پیشنهادهایی جذاب برای تقویت سیستم ایمنی | این خوراکی قاتل سرماخودگی است

تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یکی از مهم ترین گزینه ها برای در امان ماندن از بیماری ها توصیه می شود. در این گزارش به بررسی عملکرد سیستم ایمنی بدن و همچنین به خوراکی هایی که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند اشاره کرده ایم.

گسترش نیوز – سارا سمیع شمس: با ورود به نیمه دوم سال بسیاری از بیماری های فصل سرد با شیوع شان خودنمایی می کنند. شایع ترین بیماری در نیمه دوم سال سرما خوردگی و آنفلوآنزا است که بسیاری از افراد را تیر هدف قرار می دهد. اغلب پزشکان برای در امان ماندن از بیماری های فصلی توصیه هایی دارند و اکثرا به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره می کنند. سیستم ایمنی بدن مانند یک سپر مانع از ضعیف شدن بدن و در ادامه مستعد شدن آن برای دریافت بیماری می شود. در همین رابطه خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز به بررسی عوامل موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخته است که در ادامه گزارش مفصلا به آن می پردازیم.

سیستم-ایمنی-بدن

سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن یک شبکه وسیع شامل اندام‌ ها، گلبول‌ های سفید خون، پروتئین‌ ها (آنتی‌ بادی‌ ها) و مواد شیمیایی است. سیستم ایمنی باید به طور هماهنگ عمل مکند تا شما را در برابر عوامل خارجی مانند باکتری‌ ها، ویروس‌ ها، انگل‌ ها و قارچ‌ ها که می‌توانند منجر به عفونت و بیماری شوند، محفوظ نگه دارد. سیستم ایمنی به طور مداوم تلاش می‌ کند تا شما را سالم نگه دارد. وظیفه اصلی آن جلوگیری از ورود میکروب‌ ها به بدن، نابود کردن آنها یا کاهش میزان آسیب ناشی از آن ها است. 

عملکرد سیستم ایمنی به چه عواملی بستگی دارد؟

عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. زمانی که سیستم ایمنی بدن به خوبی کار کند، می تواند تشخیص دهد کدام سلول‌ ها خودی هستند و کدام یک به عنوان مهاجم شناخته می‌ شوند. بنابراین به محض اینکه در معرض میکروب‌ ها قرار بگیرید، سیستم ایمنی به بررسی رفتار و ساختار آن‌ ها می‌ پردازد. در ادامه، این سیستم آنتی‌ بادی‌ هایی تولید می‌ کند تا از شما در برابر میکروب‌ ها محافظت کند. یک نمونه از این فرآیند زمانی است که شما واکسینه می‌ شوید. در این حالت، سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌ هایی علیه سلول‌ های خارجی موجود در واکسن تولید می‌ کند و اگر در آینده با آن میکروب‌ ها مواجه شوید، به سرعت آن‌ها را از بین می‌ برد.

در برخی مواقع پزشکان می‌ توانند برای کمک به سیستم ایمنی بدن شما در صورت ابتلا به برخی بیماری‌ ها، آنتی‌ بیوتیک تجویز کنند. اما باید توجه داشت که آنتی‌ بیوتیک‌ ها تنها باکتری‌ های خاصی را از بین می‌ برند و تأثیری بر ویروس‌ ها نخواهند داشت.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چی بخوریم؟

یک رژیم غذایی سالم، مؤثرترین روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌ آید. روی مهم ترین نقش را برای تقویت سیستم ایمنی دارد و در گوشت قرمز، مرغ، آجیل و لبنیات وجود دارد. غذاهای حاوی ویتامین D مثل ماهی‌ های چرب، زرده تخم مرغ و آب پرتقال نیز همواره توصیه می شوند. ویتامین E نیز از مهم ترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است  و به وفور در بادام، روغن آفتابگردان، دانه آفتابگردان، کره بادام زمینی و اسفناج یافت می‌ شود. همچنین مصرف ویتامین C در مرکباتی مثل پرتقال، توت‌ ها و در انواع گوجه‌ها، کلم بروکلی و اسفناج توصیه می شود.

خواص-میوه

نوشیدن آب و مایعات کافی تأثیر مثبتی در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ ها دارد. حتی اگر فعالیت بدنی نداشته باشید، بدن به طور مداوم از طریق تنفس و دفع ادرار و مدفوع آب از دست می‌ دهد. در نهایت، کمبود آب می‌ تواند باعث کاهش جریان مایع لنف شده و گاهی به نقص در سیستم ایمنی منجر شود. به همین دلیل، برای تقویت سیستم ایمنی، فراموش نکنید که آب و مایعات غنی از ویتامین مانند آب پرتقال را مصرف کنید. نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب یکی از بهترین روش‌ ها برای پاک‌سازی سموم از بدن و حفظ سلامت سیستم ایمنی است.

برخی پزشکان با توجه به وضعیت فیزیکی و جسمی بیماران، داروها و مکمل‌ هایی مانند قرص جوشان زینک و ویتامین C را برای تقویت سیستم ایمنی تجویز می‌ کنند. مصرف این مکمل‌ ها باید تحت نظر و با مشورت پزشک انجام شود.



کدخبر:
۳۳۵۷۶۹


سارا سمیع شمس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]