اخبار اقتصادی امروز: 66
  • تاریخ : سه شنبه, ۲۴ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    شش عامل نوسان‌ساز بازار ارز و سکه

    بازارها دوباره نوسانی شدند؛ دامنه قیمت سکه عوض شد و‌ دلار بالا رفت. شش عاملی که نوسان‌ساز در بازار بوده چیست؟

    بازار ارز و سکه برخلاف نظر فروشندگان حرکت کرد و فعالان بازار می‌گویند معامله‌گرانی که به هوای آخر برج و بلوکه گرفتن، فروشنده بازار شدند، ضرر کردند. به عقیده تحلیلگران شش عامل در نوسان قیمت‌ها نقش داشته؛ عامل اول اخبار تنش‌ها منطقه بود که در پشت خط روز یکشنبه به بازار مخابره شد. عامل دوم توقف فروشی بود که در بازار دبی شکل گرفت. در کف بازار یکشنبه به این موضوع اشاره شد که کانال نرخ‌دهی درهم در روز یکشنبه زودتر از سایر روزها به کار خودش پایان داد و پست آخر کانال توقف فروش درهم بود. عامل سوم از منظر معامله‌گران نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و بالا رفتن شانس پیروزی ترامپ بوده است.

    در روز دوشنبه اتحادیه اروپا هفت فرد و هفت نهاد را تحریم کرد. همچنین این اتحادیه سه شرکت هواپیمایی ساها، ماهان و ایران‌ایر را به فهرست تحریم‌های خودش اضافه کرد. این خبر جالب توجه بازار بود و از آن به عنوان عامل چهارم نوسان بازار یاد می‌شد.

    در مقابل، عامل پنجم صحبت‌های عباس عراقچی، وزیر خارجه بود که به بازار سیگنال منفی داد. عباس عراقچی گفته روند تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا از طریق مسقط در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است. عامل آخر نوسان قیمت در بازارها را برخی از معامله‌گران به افزایش قیمت دلار نیما و مواضع همتی ربط می‌دهند. همتی از زمان منصب در وزارت اقتصاد بارها درمورد افزایش قیمت دلار نیما و کسری بودجه موضع گرفته و قیمت دلار نیما هم در این روزها با نوسان افزایشی در کانال ۴۸ هزار تومان پیشروی کرده است. با این افزایش قیمت نیما و صحبت‌های همتی درمورد کسری بودجه، برخی معتقدند قسمتی از نوسان بازار به این دو مورد ربط داشته است.

    البته بعد از صحبت‌هایی که در روز یکشنبه از طرف وزیر اقتصاد انجام شد یک گاردی در بخش رسانه‌ای بازار شکل گرفت. یکسری‌ها اعتقد دارند که این گارد یک پروژه هست که عده‌ای پشت آن هستند و می‌خواهند از این طریق انتقام شخصی بگیرند. اما یکسری‌ها می‌گویند شخصی نیست و در بحث فضای رسانه‌ای و کارشناسی کشور دیدگاهی وجود دارد که کلا نسبت به اصلاحات و تغییرات قیمتی موضع دارند. حالا امکان دارد این موضع به دلیل نفعی باشد که می‌برد یا به دلیل نقدی است که نسبت به آن موضوع دارد. اما فارغ از این‌ها گروهی از فعالان بازار معتقدند وقتی صدای این دسته بلند می‌شود بحث سر و سامان دادن ناترازی‌های کشور هم سخت‌تر خواهد شد.

    قیمت دلار هرات روز دوشنبه را در ۶۳ هزار تومان شروع کرد و در ابتدا و قبل از نرخ‌دهی بازار دبی با کاهش این کانال را از دست داد. در ادامه با بازگشایی بازار دبی و روند رو به بالای این بازار، قیمت دلار هرات هم نوسانی شد و تا ۶۳ هزار و ۳۵۰ تومان بالا رفت. قیمت دلار هرات در نهایت نتوانست از این سطح عبور کند و در ۶۳ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد. قیمت دلار در هفته گذشته نتوانسته بود بیش از دو روز در این کانال دوام بیاورد.

    قیمت درهم امارت سومین روز هفته را با گپ مثبت آغاز کرد و موجب نوسان در بازارها شد. قیمت درهم در ۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول با رشد شتابان تا ۱۷ هزار و ۴۱۰ تومان بالا رفت. در نیمه دوم قیمت درهم با کاهش از این سطح عقب نشست و در ۱۷ هزار و ۳۴۰ تومان به کار خودش پایان داد. حباب دلاری درهم که از ابتدای مهر ماه در بالای چهارصد تومان قرار دارد در معاملات دوشنبه این میزان به ۴۸۱ تومان رسید.

    قیمت دلار در تهران هم حرکت مشابهی با هرات داشت. قیمت دلار تهران در ۶۲ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در نیمه اول با رشد درهم نوسانی دنبال شد و تا ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت. اما در نیمه دوم قیمت دلار تهران با کاهش در ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد.

    در بازار طلا و سکه علاوه بر نوسان قیمت دلار، قیمت انس طلا و نوسان آن در سقف معاملاتی هم مورد توجه بود. تحلیلگران معتقدند قیمت انس طلا به واسطه آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا همراه با رشد انتظارات تورمی در سقف قیمتی نوسان می‌دهد.

    قیمت سکه امامی که روز یکشنبه را در ۴۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به پایان رسانده بود، دوشنبه را با گپ مثبت ۱۵۰ هزار تومانی در ۴۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع کرد. قیمت سکه در نیمه اول با افزایش وارد دامنه ۵۰ میلیون شد و تا ۵۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بالا رفت اما در نیمه دوم مثل سایر بازارها با نزول این کانال را از دست داد و در ۴۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بسته شد. حباب سکه با افزایش یک درصدی به ده میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

    قیمت طلای هم مثل سایر بازارها در نیمه افزایش داشت و در نیمه دوم به سمت نزول رفت. قیمت طلای آبشده در ۱۷ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان بازگشایی کرد و در ادامه با افزایش تا مرز مقاومت ۱۷ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان بالا رفت. در نیمه دوم و در نهایت قیمت طلای آبشده در پله هشتم کانال ۱۷ میلیون بسته شد.

    یک خبر در عصر دوشنبه به بازار رسید که معامله‌گران معتقدند این اتفاق می‌تواند از آب و تاب این روزهای بازار کم کند. سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، جهت اجرایی شدن طرح جدید فروش خودروهای وارداتی بازگشایی می‌شود. متقاضیان شرکت در این طرح از روز سه‌شنبه (۲۴ مهرماه) به مدت هفت روز فرصت دارند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، گام اول خرید خودرو وارداتی را بردارند.

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    دریافت سیگنال‌های گاوی در بازار کریپتو؛ بیت‌کوین واکنش نشان داد
    23 - مهر - 1403

    دریافت سیگنال‌های گاوی در بازار کریپتو؛ بیت‌کوین واکنش نشان داد

    اکوایران: قیمت بیت‌کوین با رشد همراه شده است و کارشناسان عواملی مانند محرک‌های مالی چین و بالاتر رفتن شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات آمریکا را در این موضوع تأثیرگذار دانسته‌اند.

    23 - مهر - 1403

    عوامل شش‌گانه نوسان بازار امروز دلار

    بازار ارز و سکه برخلاف نظر فروشندگان حرکت کرد و فعالان بازار می‌گویند معامله‌گرانی که به هوای آخر برج و بلوکه گرفتن، فروشنده بازار شدند، ضرر کردند. به عقیده تحلیلگران شش عامل در نوسان قیمت‌ها نقش داشته؛ عامل اول اخبار تنش‌ها منطقه بود که در پشت خط روز یکشنبه به بازار مخابره شد. عامل دوم […]

    شمشیر دو لبه چین برای طلای جهانی/ دلار قوی‌تر قیمت‌ فلز زرد را کاهش داد
    23 - مهر - 1403

    شمشیر دو لبه چین برای طلای جهانی/ دلار قوی‌تر قیمت‌ فلز زرد را کاهش داد

    اکوایران: قیمت لحظه‌ای طلا طی امروز با کاهش همراه شده است. عواملی مانند افزایش شاخص دلار آمریکا باعث افت قیمت فلز زرد شده‌اند.

    خلافکاران علاقه‌ای به تسویه‌حساب با رمزارزها ندارند
    23 - مهر - 1403

    خلافکاران علاقه‌ای به تسویه‌حساب با رمزارزها ندارند

    ارزهای دیجیتال در اغلب بحث‌های مربوط به تأمین مالی جرایم، هدف اصلی انتقادات هستند؛ ولی این در حالی است که هنوز هم پول نقد، ابزار موردعلاقهٔ مجرمان است!

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا