چه کسی جایگزین سیدحسن نصرالله می‌شود؟

با وجود مخالفت‌های بسیاری از کشورهای جهان، اسرائیل حملات گسترده‌ای را در غزه آغاز کرده و هدف اصلی آن نابودی کامل حماس است. در این مدت، شمار زیادی از کودکان و شهروندان فلسطینی جان خود را در بمباران‌های اسرائیل از دست داده‌اند. حزب‌الله لبنان نیز با حمله به شمال اسرائیل، واکنشی به این اقدامات نشان داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در سال گذشته، شاهد تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله بودیم که منجر به بی‌ثباتی و عدم آرامش در شمال اسرائیل و جنوب لبنان شد. به‌تازگی، انفجار دستگاه‌های پیجری حزب‌الله که برای ارتباط میان اعضا استفاده می‌شد، موجب افزایش تنش‌ها بین دو طرف شده است.

در روز جمعه، ۶ مهر، رسانه‌ها گزارش دادند که مخفی‌گاه سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در بیروت هدف حمله قرار گرفته است و پس از آن، حزب‌الله شهادت او را رسماً اعلام کرد.

اکنون پرسش اصلی این است که چه کسی جانشین سید حسن نصرالله خواهد شد؟ یکی از گزینه‌های محتمل، سید هاشم صفی‌الدین است. رسانه‌های اسرائیلی، از جمله یدیعوت آحارانوت، نیز به این موضوع اشاره کرده و پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالاً صفی‌الدین، که مرد شماره دو حزب‌الله و دارای روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران است، رهبری این گروه را بر عهده خواهد گرفت.

هاشم صفی‌الدین، که تاکنون بر سیستم آموزشی و مالی حزب‌الله نظارت داشته، از سال ۲۰۱۷ در فهرست تروریستی آمریکا قرار دارد. او در حمله اخیر اسرائیل به مخفی‌گاه حزب‌الله زنده مانده یا در آن محل حضور نداشته است.

به نظر می‌رسد که شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله و از چهره‌های قدیمی جریان سیاسی شیعه در لبنان، یا سید هاشم صفی‌الدین معاون اجرایی حزب و از چهره‌های قدیمی مقاومت، گزینه‌های جایگزینی سیدحسن نصرالله باشند.

هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ در جنوب لبنان در خانواده‌ای سرشناس در منطقه به دنیا آمد. او در دهه ۱۹۸۰ به همراه خویشاوند خود حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی راهی شهر قم شد. در سال ۱۹۸۳ با دختر محمدعلی الامین از اعضای شورای قانونگذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد. در سال ۱۹۹۴، نصرالله، هاشم صفی‌الدین را به عنوان رئیس منطقه بیروت حزب‌الله منصوب کرد. او سپس در سال ۱۹۹۵ ریاست شورای جهاد را که مسئول فعالیت‌های نظامی حزب‌الله بود بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۸، صفی‌الدین به عنوان مسئول شورای اجرایی ارتقا یافت. او در کنار حسن نصرالله و نعیم قاسم یکی از سه رهبر اصلی حزب‌الله است و از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان جانشین احتمالی نصرالله شناخته می‌شود.

انتخاب دبیرکل جدید به دلیل شرایط بحرانی لبنان ممکن است با تأخیر انجام شود، زیرا تشکیل جلسه شورای حزب در این وضعیت با ملاحظات امنیتی روبه‌روست.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]