دولت چهاردهم برنامه‌ای برای طرح کالابرگ الکترونیک دارد؟

تجربۀ اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در دولت سیزدهم با مشارکت حدود ۶۰میلیون‌نفری و بالای ۹۰درصدی نشان می‌دهد این زیرساخت مهیاست که دولت چهاردهم اراده و تأمین منابع کند تا از این ظرفیت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بهره ببرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دولت سیزدهم اواخر سال ۱۴۰۱ از اجرای طرحی برای حمایت از یارانه‌بگیران و خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر خبر داده بود؛ طرح «کالابرگ الکترونیکی»، البته این مصوبه و قانون مجلس شورای اسلامی یازدهم بود که دولت به اجرای آن مکلف شده بود.

مجلس یازدهم به دولت سابق تکلیف کرده بود از ابتدای سال ۱۴۰۱ طرح کالابرگ الکترونیک را برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه عملیاتی کند اما مسئولان وقت دولتی گفته بودند باید زیرساخت اجرای این طرح فراهم باشد تا بتوان آن را کلید زد.

به‌هرحال، دولت قبل نیمۀ اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد که قصد دارد طرح کالابرگ الکترونیکی را برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه بعد از یک‌دوره اجرای آزمایشی در چند استان به‌صورت محدود، در سطح سراسر کشور اجرا کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آن دوره اعلام کرده بود: “در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک‌ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.”

نیمۀ اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که سید صولت مرتضوی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دربارۀ نتیجۀ آغاز اولیۀ کالابرگ الکترونیکی اعلام کرد: “به‌لحاظ آنکه مشمولان یارانه بین کالابرگ و پول نقد مختار بودند، ترجیح‌شان به‌صورت دریافت یارانه نقدی بود و کالابرگ الکترونیکی با اقبال عمومی مواجه نشد و استقبال اندک بود. در سال ۱۴۰۲ در اجرای بند “ی” قانون بودجه به دولت اجازه داده شده است به‌منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم، طرح کالابرگ را اجرا کند،

در این راستا، مشوق‌هایی را اجرا کردیم، در گام اول یارانه کالابرگ ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و مثلاً کسانی که یارانه‌شان ۴۰۰ هزار تومان است به ۴۸۰ هزار تومان ارتقا پیدا می‌کند؛ کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد یارانه‌شان را کالا خریداری کنند.

یارانه‌بگیران از طریق سامانه ملی اعتبار، یک ماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه می‌توانند از این فرصت استفاده لازم را به‌عمل بیاورند. این طرح کاملاً اختیاری است و اشخاص بین استفاده از کالابرگ و یا نقدی، می‌توانند انتخاب کنند اما کسانی که ۷۰ درصد یارانه را از این اقلام خریداری کنند، افزایش یارانه دریافت می‌کنند.”

وزیر تعاون اقلام تحت پوشش این طرح را نیز این‌گونه نام برد: لبنیات، تخم‌مرغ، مرغ، روغن، ماکارونی، برنج ایرانی، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله از جمله این اقلام است. این طرح اختیاری است و هر کس می‌تواند یارانه را نقدی و یا اقلام بخرند‌. از طریق سامانه ملی اعتبار می‌توانند یک ماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه به حساب‌های‌شان از این فرصت استفاده کنند.

دو ماه بعد، مرتضوی در نیمۀ تیرماه ۱۴۰۲ دربارۀ اجرای کالابرگ الکترونیکی گفته بود: برخی تغییرات حسب دستور آقای مخبر (معاون اول رئیس‌جمهور وقت) را خواهیم داشت که در مرحله کارشناسی است و بعد از کار کارشناسی اطلاع‌رسانی خواهد شد. استقبال مورد نظر ما هنوز از کالا‌برگ انجام نشده است.

ابتدای شهریور سال گذشته سخنگوی دولت سابق گفت: مقرر شد به‌مناسبت فرارسیدن هفتۀ دولت، امکان استفاده از تسهیلات تشویقیِ کالابرگ از ۳ دهک به ۵ دهک ارتقا پیدا کند، به‌این معنا که اگر ۵ دهک ۵۰ درصد از یارانه آن را از طریق کالابرگ از ۱۱ قلم کالاهایی که تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شدند.

بر اساس این گزارش، دولت سیزدهم بهمن سال گذشته در دهه فجر اعلام کرد: برای حمایت از اقشار مختلف جامعه خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر طرح فجرانۀ کالابرگ الکترونیکی را اجرا می‌کند. این طرح از نیمۀ بهمن ۱۴۰۲ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به‌مدت سه‌ماه عملیاتی شد.

طرحی که در آن یک فردِ یارانه‌بگیر در صورت استفاده از کالابرگ و خرید از سبد غذاییِ ۱۱ قلم کالای مورد تأیید وزارت کار، ۲۲۰ هزار تومان به‌مبلغ ۴۰۰ هزار تومان کالابرگش افزوده می‌شد و می‌توانست تا ۶۲۰ هزار تومان از این اقلامِ مشخص خریداری کند.

بعد از دورۀ سه‌ماهۀ این طرح حمایتی و استقبال خوب و ۶۰ میلیون نفر از آن، مسئولان دولت وقت اعلام کرده بودند که قصد دارند در صورت تأمین منابع و رایزنی با مجلس، این طرح را ادامه دهند.

به گزارش تسنیم، هیئت دولت سیزدهم در تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه امسال نیز مصوبه‌ای در این‌خصوص گذاشتند و مقرر شد اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۳ با ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار جدید تمدید شود، این مصوبه در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ابلاغ شد.

بعد از آن نیز بود که مسئولان وقت دولت اعلام کرده بودند که به‌دنبال تأمین این منابع هستند تا تمدید طرح را کلید بزنند.

به گزارش تسنیم، به‌یاد داریم که حادثۀ تلخ سقوط بالگرد حامل شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور وقت و شهادت وی، وزیر امور خارجه، امام جمعۀ تبریز و دیگر همراهانش در ۳۰ اردیبهشت امسال در منطقۀ ورزقان فرصت نداد که عمر دولت سیزدهم به پایانِ چهارسالۀ خود برسد و نیمه‌تمام ماند، بعد از آن بود که طی دو مرحله انتخابات، مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و دولت جدید مستقر شد.

به‌اعتقاد کارشناسان این زیرساخت و تجربۀ پوشش ۶۰میلیون‌نفری یارانه‌بگیران هم‌اکنون آماده است تا دولت چهاردهم در صورت اراده برای استفاده از آن، تأمین منابع را انجام دهد و آغاز کند، چراکه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله موارد مورد اشارۀ مسئولان عالی دولتی است.

هم‌چنین هم‌اکنون زمان بررسی فشردۀ بودجه در جلسات هیئت دولت است و دولتمردان می‌توانند با در نظر گرفتن کالابرگ الکترونیکی، از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر حمایت کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]