اخبار اقتصادی امروز: 8
  • تاریخ : سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    خودرویی که قیمتش ۲ هزار درصد رشد کرد!

    اکو ایران : مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی قیمت بازاری خودروها در بازه ۹۶ تا ۱۴۰۳ پرداخت.

    به گزارش اکو ایران، قیمت هیوندا النترا رشد بیش از دو هزار درصدی را تجربه کرد. مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرد قیمت خودرو در بازه زمانی سال ۹۶ تا ۱۴۰۳ قله های متعددی را فتح کرده است.

    براساس محاسباتی که بازوی پژوهشی مجلس انجام داده قیمت هیوندا النترا در سال ۹۶ حول و حوش ۱۳۴ میلیون تومان بود اما این خودرو در سال جاری با قیمتی حدود دو میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد شد. این جهش قیمت به زبان درصد از رشد بیش از دو هزار درصدی را نشان می دهد.

    آن طور که مشخص است رشد نرخ ارز را می تواند به عنوان دلیل اصلی درباره افزایش قیمت بازاری خودرو مورد توجه قرار داد.

    اما هنگامی که نرخ ارز را در در فاصله زمانی سال ۹۶ تا ۱۴۰۳ بررسی می کنیم متوجه می شویم رشد قیمت بازاری خودرو تنها از این مساله تاثیر نپذیرفته و عامل پنهان دیگری نیز در این افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو تاثیر داشته است.

    کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس در بررسی های خود اعلام کردند نرخ ارز طی سال هاس ۹۶ تا ۱۴۰۳ رشدی بیش از هزار و ۴۵۰ درصدی را به خود دیده است.

    سال ۹۶ هر دلار با نرخ حول و حوش سه هزار و ۸۰۰ تومان در بازار داد و ستد می شد اما در سال ۱۴۰۳ هر دلار در بازار با نرخ حدود ۵۹ هزار تومان خرید و فروش شده است.

    اما چه مساله ای سبب شده تا قیمت خودرو بیش از نرخ ارز جهش کند. به نظر می رسد دلیل سبقت قیمت خودرو از نرخ ارز را باید در ممنوعیت واردات خودرو جست و جو کرد.

    سیاست گذار در تیر ۹۷ به دنبال بازگشت تحریم های اقتصادی به ناگاه تصمیم گرفت به بهانه مدیریت منابع ارزی کشور جلوی ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به کشور را بگیرد؛ همین اتفاق رشد قیمت خودرو به نسبت نرخ ارز را رقم زده است.

    البته بعد از حدود چهار سال آیین نامه اجرایی واردات خودرو بار دیگر در دولت سیزدهمم تصویب شد تا قفل از در ورود خودرو به کشور برداشته شود. این مساله به کاهش حباب قیمت خودرو بخصوص خودروهای وارداتی کمک کرده است. به نظر می رسد چنانچه سیاست واردات خودرو در دستورکار سیاست گذار کلان باشد و نوسان ارزی را شاهد نباشیم و نرخ ارز در دامنه فعلی نوسان محدودی داشته باشد، قیمت خودروهای وارداتی همچنان جا دارد تا کاهش یابد.    

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    قیمت‌گذاری دستوری تا چه حدی با بحران خودروسازی در ارتباط است؟
    9 - مهر - 1403

    قیمت‌گذاری دستوری تا چه حدی با بحران خودروسازی در ارتباط است؟

    اکوایران: ایران‌خودرو در قرعه‌کشی اخیر محصولات خود، در حالی رانت قابل توجهی را به برندگان توزیع کرد که شرایط مالی شرکت همچنان نامساعد است.

    ابطال دو مصوبه در واردات خودرو/ شرط جدید واردات چیست؟
    9 - مهر - 1403

    ابطال دو مصوبه در واردات خودرو/ شرط جدید واردات چیست؟

    هیات عمومی دیوان عدالت اداری، نامه وزارت صمت که بر اساس آن مقرر شده است «واردات محصولات تولیدی خودرو در داخل کشور توسط دیگر شرکت‌های خودروساز یا شرکت‌های وارداتی امکان‌پذیر نیست» را از تاریخ تصویب ابطال کرد.

    رشد بیش از ۲۰۰ درصدی اسقاط خودرو
    9 - مهر - 1403

    رشد بیش از ۲۰۰ درصدی اسقاط خودرو

    اکوایران: رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: از ابتدای امسال تاکنون اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به شش ماهه سال قبل، بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

    بررسی قانونی که بازار خودرو را سامان نداد
    8 - مهر - 1403

    بررسی قانونی که بازار خودرو را سامان نداد

    اکوایران: بررسی وضعیت قانون ساماندهی صنعت خودرو نشان می‌دهد با وجود انجام این قوانین، وضعیت اثربخشی آن‌ها در کشور ضعیف بوده است.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا