خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۲۸ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۳)

این هفته از ۲۸ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

این هفته از ۲۸ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

🔹 دیجی‌کالا: صبح سه‌شنبه این هفته دیجی‌کالا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درگاه‌های پرداخت اینترنتی آن بسته شد و مجوز اینمادش نیز به حالت تعلیق درآمد. رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرد ای‌نماد دیجی‌کالا به علت فروش کالای قاچاق به حالت تعلیق درآمد و درگاه‌های پرداخت آن نیز مسدود شد. در نهایت پس از چندین ساعت، عصر سه‌شنبه یکم آبان، نماد اعتماد دیجی‌کالا رفع تعلیق شد و درگاه‌های پرداخت این شرکت به حالت عادی بازگشت. به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا این اتفاق با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف رخ داد./ دیجی‌کالا اعلام کرد سرویس مسوولیت اجتماعی آن یعنی «دیجی‌کالامهر» در کمپین «بازگشت به مدرسه» و با شعار «کار نیکو کردن از پر کردن است» تلاش کرد نقش یک میانجی بین نهادهای مدنی و مخاطبان میلیونی دیجی‌کالا را در سراسر ایران ایفا کند. در این کمپین بیش از ۱۷۰۰ کوله مدرسه پر از لوازم‌التحریر به دست ۲ هزار خانواده نیازمند ارسال شد./ دیجی‌کالا اعلام کرد امکان خرید موتورسیکلت با وام ۲۰۰ میلیون تومانی را فراهم کرده است. دیجی‌کالا این وام خرید موتورسیکلت را با نرخ سود مصوب بانکی در اختیار مشتریانش می‌گذارد. نحوه بازپس‌دهی وام‌ها به دو صورت یک‌ساله یا ۱۸ ماهه است.

🔹 تپسی: تپسی اعلام کرد سه ماه پس از آغاز به فعالیت تپسی‌فود در سوپراپلیکیشن تپسی برای کاربران مشهد، هم‌اکنون این سرویس در شهر شیراز نیز در دسترس کاربران این پلتفرم قرار گرفته است. تا به امروز بیش از ۳ هزار رستوران و تامین‌کننده در شهرهای مشهد و شیراز در تپسی‌فود فعال هستند./ تپسی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ توانسته ۱۳۱ میلیارد تومان سود خالص ثبت کند که نسبت به سود خالص ۷۰ میلیارد تومانی مدت مشابه در سال گذشته، ۸۷ درصد بیشتر است. تپسی در نیمه نخست امسال ۸۷۹ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرده که ۸۶ درصد بیشتر از دوره مشابه سال قبل است.

🔹 گنجه: طبق گزارش سالانه شرکت گنجه، تعداد کاربران این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده است. این شرکت به نسبت سال ۱۴۰۱ در بخش مجموع تعداد مرسولات رشد ۸/۵ برابری و در مجموع تعداد گنجه و گنجدار رشد ۵/۵ برابری را تجربه کرده است. گنجه با اجرای شیوه جدیدی در ارسال، علاوه‌بر تامین امنیت سفارش‌های مشتریان موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و انرژی شده است.

🔹 آپارات: پلتفرم «آپارات» در گزارش نیمه اول سال ۱۴۰۳ خود اعلام کرد که در شش ماه نخست امسال، ۲۵۰ هزار کاربر فعال این پلتفرم ۲۰ میلیون دقیقه ویدیو بارگذاری کرده‌اند. براساس این گزارش، تعداد کاربران سیستم درآمدزایی آپارات در شش ماه گذشته به ۵ هزار نفر رسیده است که مجموع درآمد آن‌ها حدود ۴۳ میلیارد تومان بوده است.

🔹 دیوار: دیوار اعلام کرد در راستای بهبود تجربه کاربران کسب‌وکاری خود و کامل شدن مهاجرت این کاربران به پنل «دیوار حرفه‌ای» فرآیند واریز معادل ریالی و به قیمت روز بسته‌های ثبت آگهی و نردبان را که تاکنون استفاده نشده‌اند، آغاز کرده است. «دیوار حرفه‌ای»، نسخه پیشرفته‌تر پنل‌های کسب‌و‌کاری است که در آن قابلیت «کیف‌پول» جایگزین سیستم بسته‌های قدیمی شده است.

🔹 زودکس: پلتفرم سفارش آنلاین غذای «زودکس» که در ۹ شهر و به خصوص در شهرهای جنوب کشور فعال است، از اسنپ‌فود به دلیل انواع مختلفی از رفتارهای انحصاری شکایت کرد. شورای رقابت پیش‌تر در سال ۱۳۹۸ در پرونده شکایت شرکت چیلیوری از اسنپ‌فود، اسنپ‌فود را به خاطر قراردادهای انحصاری‌اش محکوم کرده بود. مدیرعامل زودکس مدعی شد این موضوع باعث شده است در شهر شیراز ۲۰۰ تامین‌کننده همکاری خود با زودکس را قطع کنند.

🔹 الوملک: بیلدزآپ ۸ میلیارد تومان به صورت نقدی و مقداری دیگر به شکل اسمارت‌مانی روی استارتاپ «الوملک» سرمایه‌گذاری خواهد کرد. دو شرکت «کیسون» و «شناسا» حامیان مالی بیلدزآپ هستند.

🔹 ایرانسل: مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که شدت گرفتن فیلترینگ از اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ باعث شده تا درآمد آنها ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته باشد. او در این مورد توضیح داد: «اپراتور هیچ نقشی در فیلترینگ ندارد و در گیت‌وی ترافیک ورودی به کشور اتفاق می‌افتد.»

🔹 وی‌او‌دی‌ها: مدیر مارکتینگ فیلیمو بیان کرد ضریب نفوذ شبکه نمایش خانگی بر پایه اشتراک یا SVOD در ایران در شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۱۳/۶ درصد بوده است و این رقم در شهریور ۱۴۰۳ به ۱۶/۸ درصد افزایش یافته است.

🔹 اتحادیه: انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دوشنبه این هفته برگزار شد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن به دور دوم کشیده شد. از هفت هزار نفر عضو اتحادیه، تقریبا ۴ درصد واجدین شرایط یعنی ۵۰۰ نفر در انتخابات شرکت کردند. رایزنی‌ها برای برگزاری آنلاین دور دوم انتخابات صورت گرفته است و اگر مشارکت در آن هم پایین باشد، این اتحادیه در خطر جدی انحلال قرار می‌گیرد.

🔹 هوش مصنوعی: رییس‌جمهور، «محمدرضا عارف» معاون اول خود را به عنوان رییس سازمان ملی هوش مصنوعی انتخاب کرد؛ در همین خصوص معاون علمی رییس‌جمهور گفت که این سازمان نه ‌تنها از ذیل معاونت علمی خارج نشده بلکه در عالی‌ترین سطح حاکمیتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پس از اعلام این خبر، دستیار ویژه معاون اول رییس‌جمهور گفت: آقای پزشکیان صرفا مسوولیت انتخاب ریاست سازمان ملی هوش مصنوعی و شورای راهبردی آن را به معاون اول واگذار کردند و آقای عارف رییس سازمان هوش مصنوعی نشده‌اند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]