فتح الله گولن که بود؟ + بیوگرافی و سوابق

فتح الله گولن رهبر جریان گولن و مخالف جدی سیاست‌های رجب طیب اردوغان اردوغان که سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کرد، یکشنبه شب به وقت محلی بدلیل عارضه قلبی در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رویداد ۲۴، فتح‌الله گولن متولد ۲۷ آوریل ۱۹۴۱ در استان ارزروم است. او تا دهه ۱۹۸۰ در کشورش به عنوان امام یا روحانی فعال بود. فتح‌الله گولن از طرفداران سرسخت جدایی دین و دولت بود و از این نظر با مصطفی کمال آتاتورک، هم نظر است.

فتح الله گولن را بشناسید

فتح‌الله گولن متولد ۲۷ آوریل ۱۹۴۱ در استان ارزروم است. او تا دهه ۱۹۸۰ در کشورش به عنوان امام یا روحانی فعال بود. کتاب‌های زیادی نوشته و در آثار خود درباره اسلام، فقه و نظام آموزشی آن بحث کرده است. آثار وی درباره عدالت اجتماعی و گفت‌وگوی ادیان اما سبب توجه بیشتر به او شد.

فتح الله گولن از سال ۱۹۹۹ به امریکا مهاجرت کرد و به خاطر وضعیت جسمی که داشت در ملکی در پنسیلوانیا و تقریبا منزوی زندگی می‌کرد و خیلی در جمع‌ها حاضر نمی‌شد.

مهاجرت گولن به آمریکا به خاطر درمان بود اما از آنجایی که در ترکیه برایش حکم تعقیب صادر کرده بودند، نتوانست برگردد و ماندگار شد. اتهام او دخالت در کودتای ترکیه بود؛ خودش اما این اتهام رد کرده و اعلام کرده بود که کودتا را رسوایی می‌داند.

فتح‌الله گولن از طرفداران سرسخت جدایی دین و دولت بود و از این نظر با مصطفی کمال آتاتورک، هم نظر است. 

جنبش وابسته به فتح‌الله گولن در آغاز با حزب اردوغان یعنی «عدالت و توسعه» هم مناسبات دوستانه‌ای داشت اما به تدریج به روابطشان شکل رقابت و مخالفت گرفت.

گولن از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیای آمریکا زندگی و شبکه عظیم تربیتی-جاسوسی خود در کشور‌های آسیای میانه و شرق اروپا را اداره می‌کرد.
 
گولن در این سال‌ها تحت حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا (سی آی ای) قرار داشت و علیرغم درخواست‌های مکرر دولت ترکیه برای استرداد و محاکمه وی، واشنگتن هیچگاه حاضر به عودت وی نشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]