همکاری اوقاف و جهاد دانشگاهی برای کاهش آلودگی هوا

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد این همکاری بین دو سازمان گفت: نحوه مشارکت بدین صورت است که از طریق یکی از موقوفات استان مرکزی، ساختمان و درواقع زیرساخت فراهم می‌شود و جهاد دانشگاهی با توجه به ماشین آلاتی که در اختیار دارد، مدیریت فنی را بر عهده می‌گیرد و سرمایه در گردش نیز توسط صندوق پژوهش فناوری ماندگار فراهم می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نشست مشترک مدیران اوقاف و جهاد دانشگاهی به منظور انعقاد قرارداد مشارکت در احداث کارخانه تولید هسته سرامیکی کاتالیست خودرو با حضور حمیدرضا طیبی، عضو هیأت امنای جهاد دانشگاهی، ولی الله روشن، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت، سهیل بیگدلی، معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه و عبدالمجید کهریزی، مدیر صندوق پژوهش فناوری ماندگار و حجت الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در محل سازمان اوقاف برگزار شد. 

در ابتدای این نشست سهیل بیگدلی -معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه- با بیان اینکه در سازمان اوقاف یکی از موضوعاتی که مطرح است استفاده از ظرفیت سازمان برای کمک به رفع مشکلاتی است که حاکمیت با آن مواجه بوده، گفت: از جمله این مشکلات کمبود انرژی، آلودگی هوا، اشتغال، مسکن و … است که در اکثر موارد سازمان اوقاف وارد شده و در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی داشته است. در بحث امنیت غذایی استفاده از ظرفیت آب‌های حوزه جنوب مد نظر قرار گرفته که سال‌ها قبل استفاده‌ای از آنها در زمینه امنیت غذایی نمی‌شد. اکنون در حوزه پروژه ماهی در قفس در استان مرکزی تولید حدود ۱۰۰۰ تن ماهی در ۱۰ قفس در دستور کار قرار دارد که در حال توسعه است و هدفگذاری در مرحله اول، سه هزار تن است. همچنین در بوشهر ۵ هزار تن تولید ماهی هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات بحث آلودگی هواست که آسیب آن به سلامت مردم می‌رسد. یکی از موضوعات که ریاست سازمان اوقاف پیگیر هستند، بحث استفاده از ظرفیت وقف برای حل این مشکل بود که پیشنهاد جهاد دانشگاهی برای بحث تولید کاتالیست مطرح شد که با توجه به تجربه کار خوبی که با جهاد دانشگاهی تهران و بوشهر داشتیم قرار شد با جهاد علم و صنعت همکاری مشترک صورت پذیرد و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.

بیگدلی افزود: نحوه مشارکت بدین صورت است که از طریق یکی از موقوفات استان مرکزی، ساختمان و درواقع زیرساخت فراهم شود و جهاد دانشگاهی با توجه به ماشین آلاتی که در اختیار دارد، مدیریت فنی را بر عهده بگیرد و سرمایه در گردش نیز توسط صندوق پژوهش فناوری ماندگار فراهم شود که درواقع می‌توان گفت این نهاد‌ها مکمل خوبی برای هم هستند.

وی عنوان کرد: این ظرفیت در صندوق وجود دارد که زنجیره تولید را کامل کند و جهاد دانشگاهی نیز ظرفیت فنی، علمی و مدیریتی دارد و موقوفه نیز، چون وجود داشت و نیاز به خریداری زمین و گرفتن مجوز نبود، می‌شد از این ظرفیت استفاده کرد.

در بخش دیگری از این نشست حمیدرضا طیبی -عضو هیأت امنای جهاد دانشگاهی- گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب، عمده فعالیت هایش در زمینه تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور با حمایت ویژه مقام معظم رهبری است. فناوری‌هایی که با دقت و در جهت رفع مشکلات کشور و تحقق اقتصاد دانش بنیان انتخاب شده است، به گونه‌ای که هم ایجاد اشتغال کند و هم بتواند روزآمدی خود را به لحاظ کیفیت که علم و فناوری است و هم به لحاظ قیمت حفظ و بتواند رقابت کند.

عضو هیأت امنای جهاد دانشگاهی اظهار کرد: خوشحال هستیم که اوقاف با یک سیاست درست به کمک تحقق این اهداف با تامین منابع مالی و حمایت از این فناوری‌ها آمده است که به صورت تولید انبوه در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: در بحث اصلاح نژاد دام، پژوهشگاه ابن سینا کار بسیار موفقی را شروع کرده و در امنیت غذایی کشور و تولید گوشت سفید با همکاری جهاد دانشگاهی بوشهر اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده و اکنون نیز با جهاد دانشگاهی علم و صنعت در زمینه تولید کاتالیست قرار است همکاری صورت بگیرد که کار بسیار ارزنده‌ای است و ما هم معتقد هستیم که این زنجیره باید تکمیل شود تا وابسته نباشیم.

طیبی تصریح کرد: چندین موضوع دیگر نیز وجود دارد که تقاضا داریم به این موارد نیز پرداخته شود مانند بحث نیروگاه خورشیدی که تقریبا زنجیره اصلی آن را جهاد علم و صنعت دارد و می‌تواند و با همکاری یکی از شرکت‌های ایرانی کار را پیش ببرد.

وی عنوان کرد: در حوزه معدن نیز، مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که ما هفت درصد معادن ایران را بیشتر شناسایی و اکتشاف نکرده ایم و ۹۳ درصد باقی مانده است. یکی از مسائل نیز ماشین آلات هستند که تحت تاثیر تحریم قرار دارند که این مورد هم در جهاد دانشگاهی امکان تولیدش وجود دارد.

حجت الاسلام واحدی -مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی- نیز در ادامه با بیان اینکه با ورود حجت الاسلام خاموشی به مجموعه سازمان اوقاف، سیاست سازمان اوقاف بر این مبنا قرار گرفت که از طرح‌های دانش بنیان به عنوان طرح‌های حیاتی که به نوعی وابستگی کشور را در زمینه این محصولات به کشور‌های دیگر به حداقل یا به صفر می‌رساند حمایت کند، گفت: بر این اساس قرار بر این شد سرمایه‌های اوقاف از حالت رکود خارج شود و در خدمت این طرح‌ها قرار گیرد که تاکنون تعداد طرح‌های دانش بنیان که سازمان اوقاف از آنها حمایت کرده، مانند موضوعات امنیت غذایی، پزشکی و بهداشت و درمان و موضوعات زیست محیطی جزء نیاز‌های اساسی کشور است.

وی ابراز کرد: سازمان اوقاف در بحث انرژی خورشیدی ورود کرده و ۴۵۰ کیلووات در استان مرکزی در قالب ۱۵ نیروگاه کوچک مقیاس تولید می‌شود و قرار بر این است که نیروگاه ۱۰ مگاواتی را با سیاستگذاری صورت گرفته در استان مرکزی راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت با تاکید بر اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان فناور تلاش دارد بتواند با استفاده از فناوری ایرانی و اشتغال مولد که ایجاد می‌کند قدمی برای آبادانی کشور بردارد و نگاهش هم کاملا غیر انتفاعی است، گفت: جهاد دانشگاهی علم و صنعت نیز بزرگترین نهاد فناوری در کشور است و تقریبا در همه حوزه‌ها تامین نیاز بازار را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از پژوه‌ها موضوع محیط زیست است. در زمینه کنترل آلاینده‌ها سالهاست در جهاد علم و صنعت کار می‌کنیم. در حال توسعه صنعت سیمان، مس و فولاد هستیم. در حوزه‌های دیگر نیز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در نظر داریم در ناترازی‌ها کمک کنیم برطرف شود. یکی از رسالت‌های ما این است که برای دانش آموخته‌های دانشگاهی بتوانیم شغل ایجاد کنیم، البته با این نگاه که شغل فناورمحور باشد. بر همین ماموریت اجرای پروژه تولید کاتالیست خودرو به جهاد دانشگاهی علم و صنعت داده شد و در ادامه با همکاری اوقاف قرار شد این کار به نتیجه برسد.

روشن با بیان اینکه سازمان اوقاف در حال حاضر با نگاه فناورانه در زمینه حمایت از دانش بنیان‌ها ورود کرده است، عنوان کرد: از ناترازی‌ها در کشور می‌توان حوزه زیست محیطی و برق را برشمرد. جهاد دانشگاهی علم و صنعت در این زمینه‌ها ورود پیدا کرده و فناوری قابل رقابت با جهان اول را دارد و در حوزه حمل و نقل ریلی در منطقه اول هستیم.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با فناوری‌هایی که به بلوغ رسیده با کمک سرمایه گذاران ریسک پذیر و حمایت سازمان اوقاف در نظر دارد شرکت و شغل ایجاد کند و به این ترتیب مانع از مهاجرت جوانان تحصیلکرده شویم.

کهریزی گفت: بعد از جلسات متعدد خوشبختیم که با یک سازمان خوشنام در حوزه توسعه تکنولوژی به مشارکت برسیم که البته در اولین سرمایه گذاری ریسک پذیر با جهاد دانشگاهی ابن سینا در تولید دام‌های نژاد برتر مشارکت داشتیم.

وی افزود: در صندوق پژوهش فناوری ماندگار در راستای رسالتمان که ارزش آفرینی در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور با اهرم سازی منابع وقفی است قدم برمی داریم.

مدیر صندوق پژوهش فناوری ماندگار عنوان کرد: این مشارکت یک مشارکت بخصوص در حیطه اکوسیستم دانش بنیان محسوب می‌شود، زیرا معمولا مشارکت‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر دو ضلعی است، یعنی یک نهاد فناور و یک نهاد تامین کننده مالی وجود دارد، اما ما این رابطه را سه ضلعی کردیم و موقوفات دارای پتانسیل را وارد عرصه مشارکت کردیم و واقعا پتانسیل‌های تکنولوژیکی جهاد دانشگاهی برای ما مسجل شده ضمن اینکه با راهبری‌هایی که ریاست سازمان اوقاف داشته اند، صندوق پژوهش فناوری ماندگار با افزایش سرمایه مواجه شده که تبدیل به بزرگترین صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر کشور می‌شود و این اقدامی که شروع شده از محل همین افزایش سرمایه تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: معتقدیم که صندوق پژوهش ماندگار نباید فقط در وجهه مالی تمرکز کند ما می‌توانیم به عنوان سرمایه گذار هوشمند در کنار شرکت‌های دانش بنیان باشیم تا بتوانیم ارزش آفرینی پایداری را برای کشور ایجاد کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]