اخبار اقتصادی امروز: 117
  • تاریخ : دوشنبه, ۲۳ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    خلافکاران علاقه‌ای به تسویه‌حساب با رمزارزها ندارند

    ارزهای دیجیتال در اغلب بحث‌های مربوط به تأمین مالی جرایم، هدف اصلی انتقادات هستند؛ ولی این در حالی است که هنوز هم پول نقد، ابزار موردعلاقهٔ مجرمان است!

    به گزارش اکوایران، بر اساس نتایج تحقیق رابرت ویتاکر، مأمور ویژهٔ نظارتی سازمان تحقیقات امنیت داخلی آمریکا (HSI)، پلتفرم‌های رمزارزی که تحت نظارت قانون فعالیت می‌کنند، با بهره‌گیری از شفافیت ذاتی بلاک‌چین، بستر کارامدی برای نهادهای قانونی جهت رهگیری فعالیت‌های مجرمانه فراهم می‌آورند.

    ارز دیجیتال انتخاب اول تبهکاران نیست!

    بر اساس این گزارش، باور عمومی رایج درخصوص «استفاده از رمزارزها در فعالیت‌های مجرمانه» زیر سؤال می‌رود و در عوض بر نقش پلتفرم‌های رمزارزی در پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی تأکید دارد. در حال حاضر، سهم فعالیت‌های غیرقانونی به حجم کل تراکنش‌های رمزارزی به طرز چشمگیری پایین است. تحلیل‌های Merkle Science نشان می‌دهد که تنها ۰.۶۱٪ از تراکنش‌های تتر (USDT) بین جولای ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۴، به‌عنوان تراکنش‌های احتمالاً غیرقانونی پرچم گذاری شده‌اند. وضعیت استیبل‌کوین USDC حتی بهتر بوده و فقط ۰.۲۲٪ از تراکنش‌های آن مشکوک تشخیص داده شده‌اند. همچنین به‌طورکلی، کمتر از ۰.۰۰۵٪ تراکنش با نهادهای تحریم شده مرتبط بوده‌اند.

    از سوی دیگر، Chainalysis  گزارش داده که فعالیت‌های غیرقانونی تنها ۰.۳۴٪ از کل تراکنش‌های درون زنجیره‌ای (on-chain) در سال ۲۰۲۳ را تشکیل داده‌اند. این حجم نسبت به سهم ۰.۴۲٪ در سال ۲۰۲۲ کاهش‌یافته است. درواقع ارقام تحقق‌یافته بسیار پایین‌تر از میزان تخمینی فعالیت‌های غیرقانونی در نظام مالی سنتی است که در ارزیابی ریسک پول‌شویی اداره ملی خزانه‌داری در سال ۲۰۲۴ به آن اشاره شده است.

    هم سامانه‌های رمزارزی و هم نظام‌های مالی سنتی (TradFi) با نظارت‌های قانونی دولت‌ها برای مبارزه با تأمین مالی غیرقانونی روبرو هستند؛ اما، تفاوت عمده‌ای در شفافیت این دو سیستم وجود دارد. سامانه‌های مالی سنتی، فاقد زیرساخت‌هایی مانند فناوری بلاک‌چین عمومی برای ردیابی تراکنش‌ها هستند.

    در سازوکارهای مالی سنتی، نهادهای اجرای قانون باید سوابق مالی را از مؤسسات دریافت کنند که این امر اغلب نیازمند دستور سازمان‌های قضایی است. این فرایند شامل مشارکت گروهی از افراد و جمع‌آوری شواهد قابل‌توجه، پیش از آغاز ردیابی وجوه است. علاوه بر این، بسیاری از فعالیت‌های غیرقانونی همچنان به جابه‌جایی پول نقد متکی هستند که غیرقابل‌ردیابی است. گزارش سال ۲۰۲۴ سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) تأیید می‌کند که پول نقد به دلیل گمنامی و عدم به‌جای‌گذاری ردپا، همچنان روش اصلی معاملات در تجارت مواد مخدر است.

    شناخت مشتری (KYC) یا شناخت تراکنش (KYT)؟

    ویتاکر اظهار داشته که قابلیت ردیابی تراکنش‌ها در بلاک‌چین، تحولی اساسی برای نهادهای قانونی و نظارتی در مبارزه با جرایم مبتنی بر پول نقد مانند پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و سایر اشکال جرایم مالی ایجاد کرده است. این قابلیت امکان «پیگیری پول» را به‌صورت بلادرنگ و فرامرزی فراهم می‌کند. این کار از طریق فرایندهایی به نام «شناخت تراکنش» یا KYT برای ردیابی مجرمان انجام می‌شود.

    درحالی‌که نظام‌های مالی سنتی بر فرایندهای شناخت مشتری (KYC) تکیه دارند، Know Your Transaction از شفافیت بلاک‌چین برای ارائهٔ اطلاعات فوری در مورد تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این امر شرکت‌های رمزارزی و سازمان‌های مربوطه را قادر می‌سازد تا ریسک‌ها را به طور مداوم ارزیابی کنند و لایه‌ای از امنیت را فراهم می‌آورد که در سیستم‌های سنتی وجود ندارد. به‌طورکلی، اکوسیستم رمزارزها، سازوکاری امن‌تر برای کاربران ایجاد می‌کند.

    این گزارش تأکید می‌کند که ادغام KYT با ابزارهای سنتی انطباق (KYC) به ایجاد چارچوب «ارزیابی ریسک» قوی‌تر کمک می‌کند. این فرایند به طور مداوم بر اساس داده‌های جدید بلاک‌چین به‌روزرسانی می‌شود تا از تهدیدات جدید پیشی بگیرد.

     

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    بانک مرکزی اروپا در آستانه تصمیم مهم پولی؛ ترمز نرخ بهره را رها می‌شود؟
    23 - مهر - 1403

    بانک مرکزی اروپا در آستانه تصمیم مهم پولی؛ ترمز نرخ بهره را رها می‌شود؟

    اکوایران: درحالی که مقامات بانک مرکزی اروپا حدود یکماه پیش کاهش نرخ بهره را تقریبا بطور کامل رد می‌کردند، بازارها احتمال کاهش نرخ بهره در جلسه آن در این هفته را بسیار بالا می‌دانند و آن را قیمتگذاری کرده‌اند.

    مرز تصمیم‌گیری دلار و طلا
    23 - مهر - 1403

    مرز تصمیم‌گیری دلار و طلا

    حباب سکه همچنان در ۲۵ درصد قرار دارد، دلار نیما با افزایش برای اولین بار وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد، چه خبر شد که بازار ارز دوباره نوسانی شد؟

    حال و هوای بازار سرمایه امروز: افزایش مختصر هم‌زمان با کاهش التهاب
    22 - مهر - 1403

    حال و هوای بازار سرمایه امروز: افزایش مختصر هم‌زمان با کاهش التهاب

    اکوایران: کاهش دامنه نوسانات قیمت دلار و کاهش حباب درهم نشان دهنده کاهش التهاب در بازار ارز است.

    پیش‌بینی کیتکو از روند طلای جهانی در هفته‌ معاملاتی جدید
    22 - مهر - 1403

    پیش‌بینی کیتکو از روند طلای جهانی در هفته‌ معاملاتی جدید

    اکوایران: تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از قیمت طلا نشان می‌دهد تنها بخش کوچکی از کارشناسان انتظار رشد قیمت فلز زرد در هفته معاملاتی جدید را دارند.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا