فناوری و کیفیت عامل رقابت است نه ژئوپلیتیک!| تولید چین با صلح در حال جهانی شدن است نه با محدودسازی

در مواجهه با فشارهای خارجی چین می تواند موقعیت خود را از طریق باز کردن بیشتر بازار و تعمیق همکاری های بین المللی به طور کامل تحکیم کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «دینگ باند» باعنوان «رقابت در بازار توسط فناوری، کیفیت و نه ژئوپلیتیک تعیین می شود» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
به نظر می رسد واشنگتن به دنبال محرکی به نام «حاوی چین» است. این محرک، دولت ایالات متحده آمریکا را در حالت هیجان قرار داده است و دائماً سیاست های محدودکننده ای را علیه چین اعمال می کند. این توهم موقت قدرت را به واشنگتن داده و این باور را به وجود آورده که می تواند جلوی پیشرفت چین در بازار جهانی را بگیرد.
در حالی که دولت ایالات متحده می تواند دیکته کند که آمریکایی ها از کدام محصولات ساخت چین استفاده کنند مانند وسایل نقلیه الکتریکی یا منسوجات ساخته شده از پنبه سین کیانگ، اما نمی تواند پیشرفت جهانی تولید چین را متوقف کند یا سرنوشت آن را تعیین کند.
اصول اساسی اقتصادی و تلاش مردم چین برای زندگی بهتر و مشارکت در توسعه مشترک جهان این واقعیت را تعیین می کند. از پروژه‌های زیرساختی در مقیاس بزرگ در آفریقا گرفته تا محصولات با فناوری پیشرفته در اروپا، کالاهای ساخت چین در همه جا حاضر هستند و به عنوان یک رشته نامرئی و در عین حال انعطاف‌پذیر در شبکه اقتصاد جهانی عمل می‌کنند. حتی در ایالات متحده آمریکا، محصولات ساخت چین عمیقاً در جنبه‌های مختلف اقتصادی از اقلام روزمره در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها گرفته تا دستگاه‌ها و قطعات الکترونیکی تعبیه شده‌اند. در آفریقا پروژه‌های سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز با حمایت چین، اقتصادهای محلی را تحریک کرده و آرزوهای توسعه را در میان مردم تسریع کرده است. در آسیای جنوب شرقی و مرکزی، سرمایه‌گذاری‌های چینی به یک محرک مهم برای رشد اقتصادی تبدیل شده‌اند و ارتباط منطقه‌ای را تقویت می‌کنند.

در مواجهه با فشارهای خارجی، چین می تواند موقعیت خود را از طریق باز کردن بیشتر بازار و تعمیق همکاری های بین المللی به طور کامل تحکیم کند

با وجود متحدان ایالات متحده و حفظ همسویی سیاسی، حتی برخی از کشورهای توسعه یافته قطع روابط عمیق اقتصادی خود با چین را چالش برانگیز می دانند. به عنوان مثال، صنعت خودروسازی آلمان به طور جدایی ناپذیری با بازار چین و زنجیره تامین لوازم جانبی مرتبط است، دقیقاً مانند درختان انگور که دور یک درخت پیچیده شده اند.
اگر اقتصاد جهانی را به یک پازل پیچیده و رنگارنگ تشبیه کنیم، تولید چین عمیقاً در بافت آن ادغام شده است. حذف هر قطعه ای کل تصویر را تکه تکه می کند. تلاش برای کنار گذاشتن چین از زنجیره تامین جهانی امنیت را برای ایالات متحده و متحدانش افزایش نمی دهد. درعوض می تواند عدم قطعیت و خطر قابل توجهی را ایجاد کند، شبیه به خارج کردن خودسرانه یک چرخ دنده از یک ساعت دقیق که به طور بالقوه باعث خرابی کل مکانیسم می شود. علاوه بر این، چین یک بازیگر منفعل در اقتصاد جهانی نیست، بلکه قهرمان اصلی است.
در طی بازدیدهای اخیرم از شهرهای چین مانند شنژن و شانگهای، از نزدیک شاهد پیشرفت چشمگیر شرکت های چینی در نوآوری فناوری بودم. فضای نوآورانه آن قابل لمس است، یادآور رشد بهار پر جنب و جوش، سرشار از سرزندگی و پتانسیل. در مواجهه با فشارهای خارجی، چین می تواند موقعیت خود را از طریق باز کردن بیشتر بازار و تعمیق همکاری های بین المللی به طور کامل تحکیم کند.

واشنگتن ممکن است از هژمونی محدود خود برای قطع روابط با تولید چین استفاده کند، اما نمی تواند پیوندهای پیچیده و همسو با جهانی شدن را بازسازی کند و مهم است که بدانیم تولید چین از طریق ابزارهای صلح آمیز در سطح جهانی در حال گسترش است

هنگامی که درک عمیق تری از اقتصاد چین به دست آید، به ویژه توسط کارگران و شرکت های متعهد که برای فرصت های توسعه تلاش می کنند، شتاب پایدار تولید چینی آشکار می شود. گسترش جهانی خودروهای ساخت چین اجتناب ناپذیر است. ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته که مدت هاست بر بازار جهانی خودرو تسلط داشته اند، باید با واقعیت ظهور چین به عنوان یک رقیب سرسخت در این زمینه مقابله کنند. در حالی که پذیرش این واقعیت ممکن است چالش برانگیز و پرهزینه باشد، مهم است که بدانیم تولید چین از طریق ابزارهای صلح آمیز در سطح جهانی در حال گسترش است. هر رقابتی بر اساس تکنولوژی، کیفیت، هزینه و قیمت است.
واشنگتن ممکن است از هژمونی محدود خود برای قطع روابط با تولید چین استفاده کند، اما نمی تواند پیوندهای پیچیده و همسو با جهانی شدن را بازسازی کند. در حالی که تشدید سیاست های آن برای مهار تولید چین ممکن است فشاری را بر توسعه چین ایجاد کند، از منظری گسترده تر و بلندمدت، پیشرفت جهانی تولید چین غیرقابل توقف است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]