تولید برنامههای معارفی با محوریت نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه
مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم، گفت: طرحهایی برای تولید برنامه با محتوای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه در این مرکز ارائه شده که قرار است از شبکههای سراسری هم پخش شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، احمد پهلوانیان در آیین غبارروبی و عطرافشانی آستان مقدس امامزاده شاه سید علی(ع)، اظهار کرد: منظومهای درخشان از امامزادگان و نوادگان ائمه اطهار(ع) در قم مدفون هستند که در کانون آنها حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد و سایر امامزادگان نیز جزو ستارگان درخشان این منظومه به شمار میروند.
وی افزود: رسانه ملی باید به این مسئله بپردازد و همانطور که تاکنون برنامههای مختلفی را با محوریت بقاع متبرکه و زندگی این امامزادگان تولید و پخش کرده در ادامه نیز با همت و جدیت بیشتر، چنین تولیداتی را روانه آنتن کند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم با بیان اینکه در برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی، توازن و هماهنگی میان بقاع متبرکه و امامزادگان مد نظر قرار دارد، گفت: پیشنهادهایی در این زمینه مطرح شده که در حال بررسی و ارزیابی آنها هستیم.
وی ادامه داد: تعامل بین صدا و سیمای استان و اوقاف قم، بسیار خوب است و تاکنون توانستهایم برنامههای مختلفی را با محوریت بقاع متبرکه تولید و پخش کنیم، همچنین میتوانیم آرم استیشن و دیگر تولیدات را برای معرفی بیشتر امامزادگان به اقشار مختلف جامعه تدارک ببینیم.
پهلوانیان به ضرورت پخش زنده از بقاع شاخص استان اشاره و ابراز کرد: این مسئله نیز به اهداف عالی و مشترک میان صدا و سیما و اوقاف کمک میکند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم افزود: برنامهسازان این مرکز طراحیهایی برای تولید برنامههایی با محوریت قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه داشتهاند همچنین با مدیریت شبکه قرآن برای پخش این تولیدات از شبکه سراسری هم صورت گرفته است.
حجتالاسلام مهدی خویی، کارشناس مذهبی اوقاف نیز در آیین اظهار کرد: شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع، جلد دوم از امام صادق(ع) روایتی آورده که ایشان از پدرانشان و به نقل از پیامبر اکرم(ص) میفرمایند «شبی که جبرئیل مرا در کتف راست خود به سمت آسمان و به سوی مهمانی خداوند میبرد، در سرزمین جبل (شامل سرحدات اصفهان و قم) بخش سرخ رنگی را مشاهده کردم که از زعفران خوشرنگتر و از مشک خوشبوتر بود، از جبرئیل پرسیدم که اینجا کجاست و او گفت: این سرزمینی است که بقعه شیعیان تو و شیعیان علی بن ابیطالب گردهم آمدهاند و هرگونه شر ظلم و ظالمی از این سرزمین برداشته شده است».
وی افزود: در تاریخ اسلام آمده که قم، کاشان و آوه، شهرهای کانون تشیع بودهاند که وجود مقدس امام حسن عسکری(ع) برای مردم قم و آوه و دفع ظلم از آنها دعای خاصی داشتهاند.
این کارشناس مذهبی اوقاف استان قم با بیان اینکه مردم قم شهدای زیادی را برای توسعه شیعه تقدیم کردهاند گفت: زمانی که فرزندان سعد بن مالک اشعری از بزرگان شیعه در کوفه برای فرار از دست حجاج بن یوسف ثقفی به دنبال شهری برای نشر معارف تشیع میگشتند، به قم آمدند.
وی ادامه داد: آنها قم را به پایگاهی برای نشر فرهنگ تشیع تبدیل کردند و اشعریون در این شهر به جایی رسیدند که وقتی از قم اسم برده میشد، در وصف آنها گفته شده اگر قمیها نبودند، دین از دست میرفت.
خویی با بیان اینکه امامزادگان همواره فرهنگ تشیع را در هر شهر و دیار گسترش دادند گفت: تشیع قم مربوط به زمان امام سجاد(ع) بود و تنها شهری است که به خاطر این ویژگی، امامزادگان را به سمت خود جلب میکرد تا آنجا که حضرت معصومه(س) وقتی در ساوه دچار بیماری شدند، گفتند من را به قم برسانید.
این کارشناس مذهبی اوقاف استان قم تصریح کرد: در لسان اهل بیت(ع) از قم به «عش آل محمد(ص)» نام برده شده یعنی شهری که پناهگاه آل محمد است، دیاری که وقتی فتنهها رواج یافتند، محل مهاجرت اهل حقیقت خواهد بود.
وی ادامه داد: دو هجرت بزرگ تاریخی به قم صورت گرفته که یکی سفر حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگری ورود حضرت موسی مبرقع(ع) به این شهر است و البته ۴۴۴ امامزاده دیگر هم به قم وارد شدهاند.
خویی با بیان اینکه غیر شیعه در قم ساکن نبوده است، گفت: به همین دلیل امامزادگان راستین سعی میکردند خود را به این شهر برسانند.
وی به شخصیت و جایگاه امامزاده سید علی(ع) اشاره و ابراز کرد: آیتالله مرعشی نجفی از ایشان به عنوان یکی از کریمان بنیهاشم یاد کرده است، امامزادهای که در طول تاریخ پناهگاه شیعیان بودهاند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0