عدم عرضه سکه های حراجی به بازار، عامل گرانی سکه! | یک پنجم سکه ۵۰ میلیون تومانی حباب است

قیمت طلا و سکه در حالی هیجانی افزایش یافته اند که به گفته کارشناسان این رشد با حباب قیمت همراه است و چون سکه های حراجی بانک مرکزی به بازار عرضه نمی شوند، تقاضا برای خرید سکه گران همچنان وجود دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز مدتی است مسیر صعودی را می پیمایند. افزایش قیمتی که ازعواملی چون رشد بی سابقه بهای انس جهانی، همراه با جو روانی ایجاد شده در بازار ارز به دلیل تشدید تنش های منطقه ای و تحولات سیاسی، نشات گرفته است. به طوری که هم اکنون قیمت دلار آزاد بی منطق و بدون هیچ بنیان اقتصادی به حدود ۶۴ هزار تومان در بازار آزاد رسیده و از طرفی نرخ هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرده است. بازاری که پس از مدتها ثبات قیمتی می توان گفت؛ تا حدی از ریل خارج و دچار تغییر قیمت شده اند، این در حالی است که تا قبل از یک ماه اخیر دلار مدتها در لاک قیمتی ۵۹ هزار تومان قرار داشت و بهای سکه تمام بهار آزادی نیز بین ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان در نوسان بود.

هر چند بازار طلا و ارز طی چند هفته اخیر با نوسات قیمت و شیبی رو به بالا همراه شده است، اما طی این مدت بانک مرکزی برای جلوگیری از جهش قیمت غیر واقعی این کالاها دست به حراج سکه در سطح وسیع و تامین ارز متقاضیان واقعی به این کالا در بازارهای رسمی زده است. رویکرد اصولی که به گفته اقتصاددانان چنانچه بازار به حال خود رها می شد، معلوم نبود قیمت دلار در بازار آزاد چه رقمی می شد و بهای سکه و طلا به چه اندازه رشد می کردند، چرا که بانک مرکزی با درایت، بازارها را ساماندهی کرده و نگذاشته است سطح تقاضا برای تهیه این کالاها با ورود شوک های متعدد بی سابقه سنگین به بازار، همچون سالهای پیشین به شدت در بازار افزایش یابد.

قیمت ها در بازار سکه و ارز این روزها در حالی بر مدار رشد قرار گرفته اند، که به عقیده کارشناسان اقتصادی و بازار، چون این افزایش قیمت خیلی واقعی نیست و معمولا از سر هیجان می باشد، بنابراین هر آن امکان ریزش قیمت ها وجود دارد

رشد ناپایدار قیمت ها در بازار سکه و ارز

قیمت ها در بازار سکه و ارز این روزها در حالی بر مدار رشد قرار گرفته اند، که به عقیده کارشناسان اقتصادی و بازار، چون این افزایش قیمت خیلی واقعی نیست و معمولا از سر هیجان می باشد، بنابراین هر آن امکان ریزش قیمت ها به دلیل اجرای برخی سیاستهای ارزی بانک مرکزی همچنین احتمال کاهش التهابات سیاسی و تنش های منطقه ای وجود دارد. در چنین شرایطی سرمایه گذاران نباید برای خرید سکه و ارز گران، بی گدار به آب بزنند و اقدام به خرید این کالاها در اوج قیمت، کنند چرا که تجارب گذشته نشان می دهد هر زمان قیمت ها در بازار سکه و ارز از سر هیجان، بی منطق و بدون تاثیر گذاری از موئلفه های کلان اقتصادی رشد کرده اند، این رشد قیمت خیلی پایدار نبوده و پس از گذشت چند روز دوباره به نرخ های قبل باز گشته اند.

شوک هایی که در نیمه نخست سالجاری چون شهادت رئیس جمهور و همراهنش در سانحه هوایی پرواز اردیبهشت و بدنبال آن تغییر دولت، همچنین پاسخ موشکی ایران به مواضع رژیم صهیونیستی به دلیل حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق، ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و پاسخ مقتدر ایران با وعده های صادق، نمونه شوک های سنگین بوده اند که به بازار وارد شده اند و قیمت ارز و طلا را تحت تاثیر قرار داداه اند، ولی رشد قیمت ها در این بازارها خیلی دوام نداشته است و بازارها همچنان با کمترین تاثیر گذاری بدون جهش شتابان قیمت پس از یک هفته به روال عادی خود برگشته اند.

همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی این موضوع تاثیر خود را بر روی سکه و طلا بر جای گذاشته است به طوری که قیمت سکه در مرز ۵۰ میلیون تومان قرار گرفت که البته یک پنجم قیمت آن حباب است، حباب قیمتی که حتی با عرضه سکه های حراجی کاهشی نمی شود

یک پنجم قیمت سکه ۵۰ میلیون تومانی حباب است

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل رشد قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز طی این روزها، اظهار داشت: هر چند افزایش قیمت انس جهانی در رشد قیمت طلا و سکه اثر بخشی قابل توجهی دارد، اما این روزها بازار سکه و طلا تحت تاثیر رشد نرخ ارز که البته هیجانی و غیر واقعی است قرار گرفته اند تا نرخ این کالاها در این بازار حباب گونه رشد کنند.

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار غیر رسمی قیمت طلا و سکه نیز بر مدار رشد قرار گرفته اند افزود: این موضوع تاثیر خود را بر روی قیمت سکه و طلا بر جای گذاشته است به طوری که هم اکنون سکه در مرز ۵۰ میلیون تومان قرار دارد که یک پنجم قیمت آن حباب است، حباب قیمتی که حتی با عرضه سکه های حراجی کاهشی نمی شود و چه بسا تقاضا برای خرید آن نیز هم اکنون در بازار وجود دارد. البته رشد قیمت سکه اتفاق جدیدی نیست و طی حدود یک دهه اخیر سکه ای که کمتر از یک میلیون تومان بوده با رشد تدریجی هم اکنون به رقم حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

از آنجایی که خریداران سکه آن را در خانه نگه می دارند و به بازار عرضه نمی کنند، این اقدام باعث شده است قیمت سکه در بازار کاهشی نشود. و تقاضا همچنان در بازار ملوس باشد. نمونه آن حراج سکه در روز گذشته بود که نه تنها باعث کاهش قیمت سکه نشد بلکه قیمت آن به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسید

سکه های حراجی به بازار عرضه نمی شوند

این کارشناس بازار طلا و جواهر اضافه کرد: بدنبال رخدادهای سیاسی و تنش در خاورمیانه، قیمت انس جهانی طی یکی دو ماه اخیر فورانی افزایش یافت. علاوه بر این قیمت ارز نیز طی چند هفته اخیر هیجانی بر مدار رشد قرار گرفت، این مسائل باعث شده است قیمت سکه حباب گونه با افزایش قیمت در بازار مواجه شود و خیلی ها نیز برای حفظ ارزش سرمایه هایشان اقدام به خرید آن حتی با وجود ریسکی که دارد، کنند. در چنین شرایطی تقاضا برای تهیه سکه و طلا مدتی است در بازار افزایشی شده که این موضوع تاثیر خود را بر روی گرانی سکه بر جای گذاشته است.

کشتی آرای به عدم تاثیر گذاری حراج سکه بر کاهش قیمت این کالا از سوی بانک مرکزی در بازار که هر هفته دو بار اتفاق می افتد، اشاره کرد و گفت: از آنجایی که خریداران سکه آن را در خانه نگه می دارند و به بازار عرضه نمی کنند، این اقدام باعث شده است قیمت سکه در بازار کاهشی نشود. و تقاضا همچنان در بازار ملوس باشد. نمونه آن حراج سکه در روز گذشته بود که این شیوه سیاست گذاری نه تنها باعث کاهش قیمت سکه در بازار نشد، بلکه نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسید. وی افزود: علاوه بر سکه این روزها طلا و شمش نیز با حباب قیمت همراه شده اند به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۷۰ هزار تومان حباب قیمت دارد.

بنا به این گزارش، با وجودی که قیمت سکه تمام بهار آزادی دو روز پیش مرز ۵۰ میلیون تومان را رد کرد اما دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید به ۴۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۷ میلیون تومان، ربع‌سکه ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، نیز ۱۷ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۶۵۴ دلار است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]