اخبار اقتصادی امروز: 167
  • تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • ساعت :

    جدیدترین روایت رسمی از صادرات نفت ایران

    اکوایران: داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز و محصولات مرتبط با آن در ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

    به گزارش اکوایران، آمارهای بانک مرکزی در جدیدترین نسخه‌ی منتشر شده از «نماگرهای اقتصادی» نشان می‌دهد که صادرات نفت خام، گاز و فرآورده‌های آن‌ها در ایران در کل سال ۱۴۰۲ نسبت به کل سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. البته، روند صادرات این محصولات در کل سال به یک شکل نبوده و حجم صادرات در برخی فصل‌ها نسبت به مدت مشابه خود در سال ۱۴۰۱ با کاهش روبرو بوده است. به نظر می‌رسد ماه‌های آخر از سال گذشته، تاثیر بیش‌تری در این روند کلی صعودی داشته است.

    030724

    حجم صادرات نفت خام و فرآورده‌های مرتبط در سال ۱۴۰۲

    بانک مرکزی تقریبا در انتهای هر فصل گزارشی تحت عنوان «نماگرهای اقتصادی» منتشر می‌کند که در آن آمارهای مربوط به بخش‌های مختلف اقتصاد در یک فصل گذشته را اعلام می‌کند. این نهاد اخیرا گزارش «نماگرهای اقتصادی در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲» را منتشر کرده است. این گزارش، وضعیت شاخص‌های اقتصادی در زمستان سال قبل را مشخص کرده است.

    بر اساس این گزارش، ایران در کل سال گذشته در مجموع ۵۶ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار نفت خام، فرآورده نفتی، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی صادر کرده است. این ارقام مربوط به صادراتی است که توسط شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌های مرتبط و به صورت گمرکی و غیرگمرکی انجام شده است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، حجم صادرات این محصولات ۵۵ میلیارد و ۴۱۰ میلیون دلار بوده است. بنابراین، ارزش صادرات این محصولات در کل سال گذشته ۲٫۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد کرده است.

    البته، از شواهد آماری پیداست که وضعیت صادرات این محصولات در طول سال یکسان نبوده است. برای مثال، ارزش صادرات محصولات نام‌برده در بهار سال گذشته ۱۳٫۶ میلیارد دلار بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۴٫۳ میلیارد دلار بوده است. بنابراین، ارزش صادرات نفت خام و سایر محصولات مرتبط در سه ماهه ابتدایی سال گذشته نسبت به مدت مشابه در یک سال قبل از آن ۵ درصد کاهش یافته است.

    رخداد مشابهی در شش ماهه ابتدایی سال تکرار شده و حجم صادرات این محصولات در بهار و تابستان سال گذشته تقریبا ۴ درصد کمتر از بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ بوده است. 

    به نظر می‌رسد که افزایش حجم صادرات در سه ماهه انتهایی سال، یعنی در فصل زمستان، باعث شده تا به طور کلی حجم صادرات نفت خام و سایر محصولات نام‌برده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یابد.

    030724

    ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
    [کل: 0 میانگین: 0]

    📰 اخبار مشابه را مشاهده می کنید

    پیش‌بینی ترسناک از قیمت نفت در آینده
    25 - مهر - 1403

    پیش‌بینی ترسناک از قیمت نفت در آینده

    یک نماینده ادوار مجلس گفت: ما تمام گاز را در خط مستقیم کنار دریا و در منطقه عسلویه توسعه دادیم و یا پتروشیمی را جز موارد معدودی تنها در یک جغرافیای محدود در منطقه ماهشهر توسعه داده‌ایم و این به لحاظ ایمنی و امنیتی نمی‌تواند اقدامی مناسب باشد؛ هرچند رژیم صهیونیستی این توان را ندارد که تاسیسات نفتی ایران را مود تعرض قرار دهد اما به لحاظ امنیت ما باید چاره‌اندیشی لازم را داشته باشیم.

    25 - مهر - 1403

    علت آتش‌سوزیِ پالایشگاه شوشتر چه بود؟ + فیلم

    به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن پاکنژاد وزیر نفت پس از جلسه هیات دولت اظهار کرد: آتش‌سوزی پالایشگاه سریع مهار شد و زخمی ها زیاد نیست. معمولا قصور نیروی انسانی در این اتفاقات مشهود هست. این پالایشگاه مربوط به بخش غیردولتی است. ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید. [کل: ۰ میانگین: […]

    نشت نفت در چهار مایلی جزیره خارگ‌
    25 - مهر - 1403

    نشت نفت در چهار مایلی جزیره خارگ‌

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: عملیات پاک‌سازی آلودگی نفتی در چهار مایلی جزیره خارگ برای نخستین بار در آب‌های کشور با روشی نوین و تخصصی آغاز شد.

    اوپک پلاس چقدر ظرفیت افزایش تولید نفت دارد؟
    25 - مهر - 1403

    اوپک پلاس چقدر ظرفیت افزایش تولید نفت دارد؟

    آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در ماه سپتامبر، گروه کشورهای اوپک پلاس بیش از ۵ میلیون بشکه روزانه ظرفیت افزایش تولید نفت دارد.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    📜 قوانین ارسال نظرات کاربران

    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

    برو بالا