اخبار اقتصادی امروز: 10
  • تاریخ : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    کیفرخواست ارزی فارس برای امارات/ آیا پالس افزایشی را درهم به بازارها مخابره کرد؟

    اکوایران: آیا متهم روند افزایشی دلار در هفته جاری درهم است؟ اکوایران در این گزارش تغییرات هفتگی بازار ارز و طلا و پارامتر مهم حباب درهم را بررسی می‌کند تا به این سوال پاسخی مستدل دهد.

    بازار ارز در هفته جاری روند افزایشی داشته است و قیمت‌ها در این هفته در بازار ارز و طلا ، با تکیه بر تقویت اونس جهانی طلا و افزایش هیجانات ناشی از ریسک‌های سیاسی صعودی شدند.

    افزایش قیمت‌ها در هفته جاری به این خاطر بیشتر مورد توجه قرار گرفت که پارامتر هیجان در بازار ارز بیشتر خودنمایی کرد و دلار تهران از سکه امامی و اقلام سکه پیش افتاد.

    IMG_20241025_120748_818

    در این هفته دلار تهران در بازار ارز بیشترین بازدهی را کسب کرده است و حتی اقلام سکه را پشت سر گذاشته است. درهم امارات در این هفته افزایش کمتری را نسبت به دلار تهران ثبت کرده است.

    دلار نیما افزایش یافت

    در این هفته هرکسی برای افزایش هیجانی بازار ارز دلیلی مطرح می‌کرد که در این میان برخی رشد دلار نیما تا کانال ۴۹ هزار تومانی را هم در استدلال‌های خود مطرح می‌کردند. احتمالا این افراد معتقدند در روند صعودی دلار نیما شرکت‌ها با دیدن افزایش دلار، از عرضه دلار خود فعلا دست می‌کشند.

    از طرف دیگر برخی معتقدند افزایش کافی دلار نیما اگر باعث تقویت تولید و صادرات شود برای منابع ارزی مطلوب است و در نهایت اگر بورس به کمک این تصمیمات رونق پیدا کند یا خروج پول حقیقی از آن کاهش یابد جریان ورود سرمایه به بازار غیرقانونی ارز تحت تأثیر قرار میگیرد.

     سکه امامی از دلار جاماند

    در این هفته اونس طلا همچنان روند صعودی خود را ادامه داد و طلا همچنان با دو بال دلار و اونس جهانی افزایشی شد و به همین خاطر طلای آب‌شده پرچمدار میزان افزایش هفتگی بود و رشد بیش از ۹ درصدی را ثبت کرد ولی سکه و اقلام سکه که در هفته‌های قبل پرچمدار بودند با خبر انتشار سکه توسط بانک مرکزی با اصلاح حباب قیمتی مواجه شدند و در کسب بازدهی حتی از دلار تهران هم جا ماندند. در چنین شرایطی حباب اقلام سکه در این هفته کاهشی شد، حباب سکه امامی با کاهش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه هفته قبل در محدوده ۲۴ درصد قرار گرفت.

    ادعای فارس درباره افزایش دلار

    درهم امارات مدت‌هاست که به عنوان یکی از ارزهای رایج در بازار ارز استفاده می‌شود و امارات یکی از مبادی وارداتی ایران است خبرگزاری فارس در گزارشی به این مسئله پرداخته است و به نقل از یک کارشناس تحریم را عامل حرکت ایران به سمت کانال مالی امارات مطرح کرده که باعث شده است ایران تخم مرغ هایش را در سبد یک کشور بچیند و به یک کشور وابسته شود.

    فارس در گزارش خود به این موضوع ‌ اشاره کرده است که هم‌زمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و امارات درباره جزایر سه گانه، نرخ دلار در تهران روند افزایشی به خود گرفته است.

    طولانی‌شدن تحریم‌ها و محدودیت دسترسی ایران به ارزهای بین المللی، از دلایل روشن اختلالات قیمت ارز از ابتدای دهه نود تا کنون است و همین مسئله باعث شده که استفاده درهم در ایران افزایش یابد در این مورد در گذشته هم در دیدبان به طور مفصل نوشته شده است. در یک ماه قبل در تاریخ دوم مهرماه دیدبان با توجه به آنچه تابلوی بازار نشان میداد روند معاملات درهم را عاملی می‌دانست که می‌تواند با همراهی انتظارات روند صعودی بازار ارز را هموار کند ولی بررسی های اکوایران از تابلوی معاملات و روند قیمت‌ها در این هفته تحلیل متفاوت‌تری از شرایط نشان می‌دهد که افزایش هیجانی قیمت دلار در این هفته با رهبری درهم اتفاق نیفتاده است. و مطرح کردن اختلافات بر سر جزایر سه گانه به عنوان دلیل افزایش قیمت دلار، به معنای پررنگ کردن یک ریسک در فضای انتظاری بازار ارز برای آینده است که باعث می‌شود بازار به اخبار در این حوزه واکنش بیشتری نشان دهد.

    درهم چگونه باعث صعودی شدن دلار می‌شود؟

     یادآوری یک مثال از صعودی شدن بازار ارز با رهبری درهم در گذشته به فهم بهتر این مسئله کمک خواهد کرد. حباب درهم غالبا پیش از دلار افزایشی می‌شود و در ادامه با اهرم انتظارات مسیر افزایشی بازار ارز را هموارتر می‌کند. حباب درهم از اختلاف نرخ دلاری درهم (حاصلضرب قیمت درهم در نرخ برابری درهم به دلار) منهای نرخ دلار آزاد به دست می‌آید.

    افزایش حباب درهم از محدوده همیشگی به عنوان پارامتر افزایشی در بازار ارز تلقی می‌شود. دلیل این مسئله هم نسبت ثابت نرخ برابری درهم به دلار است که باعث شده سطح حباب درهم به عنوان پارامتری از تقاضای درهم و واردات توسط معامله گران بررسی شود. دی‌ماه سال قبل، همزمان با نزدیک شدن به سال نوی چینی تقاضای تسویه قبل از تعطیلات سال نوی چینی افزایش پیدا کرد. در چنین شرایطی معامله گران برای تسویه با چین تقاضای درهم را افزایش دادند و همین مسئله باعث رشد حباب درهم شد و در ادامه تنش‌های سیاسی دی‌ماه در کنار این اتفاق قیمت دلار را افزایش داد ولی در ادامه بعد از سال نوی چینی با اصلاح حباب درهم دلار هم اصلاح کرد.

     در گزاش‌های پایان شهریور و ابتدای مهرماه در حالیکه بازار ارز در محدوده ساید حرکت میکرد اکوایران به صعودی شدن حباب درهم در گزارشات خود اشاره داشت. اتفاقی که نشان می داد اگر عامل انتظاری و ریسکی بازار ارز را هدف قرار دهد رشد حباب درهم می‌تواند مسیر صعودی بازار ارز را هموارتر کند.

    IMG_20241025_120748_633

    اکوایران در گزارش امروز میانگین هفتگی حباب درهم از هفته پایان شهریور تا کنون را بررسی کرده است. میانگین هفتگی حباب درهم از میانگین ساده حباب درهم در آخرین ساعت هر روز که قیمت درهم اعلام شده است در طی یک هفته معاملاتی بدست آمده است.

    بر اساس این نمودار حباب درهم در هفته دوم مهرماه بالاترین سقف میانگین حباب را ثبت کرده است و پس از آن روند نزولی به خود گرفته و در هفته جاری پایین‌ترین میانگین هفتگی حباب درهم از هفته پایانی شهریور ثبت شده است یعنی حباب هفتگی درهم به کمتر از زمانی رسیده که حتی دلار افزایشی نشده بود این مسئله نشان‌دهنده واگرایی میان روند صعودی دلار و حباب درهم است و حباب درهم سه هفته است به طور منظم روند نزولی خود را حفظ کرده است در میانگین هفتگی پایین‌تر از میانگین ماهانه قرار دارد و فاصله خود با میانگین سه ماهه و شش ماهه را نسبت به هفته دوم مهرماه به مقدار قابل توجهی کاهش داده است.

    بررسی نوسانات دلار و درهم دربازه ساعتی

    در ادامه اکوایران برای بررسی بهتر و منصفانه از روند قیمت‌ها حباب ساعتی درهم را مورد بررسی قرار داده است. اولین قیمت روزانه درهم معمولاً هر روز در ساعت ۱۰ صبح در بازار اعلام می‌شود و آخرین قیمت درهم در ساعت ۱۶ هر روز اعلام می‌شود. دلار تهران معمولا ساعت ۹ صبح اولین قیمت را مشخص می‌کند. در معاملات روزانه وقتی درهم لیدر می‌شود حباب درهم اول افزایش می‌یابد و در ادامه دلار تهران با گپ یک یا دو ساعته پشت آن حرکت می‌کند.

    با توجه به این موارد اکوایران نمودار حباب درهم در ساعت۹، ۱۰ و بعد از آن بازه دوساعته را تا ساعت ۱۶ برای بررسی ریزتر روند قیمت دلار و حباب درهم استفاده کرده است.

    IMG_20241025_120748_036

    اگر حباب درهم در پایان روز افزایش قابل توجه پیدا کند می‌تواند بهانه رشد قیمت دلار تهران در ابتدای روز آتی شود. آنطور که مشخص است حباب درهم در ساعت ۱۶ دو روز ابتدایی هفته فقط کمی بالاتر از میانگین هفتگی حباب درهم بوده و در چهار روز پایانی حباب پایانی روزانه درهم حتی پایین‌تر از میانگین هفتگی است که نشان می‌دهد در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه قیمت پایانی درهم سیگنال افزایشی به قیمت دلار برای روز آتی نداده است و حتی به دلار فردایی سیگنال کاهشی محسوب می‌شود.

    در ساعت ۹ هر روز صبح قیمت دلار اعلام می‌شود برای به دست آوردن حباب درهم در این ساعت چون قیمت دلار هنوز اعلام نشده است اکوایران قیمت پایانی درهم در روز قبل را در نظر گرفته است. که نشان دهد در هنگام بازگشایی بازار ارز و آمدن قیمت دلار، دلار و درهم چه وضعیتی نسبت به هم دارند و دلار چه سیگنالی به درهم می‌دهد. اگر حباب درهم در ابتدای روز ساعت ۹ افزایش پیدا کند به معنای مقاومت دلار در برابر رفتار افزایشی درهم است، که می‌تواند باعث کاهش درهم در شروع معاملات شود.

    آنطور که مشخص است حباب درهم در ساعت ۹ صبح هر روز کاهش پیدا کرده است و حتی در سه روز پایانی هفته منفی شده است. منفی‌تر شدن حباب درهم ساعت ۹ صبح سه روز پایانی هفته نشان می دهد که دلار هر روز صبح با گپ مثبت نسبت به نرخ برابری درهم در روز قبل بازگشایی شده است. به عبارتی دقیق‌تر‌ هر روز صبح اول دلار چراغ افزایش قیمت را روشن کرده و سیگنال افزایشی به درهم داده است تا درهم با افزایش نسبت به روز قبل بازگشایی شود.

    این موارد نشان می‌دهد در کلیت معاملات هفته جاری یا بازارساز به مقدار کافی درهم به بازار عرضه کرده است که حباب درهم کنترل شده است و یا تقاضای هیجانی دلار به نسبتی افزایش پیدا کرده که مقدار حباب درهم را نزولی کرده است. که همین موارد توجیه می‌کند که چرا بازارساز در این هفته اعلام کرده که دلار و تتر برای کنترل بازار عرضه خواهد کرد.

    بررسی روند ساعتی قیمت دلار و درهم نشان می‌دهد که تنها در یک مورد در روز چهارشنبه ساعت ۱۲ که حباب درهم به بالای ۷۰۰ تومان رسیده است قیمت دلار برای ساعت ۱۴ رشد قابل توجهی با سیگنال درهم ثبت کرده است و در بقیه ساعات معاملاتی هیجان معلاملاتی در بازار ارز به اندازه ای بوده که حرکت‌های صعودی دلار و درهم با هم اتفاق افتاده و اصلاح های قیمتی هم همزمان شده است.

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    آغاز حراج سکه‌ از سوی بانک مرکزی/ ادعای عرضه سکه ضرب جدید این‌بار تحقق می‌یابد؟
    4 - آبان - 1403

    آغاز حراج سکه‌ از سوی بانک مرکزی/ ادعای عرضه سکه ضرب جدید این‌بار تحقق می‌یابد؟

    اکوایران: با تصمیم بانک مرکزی حراج سکه افزایش خواهد یافت و سکه‌های ضرب جدید نیز راهی بازار می‌شوند.

    مسدود شدن حساب صرافی‌های رمز ارز
    4 - آبان - 1403

    مسدود شدن حساب صرافی‌های رمز ارز

    اکوایران: معاونت ارزی بانک مرکزی تصمیم به مسدودسازی موقت واریز و برداشت از حساب صرافی‌های رمزارزی و پرداخت‌یارها گرفته است.

    ادامه روند مثبت طلای جهانی
    4 - آبان - 1403

    ادامه روند مثبت طلای جهانی

    اکوایران: قیمت طلا طی امروز نیز رشد داشت زیرا عواملی مانند نگرانی‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی به همراه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا، همچنان از قیمت فلز زرد حمایت می‌کنند.

    3 - آبان - 1403

    تغییر تمرکز بازارساز از درهم به دلار ؟

    اما ریشه نوسان بازار طلا و ارز از کجاست؟ اخباری که پیرامون تشدید تنش در منطقه وجود دارد، فعلا مهمترین فاند این روزهای بازار است که با هر خبر، بازار نوسان بالا و پایین می‌دهد. علاوه بر این متغیر، خبرگزاری فارس در گزارشی با تیتر گروگان‌گیری در بازار ارز ایران یک سناریو دیگر هم مطرح […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا