تکلیف دامنه نوسان بورس چیست؟

محدودیت دامنه نوسان سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس برای هشتمین هفته متوالی ادامه یافته است. این در حالی است که با کاهش این هیجانات، از تاریخ ۲۷ مرداد، دامنه نوسان نمادهای بورسی و فرابورسی به ۲ درصد و از ۱۷ شهریور به مثبت و منفی ۳ درصد تغییر یافته است. با وجود متعادل شدن شرایط بازار سرمایه، این دامنه برای هشتمین هفته متوالی همچنان محدود باقی مانده است.

سازمان بورس از روز یکشنبه ۱۴ مرداد به منظور مدیریت هیجانات ناشی از تحولات سیاسی و منطقه‌ای و حفظ منافع سهامداران، دامنه نوسان قیمت سهام را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد.

این در حالی است که با فروکش کردن این هیجانات، از روز ۲۷ مرداد، دامنه نوسان نمادهای بورسی و فرابورسی به ۲ درصد و از روز ۱۷ شهریور به مثبت و منفی ۳درصد تغییر کرده و با وجود متعادل شدن شرایط بازار سرمایه، برای هشتمین هفته پیامی این دامنه کماکان محدود است.

به باور کارشناسان بازار سرمایه حالا که وضعیت کلی بورس به تعادل بازگشته است، تداوم اعمال محدودیت دامنه نوسان سهام شرکتها در بورس و فرابورس نقدشوندگی این بازار را تحت تاثیر قرار داده و خود به عاملی منفی برای بازار سرمایه تبدیل شده است.

این در حالی است که حجت‌اله صیدی رئیس جدید سازمان بورس در روز ۲۷ شهریور در حاشیه مراسم معارفه خود اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان کاری نیست که به سرعت و با عجله انجام شود و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد. تغییر در بورس را نباید شتابزده انجام داد و دامنه نوسان فعلا به همین شکل باقی می ماند.

بازار-بورس

دامنه نوسان نیاز به بررسی دارد

 حجت اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران در خصوص بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه باید شفاف باشد و تشکیل سرمایه را تسهیل کند. 

وی افزود: ما سه عامل را پیگیری خواهیم کرد. یکی اینکه وضعیت اداره شدن شرکت‌های بورسی باید دارای حداقل استاندارد‌های لازم باشند که یکی از آن‌ها حاکمیت شرکتی است. 

رئیس سازمان بورس بیان کرد: انتشار اطلاعات قابل اتکا، به موقع و با کیفیت را پیگیری می‌کنیم. با اعتبار شورای عالی بورس سعی می‌کنیم درخصوص عدم قطعیت و تصمیمات خلق الساعه مصوبات شورا را به اجرا بگذاریم تا بازار توسعه یابد.

صیدی با اشاره به دامنه نوسان گفت: موضوع دامنه نوسان نیاز به بررسی دارد. دامنه نوسان از تصمیماتی نیست که سریع در مورد آن بتوان صحبت کرد. در یک جلسه با خبرنگاران وارد جزئیات این مساله خواهیم شد.


منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]