حقوق اداره کار ۱۴۰۳ چقدر است؟

تعیین حداقل دستمزد کارگران یا به اصطلاح حقوق اداره کار یکی از مسائل مهم کشور به حساب می‌آید که هر سال چالش‌های زیادی به همراه دارد.

به گزارش بازار، تعیین حداقل دستمزد کارگران یا به اصطلاح حقوق اداره کار یکی از مسائل مهم کشور به حساب می‌آید که هر سال چالش‌های زیادی به همراه دارد. تعیین حقوق اداره کار برای همه سازمان‌ها و کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا باید بر اساس میزان حقوق پرداختی به کارگران و کارمندان خود را تعیین کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را بر این اساس انجام دهند.

حداقل حقوق کارگران در هر سال از سوی وزارت کار تعیین شده و به مجلس پیشنهاد داده می‌شود تا در صورت تصویب شدن توسط نمایندگان مجلس به عنوان قانون ابلاغ شده و الزام اجرایی پیدا کند. در رابطه با حقوق اداره کار ۱۴۰۳ باید گفت که مبلغ آن پس از کش و قوس‌های فراوان در حالی تعیین و تصویب شد که نسبت به سال قبل افزایش ۳۵ درصدی را تجربه می‌کند.

حداقل دستمزد چیست؟ کدام مرجع مسئولیت تعیین آن را بر عهده دارد؟

بر اساس تعریفی که توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) ارائه شده، به مبلغی که ازای انجام یک کار یا خدمت در مدت زمان معین به کارگر پرداخت می‌شود، حداقل دستمزد می‌گویند که هیچ فرد یا قرارداد جمعی توانایی کاهش آن را ندارد. بر این اساس پرداخت حداقل دستمزد به کارگران توسط قوانین بین‌المللی کار تضمین شده و باید به نحوی تعیین و پرداخت شود که کفاف معیشت کارگر و خانواده را با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم، بدهد.

در واقع، حداقل دستمزد کارگران باید متناسب با شرایط و اوضاع اقتصادی کشور تعیین شود و در حدی باشد که توانایی تأمین حداقل هزینه‌های زندگی کارگر را داشته باشد. با توجه به تغییراتی که در شرایط اقتصادی کشور رخ می‌دهد،‌ متولی تعیین حداقل دستمزد در کشور شورای عالی کار است که وظیفه دارد هر ساله حقوق کارگران را تعیین و اعلام کند. پس از تعیین حقوق اداره کار، کلیه مشاغل، کسب و کارها و به طور کلی کارفرمایان می‌توانند حقوق کارگران و کارمندان خود در سال جدید را تعیین کرده و در موعد مقرر به آن‌ها پرداخت نمایند.

چگونه حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود؟

همانطور که اشاره شد بر اساس قانون، متولی تعیین حداقل دستمزد کارگران در کشور شورای عالی کار است. شورای عالی کار از اعضای مختلفی تشکیل شده که این اعضا با توجه به قانون کار در کشور و همچنین شرایط اقتصادی حاکم، حداقل دستمزد کارگران در هر سال را تعیین می‌کنند. برای اینکه تعیین دستمزد بر اساس شرایط اقتصادی کشور تعیین شود اعضای مختلفی در این شورا حاضر هستند که به شرح زیر است:

  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورا

  • دو نماینده بصیر و آگاه به مسائل اجتماعی به پیشنهاد وزیر و تصویب هیئت وزیران (یک نفر باید از اعضای شورایعالی صنایع انتخاب شود)

  • سه نفر به عنوان نماینده کارفرمایان (یک نفر باید از بخش کشاورزی باشد)

  • سه نفر به عنوان نماینده کارگران به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار (یک نفر باید از بخش کشاورزی باشد)

در مورد اعضای شورای عالی کار باید گفتت که همه اعضای آن به جز وزیر برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند. شورای عالی کار به صورتی طراحی شده که نمایندگانی از همه طرف‌ها در آن حضور داشته باشند تا بر اساس قانون تبعیت از تصمیمات اتخاذ شده در شورا برای کارگران و کارفرمایان الزام‌آور باشد.

در ماده ۴۱ قانون کار آمده است که شورای عالی کار وظیفه دارد که حداقل دستمزد کارگران را تعیین و ابلاغ کند. نکته مهم در این ماده قانونی، محدود نکردن حداقل دستمزد تعیین شده به یک زمان خاص است؛ در واقع در صورتی که شرایط اقتصادی در کشور با تغییرات شدیدی روبرو شود و نیاز به تعیین مجدد حداقل دستمزد وجود داشته باشد، شورای عالی کار باید تشکیل شده و در طول سال تجدید نظر لازم در میزان حقوق حداقلی را اعمال کند.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

اطلاع از حقوق اداره کار یا حداقل دستمزد کارگران و آگاهی نسبت به جزئیات آن برای همه مشاغل و کسب و کارها و سازمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بر اساس اعلام شورای عالی کار، مبلغ ۲.۳۸۸.۷۲۸ رریال به عنوان حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۳ تعیین شده است.

بر اساس این رقم، حداقل دستمزد کارگران در یک ماه ۳۰ روزه معادل ۷۱.۶۶۱.۸۴۰ ریال است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار، سایر اقلام دستمزد مانند سنوات ماهیانه، حق اولاد و بن کارگری نیز افزایش داشته اما حق مسکن نسبت به سال گذشته بدون تغییر مانده است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:

اقلام حقوق

سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۳

حداقل دستمزد روزانه

۱.۷۶۹.۴۲۸

۲.۳۸۸.۷۲۸

حداقل دستمزد ماهانه

۵۳.۰۸۲.۴۸۰

۷۱.۶۶۱.۸۴۰

مزد هر ساعت کاری

۲۴۱.۲۸۶

۳۲۵.۸۸۸

مزد هر ساعت اضافه کاری

۳۳۷.۸۰۰

۴۶۹.۶۰۷

حق مسکن

۹.۰۰۰.۰۰۰

۹.۰۰۰.۰۰۰

بن خواربار

۱۱.۰۰۰.۰۰۰

۱۴.۰۰۰.۰۰۰

پایه سنوات (افراد با حداقل ۱ سال سابقه کار)

۲.۱۰۰.۰۰۰

۲.۱۰۰.۰۰۰

حق اولاد (یک فرزند)

۵.۳۰۸.۲۸۴

۷.۱۶۶.۱۸۴

حق اولاد (دو فرزند)

۱۰.۶۱۶.۵۶۸

۱۴.۳۳۲.۳۶۸

حق تاهل ۱۴۰۳

۵.۰۰۰.۰۰۰

حداقل حقوق کارگران متاهل بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار)

۷۳.۰۸۲.۸۴۰

۹۹.۶۶۱.۸۴۰

حداقل حقوق با یک فرزند

۸۰.۴۹۱.۱۲۴

۱۰۸.۹۲۸.۰۲۴

حداقل حقوق با دو فرزند

۵۸.۷۹۹.۴۰۸

۱۱۶.۰۹۴.۲۰۸

بر اساس نرخ‌های مندرج در جدول فوق برای حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳، جدول حق بیمه کارگران به منظور مشخص شدن سهم کارفرما و کارگر به شرح زیر است:

ماه‌های ۳۱ روزه

ماه‌های ۳۰ روزه

مبلغ حداقل دستمزد

۷۴.۰۵۰.۵۶۸

۷۱.۶۶۱.۸۴۰

حق خوار و بار

۱۴.۰۰۰.۰۰۰

۱۴.۰۰۰.۰۰۰

حق مسکن

۹.۰۰۰.۰۰۰

۹.۰۰۰.۰۰۰

بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد)

۱۹.۴۱۰.۱۱۳

۱۸.۹۳۲.۳۶۸

بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳ درصد)

۲.۹۱۱.۵۱۷

۲.۸۳۹.۸۵۵

جمع بیمه سهم کارفرما (۲۳ درصد)

۲۲.۳۲۱.۶۳۰

۲۱.۷۷۲.۲۲۳

بیمه سهم کارگر (۷ درصد)

۶.۷۹۳.۵۴۰

۶.۶۲۶.۳۲۹

جمع مبلغ بیمه پرداختنی (۳۰ درصد)

۲۹.۱۱۵.۱۷۰

۲۸.۳۹۸.۵۵۲

افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

افرادی که در حال گذراندن دوره ضرورت سربازی هستند مبلغی را به عنوان حقوق به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند که این مبلغ هر سال توسط مجلس تصویب شده و اجرایی می‌شود. بر اساس مصوبه مجلس برای سال ۱۴۰۳، حداقل حقوق برای سربازهای مجرد، ۶۰ درصد حقوق پایور در نظر گرفته شده است که در مناطق غیر عملیاتی حدود ۶ میلیون تومان و در مناطق عملیاتی حدود ۷.۵ میلیون تومان است. بدون شک حقوق سربازهای متأهل بیشتر بوده و حدود ۹ میلیون تومان برای مناطق عملیاتی تعیین شده است. بر اساس مصوبه مجلس، حداقل حقوق سربازان برای سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است که از فروردین ماه اجرایی شده است:

  • سرباز مجرد: ۶ میلیون تومان

  • سرباز متاهل بدون فرزند: ۹ میلیون تومان

  • سرباز متاهل با فرزند: ۱۰.۵ میلیون تومان

حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ چقدر افزایش داشته است؟

حقوق بازنشستگان یکی دیگر از سطوح مزدی است که هر ساله با تعیین حداقل دستمزد کارگران مورد بررسی قرار گرفته و نرخ جدید آن تعیین می‌شود. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۳، حداقل حکم حقوق بازنشستگان مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی، با توجه به سنوات خدمتی فرد بازنشتسته، نود میلیون ریال خواهد بود. بر اساس این مصوبه نرخ افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سطوح مختلف به شرح زیر است:

  • حداقل حقوق بازنشستگان: ۱۰ میلیون تومان

  • میزان افزایش حقوق بازنشستگان با سابقه کمتر از ۲۰ سال: ۴۰ درصد

  • میزان افزایش حقوق بازنشستگان با سابقه ۲۰ تا ۳۰ سال: ۴۰ درصد به اضافه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

  • میزان افزایش حقوق بازنشستگان با سابقه بیش از ۳۰ سال: ۴۰ درصد به اضافه ۵ میلیون تومان

بر اساس مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۳، حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش ۲۰ درصدی داشته است. مستمری از کارافتادگی نیز برای این گروه از مستمری بگیران، افزایش ۴۰ درصدی داشته است. حقوق بازنشستگان نیز هر ساله با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به منظور تأمین معیشت این افراد و جبران بخشی از تورم افزایش پیدا می‌کند.

نرخ ماهانه مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

بر اساس جدول معافیت مالیاتی ۱۴۰۳ که در لایحه بودجه مصوب شده است، در صورتی که حقوق افراد کمتر از ۱۲ میلیون تومان باشد، مشمول مالیات نمی‌شود. در واقع بر اساس لایه بودجه، افرادی که حداقل حقوق اداره کار در سال ۱۴۰۳ را دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند و نباید مالیات از حقوق آن‌ها کسر شود. برای حقوق‌های بیشتر از ۱۲ میلیون تومان نیز نرخ مالیات بر حقوق به صورت پلکانی محاسبه شده و به شرح زیر از حقوق کسر خواهد شد:

  • نرخ مالیات حقوق ۱۲ میلیون تومان تا ۱۶.۵ میلیون تومان: ۱۰ درصد

  • نرخ مالیات حقوق ۱۶.۵ میلیون تومان تا ۲۷ میلیون تومان: ۱۵ درصد

  • نرخ مالیات حقوق ۲۷ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان: ۲۰ درصد

  • نرخ مالیات حقوق ۴۰ میلیون تومان به بالا: ۳۰ درصد

آیا افزایش حقوق ۱۴۰۳ کارگران به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که این سازمان وظیفه دارد با دریافت حق بیمه مقرر شده در قانون، مقرری یا حقوق به عنوان بیمه بیکاری به بیمه‌شدگانی پرداخت کند که بر اساس این قانون از کار بیکار شده‌اند. با توجه به اینکه افراد زیادی به دلیل از دست دادن شغل خود برای تأمین معیشت نیازمند دریافت بیمه بیکاری هستند، این سوال برای آن‌ها مطرح می‌شود که با توجه به مصوبه حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳، بیمه بیکاری چقدر افزایش خواهد داشت؟

بر اساس مفاد ماده ۷ قانون بیمه بیکار و همچنین بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری برای افراد مشمول معادل ۵۵ درصد حقوق اداره کار است. بر اساس این قانون در صورتی که افزایش سالیانه حداقل حقوق از ۵۵ درصد بیشتر باشد، این افزایش به بیمه بیکاری نیز تعلق خواهد گرفت.

کلام پایانی

یکی از بحث‌های داغ و چالشی در کشور که در روزهای آخر هر سال شاهد آن هستیم، بحث تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال جدید است. بر اساس قانون شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارفرمایان و کارگران وظیفه دارند با توجه به وضعیت و شرایط اقتصادی کشور و بر اساس سبد معیشت خانوار، حداقل حقوق در سال جدید را مشخص کرده و به مجلس شورای اسلامی برای تصویب اعمال کنند.

با توجه به اینکه کارفرمایان در همه مشاغل و کسب و کارها موظف هستند بر اساس دستمزد تعیین شده، حقوق کارکنان و کارگران را در سال جدید پرداخت نمایند، اطلاع از جزئیات افزایش حقوق در سطوح مختلف و نرخ حق بیمه سهم کارفرما و کارگر برای کارفرمایان از اهمیت زیادی برخوردار است. کارفرمایان می‌توانند با بررسی جزئیات برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پرداخت حقوق و مزایا در سال جدید انجام دهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]