حمله روزنامه جوان به صداوسیما/ پخش تصاویر لشکر قابلمه به دست کودکان فلسطینی در میان تصاویر سنوار چه معنایی دارد؟

شبکه خبر لابه لای تصاویر یحیی سنوار تصاویر بچه‌های فلسطینی را قابلمه به دست در حال التماس برای غذا نشان می‌دهد! موسیقی محزون و تراژیک است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روزنامه جوان نوشت: البته تکرار این صحنه‌ها به همین روز‌های پس از شهادت سنوار خلاصه نمی‌شود و تقریبا از زمان حماسه ۷ اکتبر سال گذشته تا همین حالا در برخی شبکه‌ها بیشتر تصویری تک بعدی از فلسطین ارائه می‌شود.

حقیقت ماجرا این است که شهادت سنوار و تصویری که از او مخابره شد آنچنان حماسی بود که همه جهان را تحت تاثیر قرار داد. تصویری که مقاومت غزه را بار دیگر استوار و سربلند ترسیم کرد و حقیقت مطلب هم همین است، اما لشکر قابلمه به دست کودکان فلسطینی در میان تصاویری از سنوار چه پیام تصویری مخابره می‌کند؟

این می‌تواند یک آسیب شناسی درباره جنس خبررسانی شبکه‌های خبری تصویری ما باشد. وقتی قرار باشد تصویری تک بعدی از یک واقعه عظیم مثل مقاومت مردم غزه ترسیم شود نتیجه‌اش می‌شود همینی که در حال پخش است، آن‌هم به طور مدام و تکراری.

درست در زمانی که تصویری حماسه‌گون از رهبر حماس به همه جهان مخابره شده و این اتفاق برخلاف خواسته اسرائیلی‌ها رقم خورده است ما خودمان در شبکه‌های تصویری‌مان تصویری از غزه به بیرون مخابره می‌کنیم که نه تنها روی زیبایی مقاومت تأکید ندارد بلکه برعکس پیام‌هایی وارونه را القا می‌کند.

 نباید از غزه مدام تصاویری که القاکننده عجز و درماندگی و بیچارگی است به بیرون مخابره کرد که لابد حس ترحم را برانگیزد. اتفاقا اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند چنین تصایری از غزه ذهن مردم جهان را درگیر کند تا به زعم خود ثابت کنند عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر سال گذشته منجر به بیچارگی و آوارگی مردم غزه شده است، اما حقیقت ماجرا این است که درحال حاضر هیچ ملتی در جهان به اندازه مردم غزه سربلند نیست و این شرافت انسانی باید با انتخاب تصاویری هوشمندانه‌تر به مخاطب عرضه شود. 

ارائه تصویر تک بعدی و مخدوش می‌تواند پیام را کاملاً وارونه کند. درست مانند همان حال و فضا و تصویری که ممکن است در محرم و عاشورا ارائه شود و به جای برجسته کردن صبر و گذشت و ایمان و رشادت و شجاعت سپاه امام حسین علیه‌السلام صرفاً روی خشونت و زشتی و قساوت سپاه دشمن تمرکز شود که این یک اشتباه بزرگ در زاویه نگاه به یک واقعه تاریخی است.

نگاه تحقیرآمیز، ترحم برانگیز خالی از حماسه، شور و تحسین همراه با ضریب دادن به خشونت اشقیا در رسانه یک اشتباه بزرگ است. بیاییم در کار خبررسانی زینب سلام الله علی‌ها را الگوی خود قرار دهیم. او که بزرگ‌ترین خبرنگار تاریخ است. از او درس بگیریم و زینبی عمل کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]