استفاده از ۱۲۰۰ کیلوگرم رنگ برای این هواپیمای غول‌پیکر آمریکایی!

هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی-۵ گلکسی همچون یک غول افسانه‌ای در ارتش آمریکا خدمت می‌کند و توانسته در ماموریت‌های بسیار مهمی حضور داشته باشد. لاکهید C-5 Galaxy چقدر وزن دارد و می‌تواند تا چه میزان بار را با خود حمل کند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجت‌نیوز، نام شرکت لاکهید مارتین با برخی از برترین جنگنده‌های جهان از جمله F-22 و F-35 گره خورده است. به‌صورتی که به‌عنوان نماد پیشرفت‌های مهندسی در زمینه نظامی شناخته می‌شود. تا سال ۱۹۹۵ شرکتی به‌نام لاکهید مارتین وجود خارجی نداشت؛ اما قدمت شرکت لاکهید به حداقل ۱۰۰ سال پیش می‌رسد. یکی از معروف‌ترین ساخته‌های این شرکت نیز هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی-۵ گلکسی است.

راز جاودانگی هواپیمای ترابری لاکهید سی-۵ گلکسی در ارتش آمریکا

بررسی سابقه لاکهید مارتین نشان می‌دهد که این شرکت همیشه توانسته بهترین‌ها را برای ارتش آمریکا آماده کند. هواپیمای ترابری C-5 Galaxy نیز در این میان استثنا نیست. سفارش ساخت این هواپیمای ترابری در سال ۱۹۶۵ ثبت شد تا بتواند حجم زیادی از تجهیزات و نفرات را به میدان‌های نبرد انتقال دهد. سی-۵ گلکسی اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۸ انجام داد.

استفاده از ۱۲۰۰ کیلوگرم رنگ برای این هواپیمای غول‌پیکر آمریکایی!

دو سال بعد نیز غول لاکهید موفق شد در اولین ماموریت رسمی خود تجهیزات پشتیبانی را به جنوب شرق آسیا انتقال دهد. از آن زمان تاکنون هواپیمای ترابری سی-۵ گلکسی توانسته در ماموریت‌های پرشماری شرکت کند. البته در طول دهه‌های اخیر بارها شاهد تغییر طراحی هواپیما و سیستم‌های آن توسط شرکت سازنده بوده‌ایم. با وجود این، هنوز ماموریت اصلی آن یعنی حمل سنگین‌ترین محموله‌ها به سرتاسر جهان بدون تغییر مانده است.

وزن تنها هواپیمای ترابری استراتژیک ارتش آمریکا در حالت خالی به ۱۷۲۳۶۵ کیلوگرم می‌رسد. همچنین این هواپیما می‌تواند با حداکثر وزن ۳۸۱۰۰۰ کیلوگرم پرواز کند. بنابر برخی گزارش‌ها شرکت سازنده برای رنگ کردن فریم میانی این هواپیما از ۱۲۰۰ کیلوگرم رنگ استفاده کرده است. رنگ کردن هر کدام از بال‌ها نیز به ۱۸ هزار کیلوگرم رنگ نیاز دارد. این ارقام به‌خوبی عظمت این هواپیمای استراتژیک را نشان می‌دهند.

استفاده از ۱۲۰۰ کیلوگرم رنگ برای این هواپیمای غول‌پیکر آمریکایی!

با وجود ابعاد و وزن بسیار زیاد، هواپیمای ترابری لاکهید سی-۵ گلکسی می‌تواند با حداکثر سرعت ۸۵۶ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. طبیعتا این سرعت با آنچه در جنگنده‌ها دیده‌ایم قابل مقایسه نیست؛ اما فراموش نکنید که این هواپیما برای ماموریتی خاص طراحی شده است. اگر در داخل هواپیما هیچ محموله خاصی نباشد، سی-۵ گلکسی می‌تواند با یکبار سوختگیری تقریبا ۱۰ هزار کیلومتر مسافت را طی کند.

البته اگر نیاز به پرواز به مسیری طولانی‌تر باشد نیز سوخت‌گیری هوایی استفاده خواهد شد. هواپیمای C-5 گلکسی ۷۵ متر طول دارد و طول بال آن به ۶۸ متر می‌رسد. این هواپیما به ۴ موتور جنرال الکتریک F-138-100 توربوفن مجهز شده است که هرکدام از آنها می‌توانند نیرویی معادل ۲۳۰ کیلونیوتن را ارائه دهند.

به‌گفته شرکت لاکهید این هواپیما ظرفیت دریافت ۱۵۴۰۰۰ لیتر سوخت را دارد. همین نیز باعث می‌شود که بتواند با حدود ۵۴۰۰۰ کیلوگرم بار مسافت ۸۹۰۰ کیلومتر را طی کند. اگر هم هواپیما با حداکثر ظرفیت باری خود پرواز کند، برد عملیاتی آن به ۴۲۶۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

هر هواپیمای ترابری لاکهید سی-۵ گلکسی می‌تواند ۶ خودروی نظامی، ۵ هلیکوپتر یا دو تانک بزرگ را در خود جا دهد. لاکهید ادعا می‌کند که ظرفیت حمل بار این هواپیمای ترابری دو برابر بیشتر از هر هواپیمای ترابری دیگری در جهان است. همچنین C-5 گلکسی می‌تواند در حالت ایرباس میزبان ۲۷۰ نفر باشد. با ویژگی‌های گفته شده عجیب نیست که C-5 Galaxy توانسته برای بیش از پنج دهه بهترین گزینه نیروی هوایی آمریکا برای ترابری باقی بماند.

همچنین نظر به ارتقاهای انجام شده، به‌نظر می‌رسد که در آینده نزدیک نیز هیچ هواپیمای دیگری جایگزین غول افسانه‌ای لاکهید نخواهد شد.

۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]