قیمت گذاری دستوری بلیت قطار حذف شود

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی گفت: قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری نیز چالش برانگیز است، زیرا این روند موجب توقف در ساخت واگن‌های مسافری شده است.

به گزارش بازار، سبحان نظری رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی امروز (دوشنبه، ۲ مهر) در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیرعامل راه‌آهن با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و تولید کنندگان واگن و لکوموتیو با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر عملکرد راه آهن با رشد منفی مواجه بوده است، گفت: در سال‌های گذشته شاهد آمار منفی در صنعت ریلی کشور بودیم و اختلاف حساب‌های مالی بخش خصوصی و راه‌آهن اعتراض‌های زیادی وارد است که این فرآیند موجب فاصله بین این دو بخش شده است.

وی افزود: نزول عملکرد بخش ریلی در سه سال گذشته برخی از ساخت‌های حائز اهمیت این حوزه را به ۱۰ سال قبل بازگرداند؛ همچنین، تأخیر در اجرای ماده ۱۲ قانون پرداخت یارانه رفع موانع تولید موجب شد تا سرعت و میل سرمایه‌گذاری شرکت‌ها برای نوسازی بخش ریلی کاهش یابد، رفع این چالش ضروری است، زیرا زمینه سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم می‌شود.

انجمن صنفی شرکت‌های ریلی تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری نیز چالش برانگیز است، زیرا این روند موجب توقف در ساخت واگن‌های مسافری شده است؛ جمعاً سالانه ۳۰ میلیون بلیت در بخش مسافری راه‌آهن فروخته می‌شود که تقریباً ۲۰ میلیون بلیت برای سفرهای بلند مدت (رفت و برگشت) است و حدود ۱۰ میلیون بلیت‌ها مربوطه به سفرهای حومه‌ای است.

نظری ادامه داد: زمانی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در مجلس شورای اسلامی به دنبال معافیت مالیات برارزش افزوده بود اما زمانیکه که قانون اجرا شد، برخلاف عقیده‌ها چالش زا شد، زیرا منجر به ضرر چند هزار میلیارد تومانی به مالکان ناوگان می‌شود.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود، شرکت راه‌آهن سریع‌تر برای رفع چالش‌های موجود اقدام کند تا این صنعت مهم گسترش و رشد یابد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]