مراقب سلامت قلبتان باشید! | نوشیدن قهوه برای قلب مفید است؟

سلامت قلب در تمام دوره های سنی یک فرد بسیار اهمیت دارد و برخی به دلیل مسائل ژنتیک و یا در طول زندگی به دلیل سبک زندگی ناسالمی که دارند، به بیماری های قلبی و عروقی دچار می شوند. حتما شما هم شنیده اید که مصرف قهوه برای قلب مفید است، در این گزارش به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم که آیا این ادعا صحیح است یا خیر. با ما همراه باشید.

گسترش نیوز- سارا سمیع شمس: دنیای امروز تهدیدهای فراوانی برای سلامت بدن دارد. تهدیدهایی که گاه به محیط زندگی برمی گردد و گاهی به سبک زندگی افراد مربوط می شود. برخی از آدم ها با بیماری های زمینه ای و ژنتیک زندگی می کنند و از بدو تولد به بیماری هایی مثل بیماری قلبی، کم شنوایی و یا کم بینایی دچارند. اما درصد زیادی از بیماری هایی که سلامت بدن را تهدید می کند مربوط به عادات غذایی و در مجموع سبک زندگی افراد است. ۲۹ سپتامبر مصادف با ۷ مهر به روز جهانی قلب و روز جهانی قهوه نام گذاری شده است. در حال حاضر، بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در سطح جهانی و همچنین در کشور ما شناخته می‌ شوند. از طرفی مصرف روزانه قهوه از دیرباز تا کنون در فرهنگ ما وجود دارد و به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز به بررسی عوامل موثر بر افزایش بیماری های قلبی و همچنین بررسی فواید و مضرات مصرف روزانه قهوه و اثر آن بر قلب پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

سلامت-قهوه

روز جهانی قلب ۱۴۰۳

همان طور که اشاره کردیم امروز ۷ مهر ۱۴۰۳ به روز جهانی قلب نام گذاری شده است، اما چه عواملی برای سلامت قلب اهمیت دارد؟ عوامل متعددی مانند فعالیت بدنی، وزن، سیگار کشیدن، سطح کلسترول، فشار خون، قند خون و نوع رژیم غذایی بر سلامت قلب تأثیر می‌ گذارند. تأثیر این عوامل در افراد مختلف متفاوت است، اما بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله اضافه وزن، کلسترول بالا، قند خون و فشار خون بالا، به طور مستقیم تحت تأثیر رژیم غذایی و تغذیه قرار دارند. ایجاد الگوهای غذایی سالم، روشی مؤثر و ساده برای مراقبت از قلب و پیشگیری از بیماری‌ ها به شمار می‌ آید.

برای داشتن قلب سالم چه غذاهایی بخوریم؟

 رژیم‌ های غذایی غنی از میوه‌ ها و سبزیجات می‌ تواند با تأمین مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ ها، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کاهش دهند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دارای مقادیر بالایی از ویتامین‌های C و E هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. همچنین، این مواد غذایی سرشار از پتاسیم بوده و به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. بررسی ها نشان می‌دهد که افرادی که در رژیم غذایی خود از میوه‌ ها و سبزیجات بیشتری استفاده می‌کنند، نشانه های مرتبط با بیماری‌های قلبی را کمتری دارند. 

ماهی‌ هایی نظیر سالمون، تن و ساردین دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می‌ توانند با کاهش تری گلیسیرید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، التهاب و فشار خون را کاهش دهند. علاوه بر این، می‌توانید از مکمل‌های امگا ۳ نیز استفاده کنید.

مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه‌ شده، قدمی مهم در حفظ سلامت قلب به شمار می‌ آید. تفاوت اصلی میان این دو نوع غلات در این است که غلات کامل حاوی فیبر و مواد مغذی هستند، در حالی که در غلات تصفیه‌شده مانند ماکارونی و نان سفید، با حذف سبوس، فیبر و مواد مغذی از بین رفته‌ اند.

قیمت-غذا

روز جهانی قهوه ۱۴۰۳

قهوه علاوه بر اینکه به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌ زا شناخته می‌ شود، در بسیاری از کشورها و جوامع مختلف به عنوان یک نماد فرهنگی نیز اهمیت دارد. از زمان اعلام رسمی روز جهانی قهوه، هر ساله در این روز، رویدادها و جشنواره‌های متنوعی در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های تخصصی، مسابقات باریستا و حتی تخفیف‌های ویژه در کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های قهوه هستند. هدف اصلی این رویدادها، افزایش آگاهی عمومی درباره صنعت قهوه، ترویج مصرف مسئولانه و حمایت از کشاورزان قهوه است.

قلب-قهوه

فواید و مضرات مصرف قهوه برای قلب

نوشیدن سه فنجان قهوه در روز، معادل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین، می‌ تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به مشکلات قلبی و متابولیک را کاهش دهد. این یافته‌ ها نتیجه تحقیقی هستند که توسط محققان کالج پزشکی سوژو در دانشگاه سوچو چین انجام شده است.

خواص قهوه تلخ برای کبد می‌تواند به محافظت در برابر سیروز کمک کند. افرادی که روزانه حدود ۴ فنجان قهوه می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. معمولاً قهوه با شکر و شیر مصرف می‌شود، اما اگر بتوانید آن را بدون شکر و به صورت تلخ بنوشید، تأثیر آن بیشتر خواهد بود.

عوارض مصرف قهوه و استفاده بیش از حد از آن می‌تواند با تأثیر بر سیستم عصبی، خواب شما را مختل کرده و موجب افزایش تحریک‌پذیری شود. همچنین، در برخی گزارش‌ها، افرادی که مستعد هستند، ممکن است دچار رفلاکس، بازگشت اسید معده و سوزش معده شوند.

قهوه در مقادیر کم می‌ تواند فشار خون را افزایش دهد، بنابراین برای افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند، تأثیر مثبتی ندارد. همچنین، قهوه باعث دفع مقداری از کلسیم بدن می‌ شود که مصرف بیش از حد آن ممکن است به بروز پوکی استخوان منجر شود.

چه زمانی قهوه بخوریم؟

بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح ممکن است بهترین زمان برای نوشیدن قهوه باشد، البته این موضوع به شرایط هر فرد بستگی دارد. در صبح‌ها، به ویژه بین ساعت ۸ تا ۹، سطح کورتیزول در بدن به اوج خود می‌ رسد. کورتیزول تنها به عنوان هورمون استرس شناخته نمی‌ شود، بلکه با میزان هشیاری بدن نیز ارتباط دارد. بنابراین، اگر در این ساعات که هشیاری بدن در بالاترین حد خود است قهوه بنوشیم، انرژی و هشیاری اضافی که از کافئین به دست می‌ آوریم، به نوعی هدر می‌ رود. به همین دلیل، نوشیدن قهوه در اوایل صبح تأثیر چندانی بر سطح هشیاری ندارد.



کدخبر:
۳۳۶۱۳۴


سارا سمیع شمس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]