خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۱۴ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۳)

این هفته از ۱۴ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

این هفته از ۱۴ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

🔹 اسمارتک: براساس گزارش‌ها اسمارتک که در صنعت فناوری‌های مارکتینگ فعالیت می‌کند به‌زودی شاهد تغییرات کلیدی در تیم مدیریتی خود خواهد بود. «مزدک پاکزاد» و «علیرضا مظلومی»، دو بنیان‌گذار اسمارتک در آینده‌ای نزدیک نقش مدیریتی خود در این شرکت را به «صادق محسن‌نیا» از دیجی‌کالا واگذار می‌کنند. با این تغییرات اسمارتک بیشتر به دیجی‌کالا نزدیک می‌شود.

🔹 یکتانت: یکتانت گزارش «بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲» را منتشر کرد. براساس این گزارش مجموع تعداد فروشگاه‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱/۲ میلیون بوده که ۹۶۰ هزار مورد از فروشگاه‌ها در اینستاگرام فعال هستند. درآمد تقریبی صفحات پر مخاطب و اینفلوئنسرهای ایرانی شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات در سال ۱۴۰۲ طبق گزارش یکتانت مبلغ ۶ همت برآورد شده است و اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

🔹 اسنپ: اسنپ اعلام کرد ۱۸۰ کاربر راننده مبتلا به تالاسمی در این تاکسی اینترنتی به مدت ۷ ماه از پرداخت کمیسیون معاف شدند. در این طرح که با همکاری «انجمن تالاسمی ایران» اجرا شد، در مجموع ۱۸۰ کاربر راننده‌ مبتلا به تالاسمی از پرداخت کمیسیون سفرهای خود به ارزش بیشتر از ۵۵۴ میلیون تومان معاف شدند. این طرح از بهمن ۱۴۰۲ شروع شد و تا پایان مرداد ۱۴۰۳ ادامه داشت./ اسنپ اعلام کرد کمپین گسترده‌ای را در رابطه با آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان در ابعاد مختلف اجرا می‌کند. اسنپ در این کمپین با عنوان «تشخیص زودهنگام سرطان پستان قدمی بزرگ تا درمان» علاوه بر آگاهی‌بخشی، به پیشبرد راهکارهایی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام می‌پردازد.

🔹 دیتاک: گزارش سالانه «دیتاک» درباره صد برند پربازدید ایرانی در شبکه‌های اجتماعی طی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بیشترین بازدید در میان برندهای ایرانی متعلق به بخش مخابراتی و خدمات اینترنتی است. در این لیست، ایرانسل با ۵/۴ میلیارد بازدید، در میان این صد برند، اول شده است. دیتاک در گزارش سالانه خود، ۱۳۰۰ برند ایرانی را مورد بررسی قرار داده است.

🔹 روستاتیش: استارتاپ فروش محصولات روستایی «روستاتیش» اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، میزان فروش این پلتفرم ۵ میلیارد و میزان خرید از روستاها ۲ میلیارد تومان بوده است و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ میزان فروش این استارتاپ یک و نیم برابر شده است. روستاتیش در ۱۷ استان کشور فعالیت می‌کند.

🔹 دیوار: دیوار اعلام کرد هم‌اکنون کاربران آن می‌توانند با شارژ کیف پول خود از خدمات دیوار استفاده کنند. با این تغییر، فرآیند خرید بسته‌ها متوقف شده و کاربران با استفاده از کیف پول دیوار می‌توانند ثبت آگهی‌، اعمال نردبان‌ و پله و دیگر خدمات را به سادگی انجام دهند. دیوار می‌گوید با بهبود سیستم پرداخت خود، نرخ موفقیت پرداخت‌ها را تا ۷۵ درصد افزایش داده است.

🔹 آپارات: آپارات اعلام کرد تعداد کاربرانی که از سیستم درآمدزایی آن استفاده می‌کنند در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به عدد ۵ هزار رسیده است که در مجموع ۴۳ میلیارد تومان از مسیر تولید محتوایی ویدیویی درآمد کسب کرده‌اند. رتبه اول درآمدزایی مربوط به کاربرانی است که در حوزه «گیم» تولید محتوا داشته‌اند و در ۶ ماهه ابتدایی امسال بالغ‌بر ۱۸/۵ میلیارد تومان از این سایت درآمد کسب کرده‌اند.

🔹 اسنپ‌گروسری: رامین لایقی، مدیرعامل اسنپ گروسری اعلام کرد: «روزانه یک میلیون و دویست هزار کالا در اسنپ گروسری ارسال می‌شود. ما ۱۱۰ هزار سفارش را در روز ارسال می‌کنیم. ۶۰ درصد تجارت آنلاین FMCG در دست اسنپ است و FMCG یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ایران است.»

🔹 بلوبانک: بلوبانک اعلام کرد در کمپین جدیدی با عنوان «هر ۳ میلیون، یک شانس» روزانه به ۳۰ کاربر ۳۰ میلیون تومان جایزه می‌دهد. در واقع، بلو از امروز، روزانه ۹۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی را به شکل تصادفی بین ۳۰ کاربر خود توزیع می‌کند. این کمپین از ۱۷ مهر شروع شده و تا ۳۰ مهر به مدت ۱۴ روز ادامه دارد.

🔹 طاقچه: پلتفرم «طاقچه» با انتشار گزارش سال ۱۴۰۲ خود اعلام کرد که کمک کرده تا سرانه مطالعه جمعیت باسواد کشور ۱۰ دقیقه بیشتر شود و طاقچه اکنون به ۱۲ میلیون نصب رسیده است و ۱۳۰ هزار کتاب فعال در آن وجود دارد. طبق گزارش طاقچه دوشنبه‌ها پرمطالعه‌ترین روز هفته و ۹ شب تا یک بامداد، بیشترین ساعات مطالعه در میان کاربران طاقچه بوده است.

🔹 آپارات: دیوان عالی کشور در پرونده شکایت صداوسیما، «محمدجواد شکوری‌مقدم» مدیرعامل «آپارات» را از اتهام نقض حقوق مولف مبرا دانست و پایان یک پرونده ۹ ساله را اعلام کرد. در این پرونده به‌دلیل انتشار محتواهای صداوسیما و نقض حقوق مالکیت فکری این سازمان از آپارات شکایت شده بود. پیشتر دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر، شکوری‌مقدم را محکوم کرده بودند.

🔹 انجمن تجارت الکترونیک: انتخابات کمیسیون سلامت دیجیتال انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد و نیما فاضلی به عنوان رییس کمیسیون و احمد طاهرخانی به عنوان نایب رییس و سحر صاحبی به عنوان دبیر کمیسیون سلامت دیجیتال انتخاب شدند. دکترتو، گروه مدیریت سرمایه لیان، هومکا، دکتردکتر، مان، داروکده، دکتر نکست و اسنپ دکتر شرکت‌های عضو در کمیسیون سلامت دیجیتال هستند.

🔹 دارو: ضوابط فنی حمل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی برای اجرای آزمایشی در ۴ استان ابلاغ شد. این طرح قرار است در استان‌های قم، قزوین، زنجان و مازندران اجرا شود. خرداد ماه بود که پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو به عمومی نشدن دستورالعمل فعالیت‌شان اعتراض کردند.

🔹 انجمن وی‌سی: گزارش سالانه تامین مالی زیست‌بوم نوآوری کشور توسط انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر منتشر شد. براساس این گزارش، مجموع سرمایه ثبتی اعضای انجمن به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است و سرمایه ثبتی ۷۰ درصد اعضای انجمن بیشتر از ۱۰۰ میلیارد ریال است. طبق این گزارش، مبلغ کل قراردادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال گذشته، ۳۲۰۲ میلیارد تومان بوده است.

🔹 مرکز تتا: امین کلاهدوزان، رییس انجمن توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: «ایران از نظر رتبه تجارت الکترونیکی در منطقه دوم است. ترکیه با ۷۸ میلیارد دلار در رتبه اول و ایران با سهم ۶۰ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار دارد.» به گفته او رسیدن به عدد ۹ هزار همتی در افق ۵ ساله تجارت الکترونیکی ایران قابل دسترسی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]