کامپیوتر قدیمی اپل صاحبانش را ثروتمند میکند

نمونه‌ی اولیه‌ی کمیاب مکینتاش اپل از سال ۱۹۸۳، می‌تواند رکورد مزایده‌ها را بشکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، نمونه‌ی اولیه‌ و بسیار کمیابی از مکینتاش اپل، متعلق به سال ۱۹۸۳، در نیویورک به مزایده گذاشته خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این نمونه با درایو Twiggy disk به قیمت بیش‌از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار به‌فروش برسد.

مکینتاش اپل مدل M۰۰۰۱ یکی از معدود واحدهای پیش‌تولید باقی‌مانده از سال ۱۹۸۳ است؛ این نسخه ابتدا با یک درایو فلاپی‌دیسک ۵٫۲۵ اینچی، که با عنوان Twiggy‌شناخته می‌شود، عرضه شد. مزایده‌ی مکینتاش قرار است در خانه‌ی حراجی Bonhams برگزار شود.

کامپیوتر قدیمی اپل صاحبانش را ثروتمند میکند

استیوجابز فقید، یکی از بنیان‌گذاران اپل، به‌دلیل غیرقابل‌اعتماد بودن مکینتاش M۰۰۰۱، دستور نابودی واحدهای پیش‌تولید باقی‌مانده‌ی این محصول را قبل از عرضه‌ی نهایی تجاری آن داد. استفاده از درایو Twiggy، این نسخه را از اولین مک‌های تجاری موجود متمایز می‌کند؛ چراکه در سال ۱۹۸۴ سیستم فلاپی‌دیسک فشرده‌ی ۳٫۵ اینچی جایگزین درایو Twiggy شد.

نمونه‌ی اولیه‌ی یاد شده، نه‌تنها از دستور استیوجابز جان سالم به‌در برده است، بلکه در شرایط خوبی قرار دارد. نمونه‌های اولیه‌ی دیگری از لوازم جانبی، شامل صفحه‌کلید با شماره سریال دست‌نویس، نسخه‌ی اولیه‌ی ماوس M۰۱۰۰۰ اپل با کانکتور منحصربه‌فرد و دیسک Twiggy‌ با چگالی دوگانه و برچسب Mac Word همراه دستگاه موجود است.

کامپیوتر قدیمی اپل صاحبانش را ثروتمند میکند

روی دستگاه نمونه‌ای از نسخه‌ی اولیه و ناتمام برنامه‌های اصلی مکینتاش اجرا می‌شود؛ نکته‌ی جذاب در این زمینه، اعلان‌ها و دستورالعمل‌های روی سیستم است که به خود استیوجابز نسبت داده می‌شوند.

انتظار می‌رود مکینتاش M۰۰۰۱ در حراج Bonhams نهایتاً با قیمتی بین ۸۰٬۰۰۰ تا ۱۲۰٬۰۰۰ دلار به‌فروش برسد. باتوجه به کمیاب بودن نمونه‌های اولیه Twiggy Mac و علاقه‌ی کاربران به محصولات تاریخی و قدیمی اپل، ممکن است قیمت نهایی فروش فراتر از انتظار باشد و این نسخه‌ی اولیه به یکی از گران‌ترین کامپیوترهای فروخته شده‌ی اپل تبدیل شود. در مزایده‌ای در سال ۲۰۱۹، مدل مشابهی با درایو Twiggy، که کاملاً کاربردی بود، به رکورد قیمتی ۱۵۰٬۰۵۷ دلار دست یافت.

حراج مکینتاش اپل قرار است از ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) تا ۲۳ اکتبر (۲ آبان) برگزار شود.

۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]