ارزش معاملات بازار فیزیکی از ۵۵۵ هزار میلیارد ریال عبور کرد

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه جزییات تسویه معاملات کالایی در حوزه بورس‌های کالایی، انرژی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل تابستان سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آمار منتشر شده در خصوص تابستان ۱۴۰۳، ارزش معاملات تسویه شده در بازار فیزیکی به بیش از ۵۵۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

جزییات ارزش کل معاملات بازار فیزیکی

این گزارش حاکی است در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تعداد کل معاملات به ۲٫۵۳۲ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به ۵۵۶٫۵۳۸٫۳۹۸ میلیون ریال دست پیدا کرده است.

همچنین ارزش معاملات تسویه شده در این بازه زمانی ۵۵۵٫۹۸۱٫۶۷۷ میلیون ریال و ارزش معاملات فسخ شده ۵۵۶٫۷۲۱ میلیون ریال بوده و از میان معاملات منعقد شده تعداد ۲٫۵۱۱ مورد تسویه شده اند.

ارزش معاملات به تفکیک گروه های کالایی

این گزارش می‌افزاید: در ۳ ماهه دوم سال جاری، ارزش معاملات به تفکیک گروه های کالایی «نفت خام و گاز طبیعی ۶٫۸۵۴٫۳۹۳ میلیون ریال، محصولات شیمیایی ۳۵٫۰۴۹٫۵۲۱ میلیون ریال، فرآورده های ویژه نفتی ۲۰۷٫۸۴۱٫۵۸۸ میلیون ریال، فرآورده های گازی ۱۲۷٫۵۰۵٫۱۲۱ میلیون ریال، فرآورده های اصلی نفتی ۱۱۵٫۹۳۹٫۴۰۳ میلیون ریال، سایر فرآورده های نفتی ۳۷٫۴۱۸٫۲۲۹ میلیون ریال، زغال سنگ و مشتقات آن ۸۰۱٫۹۳۲ میلیون ریال، برق و انرژی های پاک ۶٫۹۶۵٫۸۲۳ میلیون ریال و سبد کالایی ۱۸٫۱۶۲٫۳۸ میلیون ریال» بوده است.

روند معاملات منعقده به تفکیک ۳ ماه

جزییات این اطلاعات آماری حاکی از آن است که در تابستان امسال، روند معاملات منعقده به تفکیک ماه نشان می‌دهد که در تیر ماه ارزش کل معاملات ۱۹۹٫۵۳۹٫۰۸۲ میلیون ریال، رینگ داخلی ۶۱٫۶۶۵٫۳۲۵ میلیون ریال و رینگ بین الملل ۱۳۷٫۸۷۳٫۷۵۷ میلیون ریال، در مرداد ماه ارزش کل معاملات ۲۰۳٫۷۹۴٫۷۰۵ میلیون ریال، رینگ داخلی ۵۹٫۲۳۱٫۵۰۱ میلیون ریال و رینگ بین الملل ۱۴۴٫۵۶۳٫۲۰۴ میلیون ریال و در شهریور ماه ارزش کل معاملات ۱۵۳٫۲۰۴٫۶۱۱ میلیون ریال، رینگ داخلی ۵۰٫۵۴۶٫۲۹۷ میلیون ریال و رینگ بین الملل ۱۰۲٫۶۵۸٫۳۱۴ میلیون ریال رقم خورده است.

گفتنی است بیشترین تعداد سفارشات خرید بررسی شده در فصل تابستان در طول یک روز در ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ که منجر به ثبت ۱۴۲ معامله در این تاریخ شده و از این حیث یک رکورد به ثبت رسیده است.

همچنین بیشترین حجم معاملات در این فصل با ۴۸٫۵۶۴٫۷۱۵٫۸۱۶٫۸۲۵ ریال به ۳ مرداد ماه و بیشترین حجم تسویه معاملات به ۱۶ مرداد ماه با ۵۳٫۴۹۸٫۶۱۱٫۳۷۰٫۴۶۶ ریال اختصاص داشته است.

صدور ۴۳ کد سرمایه‌گذاری خارجی در رینگ بین الملل

از سویی دیگر آمار تعداد کدهای صادر شده برای فعالیت در بازار فیزیکی از مبدا کشورهای خارجی در تابستان امسال نشان می دهد که امارات با ۱۴، ترکیه با ۸، پاکستان و عمان با ۵، افغانستان با ۴، چین و عراق با ۲، ارمنستان، روسیه و آذربایجان با ۱ کد در این دوره زمانی در بازار فیزیکی رینگ بین الملل فعال بوده‌اند.

معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا

بر اساس گزارش سپرده‌گذاری مرکزی، آمار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل تابستان ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که اوراق گواهی سپرده کالایی به ۴۴٫۱۰۲٫۷۳۳ میلیون ریال، در بخش اوراق سلف موازی استاندارد به ۵۸٫۳۶۳٫۱۶۲ میلیون ریال، در بخش اوراق گواهی ظرفیت به ۵٫۸۸۷٫۵۵۳ میلیون ریال و در بخش معاملات آتی بورس انرژی ۱۳۱ میلیون ریال رسیده است.

ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا

در عین حال جزییات ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا در این دوره زمانی نیز نشان می‌دهد: در سه ماه دوم سال ۱۴۰۳ ارزش این معاملات برای محصول زعفران ۲٫۹۲۳٫۵۳۶ میلیون ریال، سکه طلا ۳۸٫۵۱۱٫۴۸۸ میلیون ریال، پسته ۹٫۲۳۸ میلیون ریال، سیمان ۵۲۱٫۲۷۳ میلیون ریال و شیشه ۲٫۱۳۷٫۱۹۸ میلیون ریال رقم خورده است.

معاملات بازار برق بورس انرژی

از سویی دیگر در فصل تابستان، در معاملات بازار برق مشتقه که در حوزه برق سبز و سایر معاملات برق مشتقه دنبال می‌شود ۹۲ درصد از معاملات بازار برق مختص به معاملات برق سبز بوده که در تیر ماه ۱۸٫۸۷۱٫۰۷۱ میلیون ریال، در مرداد ماه ۲۲٫۸۵۲٫۷۸۳ میلیون ریال و شهریور ماه ۱۰٫۹۵۹٫۹۳۰ میلیون ریال رقم خورده است.

 ارزش معاملات اوراق سلف موازی

این گزارش می افزاید: بیش از ۸۰ درصد از معاملات اوراق سلف موازی استاندارد در سه ماهه دوم سال ١٤ ٣ مربوط به نمادهای منتشره در بورس انرژی و بیش از ۱۹ درصد از آنها مربوط به نمادهای بورس کالا بوده و جزییات ارزش معاملات اوراق سلف موازی به تفکیک کالا در دوره مزبور نشان می‌دهد: در سه ماه دوم سال ۱۴۰۳ ارزش این معاملات برای محصول های «متانول ۳۷٫۰۰۳٫۶۹۴ میلیون ریال، وانت  ۲٫۰۹۴٫۲۶۷ میلیون ریال، پلی اتیلن ۳۹٫۹۱۸ میلیون ریال، کیوی ۳۰۴ میلیون ریال، برش پنتان با ۱۰٫۰۲۶٫۲۹۲ میلیون ریالمیلگرد با ۲٫۵۲۴٫۳۱۴ میلیون ریال و وانت کارا ۶٫۶۷۴٫۲۸۵ میلیون ریال» بوده است.

ارزش اوراق بهادار وثیقه شده

همچنین در بخش ارزش اوراق بهادار وثیقه شده نزد سمات به تفکیک موضوع توثیق آمارهای منتشر شده در تابستان ۱۴۰۳ حاکی از آن است که ارزش اوراق بهادار وثیقه شده برای انتشار اوراق سلف موازی به میزان ۸۹٫۴۶۵٫۴۷۱ میلیون ریال، پذیرش انبار به میزان ۴۰۶٫۵۳۶٫۲۶۰ میلیون ریال و در بخش عرضه در بازار فیزیکی به میزان ۹٫۳۱۴٫۹۶۳ میلیون ریال بوده است.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]