اخبار اقتصادی امروز: 54
  • تاریخ : دوشنبه, ۲۳ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    بانک مرکزی اروپا در آستانه تصمیم مهم پولی؛ ترمز نرخ بهره را رها می‌شود؟

    اکوایران: درحالی که مقامات بانک مرکزی اروپا حدود یکماه پیش کاهش نرخ بهره را تقریبا بطور کامل رد می‌کردند، بازارها احتمال کاهش نرخ بهره در جلسه آن در این هفته را بسیار بالا می‌دانند و آن را قیمتگذاری کرده‌اند.

    به گزارش اکوایران، بانک مرکزی اروپا احتمالا در هفته پیش‌رو با کاهش نرخ بهر‌ه‌ای که سیاستگذاران تنها یکماه پیش آن را رد می‌کردند تلاش جهانی برای تسهیل پولی را پیش خواهد برد.

    اقتصاددان، سومین کاهش ۰٫۲۵ واحد درصدی نرخ بهره بانک مرکزی اتحادیه اروپا را محتمل می‌دانند، که خبر از شتاب در روند تسهیل پولی از سوی مقامات آن می‌دهد که می‌خواهند ضربه طولانی شدن نرخ‌های بهره بالا بر رشد اقتصادی را مهار کنند.

    کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس مطبوعاتی که پس از جلسه روز پنج شنبه برگزار می‌شود احتمالا هم درباره مسیر کاهش‌های بیشتر نرخ بهره و هم تغییراتی که نسبت به جلسه ماه قبل صورت گرفته است مورد سوال قرار خواهد گرفت.

    درحالی که تنها پنج هفته از جلسه قبلی بانک مرکزی اروپا می‌گذرد و داده‌های جدید زیادی در دست نیست، به‌نظر می‌رسد مقامات بانک مرکزی احتیاط اخیر خود درباره ماندگاری فشارهای تورمی را کنار خواهند گذاشت تا به داده‌های نظرسنجی پاسخ دهند که نشان دهنده رکود در اقتصاد بخش خصوصی بوده است.

    چنین گزارشاتی تاثیر مهمی در بازارهای مالی داشته‌اند، بطوری که شتاب در کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تا حد زیادی در بازارها پیش بینی شده است.

    اما این تغییر بسیار سریع بوده است. در تاریخ دوازده سپتامبر، مقامات بانک مرکزی تقریبا کاهش نرخ بهره در این ماه را کنار گذاشته بودند. چند روز بعد، رئیس بانک مرکزی اسلواکی، پیتر کازیمیر اعلام کرد که نرخ‌های بهره به احتمال زیاد تا ماه پایانی سال کاهش نخواهد یافت، چراکه تا جلسه بعدی بانک مرکزی اطلاعات جدید بسیار کمی در دسترس خواهد بود.

    او اکنون تنها کسی است که برضد کاهش نرخ بهره در روز پنج شنبه استدلال می‌کند، گرچه احتمالا مخالفان دیگری هم در پشت صحنه او را همراهی می‌کنند.

    طبق نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ، اکنون اقتصاددانان معتقدند که بانک مرکزی اروپا تسهیل پولی را سرعت خواهد بخشید تا نرخ‌های بهره را به سطحی برساند که تا پایان سال ۲۰۲۵ دیگر فعالیت اقتصادی را محدود نکند.

    سایر بانک‌های مرکزی، از آسیای جنوب شرقی گرفته تا شیلی نیز در هفته پیش‌رو تصمیمات نرخ بهره‌ای خواهند داشت.

    گزارش‌های درآمد سه ماهه سوم شرکت‌ها

    نتایج درآمدی و داده‌های خرده فروشی آمریکا نیز در هفته پیش‌رو برای یافتن نشانه‌هایی از میزان قدرت اقتصادی آمریکا و اثر آن بر تصمیمات فدرال رزرو، از نزدیک توسط سرمایه گذاران دنبال می‌شود. چین نیز داده‌های رشد اقتصادی سه ماهه سوم خود را منتشر می‌کند.

    فصل گزارشات درآمدی از روز جمعه آغاز شد که سهام بانک‌های جی‌پی‌مورگان و ولز فارگو پس از پیشی گرفتن درآمد هردو بانک از تخمین‌ها جهش کرد.

    تقویم 13 اکبتر

    گزارش‌‌های درآمدی بیشتر از بانک‌های بزرگ از جمله «بنک او امریکا» و «سیتی گروپ» نیز روز سه شنبه منتشر خواهد شد و گزارش «شرکت نتفیلیکس» نیز روز پنج شنبه پس از بسته شدن بازارها بیرون خواهد آمد. سرمایه گذاران از نزدیک گزارش درآمدی این شرکت را برای بدست آوردن نشانه هایی از سلامت مخارج مصرف کنندگان دنبال می‌کنند.

    شرکت‌ها باید برای حمایت از ارزش گذاری بازار سهام، انتظارات از رشد سود خود را پشت سر بگذارند.

    تحلیلگران UBS روز جمعه در یادداشتی آوردند که نتایج درآمدهای سه ماهه سوم احتمالا تایید می‌کند که رشد سود شرکت‌های با ارزش بازار بزرگ قوی باقی مانده است؛ و اکنون که فدرال رزرو چرخه کاهش نرخ بهره خود را آغاز کرده است، اقتصاد با مواردی چون بدهی کارت‌های اعتباری و وام‌های کسب‌وکارها بیشتر تقویت خواهد شد.

    داده‌های خرده فروشی آمریکا

    بازارها در روز پنج شنبه نیز به‌روز رسانی دیگری از سلامت اقتصاد آمریکا دریافت خواهند کرد. سرمایه گذاران امیدوارند داده‌های خرده فروشی بینش بیشتری از اقتصاد ایجاد کند که تاب آوری بسیار بیشتری نسبت به انتظارات قبلی داشته است.

    داده‌های قوی‌تر از انتظار بازار کار آمریکا، سبب شد سرمایه گذاران قیمتگذاری‌های خود را درباره میزان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده بازبینی کنند، و انتشار داده‌هایی از شرایط سالم خرده فروشی این کشور می‌تواند این روند را تقویت کند.

    سرمایه گذاران سخنرانی چند نفر از مقامات فدرال رزرو را نیز در هفته پیش‌رو دنبال می‌کنند؛ از جمله کریستوفر والر، از اعضای شورای حکام فدرال رزرو، و نیل کاشکاری رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس.

    تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم چین

    تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم سال چین در روز جمعه نیز نقطه برجسته در هفته شلوغ داده‌‌ای دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

    باتوجه به اعلام محرک‌های اقتصادی تهاجمی از سوی پکن که سهام چین را به قله‌های جدیدی رساند سرمایه گذاران ممکن است بدبینی را کنار بگذارند. درحالی که اشتیاق اولیه به این محرک‌ها کاهش یافته است، جزئیات بیشتر درباره حمایت‌های مالی می‌تواند صعود دیگری را در بازار رقم بزند.

    علاوه بر تولید ناخالص داخلی، چین داده هایی از تجارت، قیمت مسکن و خرده فروشی را نیز در هفته پیش‌رو منتشر می‌کند که می‌تواند بینش بیشتری از چالش‌های این کشور ارائه کند.

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    مرز تصمیم‌گیری دلار و طلا
    23 - مهر - 1403

    مرز تصمیم‌گیری دلار و طلا

    حباب سکه همچنان در ۲۵ درصد قرار دارد، دلار نیما با افزایش برای اولین بار وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد، چه خبر شد که بازار ارز دوباره نوسانی شد؟

    حال و هوای بازار سرمایه امروز: افزایش مختصر هم‌زمان با کاهش التهاب
    22 - مهر - 1403

    حال و هوای بازار سرمایه امروز: افزایش مختصر هم‌زمان با کاهش التهاب

    اکوایران: کاهش دامنه نوسانات قیمت دلار و کاهش حباب درهم نشان دهنده کاهش التهاب در بازار ارز است.

    پیش‌بینی کیتکو از روند طلای جهانی در هفته‌ معاملاتی جدید
    22 - مهر - 1403

    پیش‌بینی کیتکو از روند طلای جهانی در هفته‌ معاملاتی جدید

    اکوایران: تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از قیمت طلا نشان می‌دهد تنها بخش کوچکی از کارشناسان انتظار رشد قیمت فلز زرد در هفته معاملاتی جدید را دارند.

    افزایش امیدها به صعود بیت‌کوین
    22 - مهر - 1403

    افزایش امیدها به صعود بیت‌کوین

    اکوایران: قیمت بیت‌کوین پس از اینکه در طول هفته سطح حمایت ۶۰ هزار دلار را آزمایش کرد، در تاریخ ۲۱ مهر به ۶۳ هزار و ۵۰۰ دلار رسید. تحلیل‌گران معتقدند با شکستن سطح مقاومت ۶۴ هزار دلار، بیت‌کوین می‌تواند به رکوردهای جدیدی دست یابد و بازار سایر رمزارزها نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا