ایلان ماسک ممکن است پیش از رسیدن به مریخ براثر کهولت سن از دنیا برود

سفر به مریخ در بهینه‌ترین حالت ممکن، فقط در طول پنجره‌های پرتاب کوتاهی امکان‌پذیر است که هر دو سال یک‌بار گشوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، برنامه‌های ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس برای تبدیل بشر به گونه‌ای «چندسیاره‌ای» هر سال جاه‌طلبانه‌تر می‌شود؛ اما معلوم نیست آیا او آن‌قدر عمر خواهد کرد که شاهد تحقق این رویا به واقعیت باشد یا خیر.

وال استریت ژورنال در گزارشی تازه بیان داشته است که کارشناسان درمورد برنامه‌ی جسورانه‌ی ماسک برای اعزام انسان به مریخ ابراز تردید کرده‌اند. کریستوفر کومز، متخصص آیرودینامیک در دانشگاه تگزاس در مصاحبه با این روزنامه گفت ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا انسان بتواند به‌طور ایمن به سیاره سرخ سفر کند. درنتیجه وقتی انسان قادر به قدم‌گذاشتن روی مریخ شود، ایلان ماسک احتمالا در دهه‌ی ۶۰ یا ۷۰ زندگی خود خواهد بود.

کومز در ادامه‌ی اظهاراتش گفت اسپیس ایکس در طراحی‌هایش رویکرد آزمون و خطا را در پیش گرفته است؛ بدین معنی که به‌منظور ساخت محصول نهایی، اقدام به ساخت و آزمایش و بهبود نسخه‌های آزمایشی متعدد می‌کند. درنتیجه انتظار می‌رود که چندین تلاش اول برای رسیدن به مریخ بی‌نتیجه باشد.

انتظار می‌رود چندین تلاش اول برای رسیدن به مریخ بی‌نتیجه باشد

به‌گفته‌ی کومز، احتمالا بین تلاش‌های تکراری برای رسیدن به سیاره مریخ وفقه‌ای دست‌کم ۲۶ ماهه وجود خواهد داشت و این وقفه‌ها ممکن است روند پیشرفت برنامه را به‌طرز چشمگیر طولانی کنند. «آیا آن‌ها می‌توانند در تلاش اول عملکرد بی‌نقص داشته باشند؟»

اشاره‌ی کومز به پنجره‌ی تقریبا دو ساله برای اعزام فضانوردان به مریخ است. هر ۲۶ ماه یک‌بار زمین و سیاره سرخ به اندازه‌ی کافی در یک راستا قرار می‌گیرند تا فضاپیما با کمترین سوخت ممکن پرتاب شود. با توجه به آنکه پرتاب‌های آتی باید در آن بازه‌ی زمانی انجام شوند، در ۲۰ سال آینده فقط ۹ پنجره برای پرتاب فضاپیماهای استارشیپ به مریخ وجود خواهد داشت.

ماسک اکنون ۵۳ سال دارد و اگر بخواهد شخصاً به مریخ سفر کند، باید در ۲۰ سال آینده دست‌کم یک ماموریت سرنشین‌دار انجام دهد. پنجره‌ی بعدی سفر به مریخ در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری گشوده می‌شود و انتظار نمی‌رود که اسپیس ایکس حتی تا پنجره‌ی بعدی در اواخر سال ۲۰۲۶ آماده‌ی پرتاب نسخه‌ی سرنشین‌دار استارشیپ به سیاره سرخ باشد.

البته ایلان ماسک خود به مبهم‌بودن جدول زمانی سفر به مریخ اذعان کرده و قبلا نظراتی را دراین‌باره بیان داشته است. او در کنفرانسی در سال ۲۰۲۰ گفت: «اگر سرعت پیشرفت خود را بهبود ندهیم، قطعا پیش از رفتن به مریخ از دنیا خواهم رفت. دوست دارم وقتی به مریخ می‌رسیم، زنده باشم. آرزوی من این است.»

طبق پست‌های اخیر در ایکس، ماسک همچنان امیدوار است که یک فضاپیمای بدون سرنشین استارشیپ را درطول پنجره‌ی بعدی سفر به مریخ در سال ۲۰۲۶ به این سیاره بفرستد. او ادعا می‌کند که انسان‌ها ظرف ۸ سال آینده به مریخ سفر خواهند کرد. برخلاف کومز، پیتر هِیگ، اخترفیزیکدان طرفدار ایلان ماسک، باور دارد که تا رسیدن انسان‌ها به مریخ کمتر از ۱۰ سال فاصله داریم.

هیگ در ایکس نوشت: «۲۰۳۱ برای انسان‌ها دست‌یافتنی است. اگر نه ۲۰۳۳. این رویا محقق می‌شود و شما شاهد آن خواهید بود.» باید دید درنهایت نظر کدام کارشناس درست‌تر خواهد بود. اسپیس ایکس هنوز در ابتدای راه قرار دارد و ماسک تازه دارد پا به سن می‌گذارد.

۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]