا خیر؟ گفت: در دوره ای به دلیل عدم تولید سمیان، قیمت سیمان حتی به پاکتی ۲۰۰ هزار تومان هم رسید. به هر حال شرکت های تولید کننده و ساز و کار بورس در کنار هم شرایطی را ایجاد می کنند که هر زمان که می خواهند قیمت سیمان را افزایش می دهند.

پورحاجت ادامه داد: در دوره ای به دلیل آنچه که قطع برق و کمبود تولید نامیده شد، سیمان کمیاب و سپس گران شد. اما باید تاکید کنم که عملکرد شرکت های تولید کننده سیمان قابل دفاع نیست چرا که این شرکت ها می بایست اقدام به احداث نیروگاه می کردند. این عدم توجه در ساخت نیروگاه باعث شده است که کارخانه ها در تابستان برق و در زمستان هم که پیش روی ما است به دلیل کمبود گاز با افت تولید سیمان مواجه شوند.

به دلیل پشت سر گذاشتن خاموشی ها و قطعی برق، تولید کارخانه های سیمان به حالت عادی خود بازگشته اند

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور تولیدکننده سیمان است گفت: نباید با یک نوسان کوچک دچار کمبود سیمان و گرانی سیمان شویم. اما امروز که با شما صحبت می کنم به دلیل پشت سر گذاشتن خاموشی ها و قطعی برق، تولید کارخانه های سیمان به حالت عادی خود بازگشته اند و قیمت سیمان هم در بازار کاهش یافته و متعادل شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور خاطر نشان کرد: قیمت خرده فروشی سیمان در حال حاضر به کیسه ای ۱۳۰ هزار تومان رسیده است اما با قیمت های قبلی خود که زیر ۱۰۰ هزار تومان بود هنوز فاصله دارد.

در اواسط تابستان امسال به یکباره قیمت سیمان از سوی کارخانه ها و حتی بازار بورس افزایش یافت. کارخانه ها و شرکت های سیمانی علت افزایش قیمت را کمبود تولید و افزایش عرضه عنوان کردند اما تاخیر خود در احداث نیروگاه را به هیچ عنوان نپذیرفتند. این افزایش قیمت سیمان باعث شد تا قیمت تمام شده برخی واحدهای مسکونی در حال ساخت نیز دستخوش تغییر شود و برخی از پروژه ها نیز به دلیل همین نبود سیمان متوقف شدند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]