هوش مصنوعی ربودن شغل از انسان‌ها را آغاز کرد

اخراج ژورنالیست‌ها و مجریان رادیو به‌منظور استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند زنگ خطری برای مشاغل مرتبط با رسانه باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، یک ایستگاه رادیویی در لهستان اعلام کرده است که در قالب یک طرح آزمایشی قصد دارد از آواتارهای دیجیتال ساخته شده با هوش مصنوعی برای برنامه‌های خود استفاده کند. این ایستگاه چندی پیش اقدام به اخراج گسترده عوامل و ژورنالیست‌های خود کرده بود.

حدود دو سال پیش، اولین ابزار هوش مصنوعی برای اداره ایستگاه‌های رادیویی تحت عنوان RadioGPT معرفی شد؛ اما در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که چنین ابزارهایی بتوانند در مدت کوتاهی موجب جایگزینی نیروهای انسانی با ماشین‌ها شوند. در همین راستا ایستگاه رادیویی OFF Radio که در شهر کراکوف لهستان فعالیت دارد، حدود یک هفته قبل اقدام به اخراج ژورنالیست‌های خود کرد تا استفاده آزمایشی از ابزارهای خودکار و کاراکترهای مجازی ساخته شده با هوش مصنوعی را آغاز نماید. البته مدیر شبکه ادعا دارد که اخراج‌ها به‌دلیل پایین بودن میزان مخاطبین برنامه‌ها انجام شده است.

مدیران این ایستگاه رادیویی اعلام کرده‌اند که سه آواتار دیجیتال به‌منظور جایگزین کردن مجریان درنظر گرفته‌اند که تمرکز آنها روی تطابق با سلیقه مخاطبان جوان قرار دارد. قرار است که آواتارها درباره مسائلی مثل هنر و فرهنگ در کنار موضوعات اجتماعی روز صحبت کنند. مدیر اصلی رادیو هم درباره اقدام اخیر و پرسش‌های خبرنگاران گفته است که “آیا هوش مصنوعی یک تهدید برای رسانه، رادیو و صنعت ژورنالیسم است یا یک فرصت؟ ما به دنبال پاسخ به این سوال هستیم”. همچنین اخیراً برنامه‌ای از ایستگاه مذکور پخش شده که در آن هوش مصنوعی مصاحبه‌ای را با ویسواوا شیمبورسکا، شاعر لهستانی فوت شده در سال ۲۰۱۲ و برنده جایزه نوبل ادبیات، انجام داده است.

هوش مصنوعی

نظر مخاطبین درباره استفاده از هوش مصنوعی به‌جای ژورنالیست‌ها چیست؟

توجه اذهان عمومی زمانی به سمت رخداد صورت گرفته در ایستگاه OFF Radio جلب شد که یکی از ژورنالیستهای آن اقدام به انتشار نامه‌ای سرگشاده در اعتراض به جایگزینی کارمندان با ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی کرد. او که یک منتقد فیلم محسوب می‌شود تا چندی پیش یک برنامه برای مصاحبه با پناهندگان اوکراینی در این ایستگاه رادیویی داشت؛ اما اکنون برنامه‌ای جدید با آواتار دیجیتال جای او را می‌گیرد. وی همچنین نسبت به از بین رفتن مشاغل مرتبط با رسانه هشدار داده و احتمال جایگزین شدن موقعیت‌های شغلی خلاقانه با ماشین‌ها را بسیار قوی دانسته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از ۱۵ هزار نفر اقدام به امضای یک دادخواست دیجیتال کرده‌اند که علیه اقدام اخیر ایستگاه رادیویی مورد بحث، اعتراض دارد. توجه رسانه‌ای به این موضوع در حدی بوده است که جانشین نخست وزیر لهستان که وزیر ارتباطات دیجیتال این کشور نیز هست در پستی داخل پلتفرم X گفته با وجود طرفداری از توسعه هوش مصنوعی، اعتقاد دارد که برخی از خطوط حساس نقض شده‌اند. او همچنین اشاره داشته است که ایستگاه OFF Radio هزینه‌های خود را از مالیات مردم تامین می‌کند و تصمیم اخیر مدیران آن شوکه‌کننده است.

۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]