حضور کمرنگ اتباع افغان در صنعت کفش/ اتباع می‌توانند رابط صادرات کفش به افغانستان باشند

رئیس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران گفت: اتباع افغان در صنعت کفش هم فعال هستند، اما حضور آن‌ها بسیار کمتر از صنعت کیف است، چرا که این صنعت نیازمند حجم سرمایه‌گذاری بالایی است. 

به گزارش اقتصادآنلاین حضور و فعالیت گسترده اتباع افغانستانی در صنوف مختلف کشور انتقادات فراوانی را به دنبال داشته، به طوری که اخیرا محمود موسوی، رئیس اتحادیه سراجان در گفتگو با اقتصادآنلاین خبر داد که ۸۰ درصد تولیدی‌های کیف زنانه در تهران در اختیار اتباع افغانی است و آن‌ها با فعالیت غیرقانونی خود نه تنها مالیات نمی‌دهند که ارز حاصل از صادرات کیف را هم به کشور برنمی‌گردانند.

جواد شعبان‌زاده، رئیس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران نیز درخصوص حضور اتباع افغان در صنعت کفش به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اتباع افغان در صنعت کفش هم فعال هستند اما بسیار کمتر از صنعت کیف است. 

وی توضیح داد: این روند در دو سال گذشته آنچنان افزایشی نداشته، چون صنعت کفش نسبت به صنعت کیف یک مقدار متفاوت است. صنعت کیف صرفا برشکاری و دوخت و دوز است، اما صنعت کفش نیازمند ماشین‌آلات تزریق، فضای کافی و سرمایه‌گذاری بالا است.

رئیس انجمن کفش ماشینی قم تصریح کرد: بخشی از اتباع که در صنعت کفش در قم فعال هستند معمولا افرادی هستند که سازماندهی شده‌اند و قانونی هستند، اگر هم مواردی از فعالیت غیرقانونی بوده برخورد شده و  همچنان نیز می‌شود.

شعبان‌زاده گفت: سعی ما باید بر این باشد که اتفاقی که رخ داده را تبدیل به فرصت کنیم و در همین زمینه اتباع می‌توانند رابط ما برای صادرات کفش به افغانستان باشند. 

وی افزود: در مورد حضور و فعالیت اتباع غیرقانونی بحثی نیست و باید از کشور خارج شوند، اما می‌توانیم از ظرفیت مثبت افرادی که مجوز دارند و قانونی در ایران اقامت دارند، استفاده کنیم. وظیفه ما تشکل‌ها این است که بتوانیم با شیوه‌هایی از ظرفیت‌هایی که اتباع می‌توانند در کشور خودشان به عنوان بازارهای صادراتی داشته باشند و تبدیل به فرصت شوند استفاده لازم را داشته باشیم. 

به گفته شعبان‌زاده، اتباع افغان می‌توانند با دریافت مجوز قانونی فعالیت کنند و به عنوان سرمایه‌گذار خارجی ثبت شوند.  

رئیس کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران گفت: آنچه که الان چالش‌زا است، فعالیت اتباع افغان غیرمجاز است که باید با آن‌ها برخورد شود و با سیاست‌های دولت این اقدام در حال انجام است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]